وایتکس یکی از بهترین ضدعفونی کننده‌های سطوح منزل است؛ اما باید بدانید به چه اندازه‌ای آن را با آب مخلوط کنید تا دچار مسمومیت نشوید!
کد خبر: ۸۴۰۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵ 21 April 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: مسئله بهداشت محیطی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده این روز‌ها جز ملزومات هر خانه‌ای هست و کمتر کسی که نداند و یا نخواهد که محیط اطرافش را عاری از میکروب و ویروس کند. به دلیل همین مسئله، کارشناسان انواع و اقسام مواد ضدعفونی کننده سطوح را به مردم معرفی کردند و روش استفاده آن را نیز آموزش دادند. یکی از این مواد که هم ارزان و هم روش استفاده از آن آسان است و به راحتی هم به جان ویروس‌ها می‌افتد، «وایتکس» خودمان است!

برای اینکه بدانیم چطور می‌شود از این مایع ارزان قیمت، اما موثر یک ضدعفونی کننده قوی ساخت و البته خانه را هم بوی وایتکس پر نکند به سراغ آقای «یحیی ذائبی» کارشناس بهداشت محیط رفته‌ایم. او در این باره گفت: مواد ضدعفونی کننده بر پایه کُلُر از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان مواد موثر در بحث ضدعفونی سطوح مختلف در برابر ویروس کرونا شناخته شده اند.

وی افزود: در همین راستا وزارت بهداشت نیز تاکید ویژه‌ای بر استفاده از این مواد در بحث ضدعفونی سطوح مختلف در منزل، مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز عمومی دارد.

این کارشناس ادامه داد: مواد دارای کُلُر انواع مختلفی دارد، از جمله پودر کلُر که ماده خطرناکی است و در همین راستا وزارت بهداشت ماده سفید کننده یا «وایتکس» را معرفی کرده که هم حاوی کلر است هم برای مردم آشنا و قابل دسترس است و هم خطرات وجود این ماده در منازل کمتر است.

ذائبی در خصوص ترکیب این مایع با آب اشاره کرد: برای استفاده از این ماده، باید آن را به نسبت یک به ۹۹ با آب سرد (آب لوله کشی) رقیق کرد، به اینصورت که به ازای یک قاشق غذاخوری از این محلول باید ۹۹ قاشق آب سرد (آب گرم استفاده نشود) استفاده شود.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی نسبت یک به ۵۰ را هم پیشنهاد می‌کند که این نسبت برای ضدعفونی سطوح آلوده‌تر و مشترک از جمله دکمه آسانسور، دستگیره در‌ها و ... توصیه می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: نسبت یک به ۹ این محلول هم وجود دارد که برای ضدعفونی کردن مراکز درمانی و محیط بیمارستان‌ها و اتاق بستری بیماران استفاده می‌شود.

ذائبی همچنین بیان داشت: افرادی که در منزل بیمار کرونایی دارند هم می‌توانند برای ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی از نسبت یک به ۹ استفاده کنند؛ افراد باید دقت داشته باشند هنگام تهیه این محلول اول آب سرد را داخل ظرف ریخته و سپس به آن وایتکس اضافه کنند و آب سرد را روی وایتکس نریزند.

وی افزود: محل تهیه و استفاده این محلول هم بسیار مهم است و افراد باید در محلی این محلول را تهیه کنند که هوا جریان داشته و تهویه مناسب برقرار باشد؛ این محلول باید نهایتا ظرف مدت ۲۴ساعت استفاده شود و بعد از این مدت از خاصیت گندزدایی آن کاسته می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود افراد محلول آب و وایتکس را به میزان کم و تازه به تازه تهیه کنند.

این کارشناس در خصوص شرایط نگهداری این مایع ضدعفونی نیز اشاره کرد: افراد باید هنگام تهیه این محلول آن را در یک ظرف قابل شناسایی و مشخص و دور از دسترس قرار دهند تا از سوی سایر افراد اشتبا‌ها به جای آب و یا مایعات دیگر استفاده نشود و سلامت افراد و بویژه کودکان به خطر نیفتد؛ محلول تهیه شده باید در جای نسبتا خنک و دور از گرما و تابش نور خورشید نگهداری شود، زیرا گرم شدن آن می‌تواند خطرآفرین شود.

ذائبی روش استفاده از وایتکس برای ضدعفونی سطوح را اینطور بیان داشت: در هنگام استفاده از این محلول باید دستمال را به آن آغشته کرده و سپس از یک نقطه سطح آلوده شروع کرده و بصورت پیوسته پیش رفته و در نقطه انتهای سطح دستمال را برداریم، طوری که سطح آلوده یکدست با محلول پوشانده شود؛ همچنین مقدار محلول استفاده شده باید به حدی باشد که سطح مورد نظر یک دقیقه مرطوب بماند.

برچسب ها: کرونا ، ضد عفونی ، وایتکس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار