پاکاری با بیان اینکه سالانه 12 تن شکوفه بهار نارنج در فارس برداشت می‌شود، افزود: به دلیل بارندگی‌های امسال در زمان گلدهی، پیش‌بینی می‌شود تولید بهار نارنج 20 تا 25 درصد نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته باشد.
کد خبر: ۸۴۲۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴ 27 April 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم:درختان نارنج درختانی سرسبز در تمام فصولند که نیاز چندانی به مراقبت و آبیاری ندارند و در برابر سرما نیز از دیگر همنوعان خود تحمل بیشتری دارند، این درختان به طور معمول با تولد بهار شروع به زایش شکوفه‌های بی‌نظیری می‌کنند.

گل‌های نارنج در ایران به نام بهار نارنج مشهور بوده که قسمت مهم موارد استفاده از آن است. در اردیبهشت ماه گل‌های بهار نارنج شکفته می‌شوند و این گل‌ها برای تهیه مربا، عرق، دم نوش و شربت استفاده می‌شود.

شکوفه نارنج یا بهار نارنج، طبیعتی با مزاج گرم و خشک دارد و بوییدن آن شادی‌آور، تقویت‌کننده مغز است. شکوفه‌های نارنج یکی از معطرترین گل‌هاست که از جمله کاربرد‌های آن در تولید مربا و عرق بهارنارنج در طب سنتی است، از آب نارنج نیز برای خوشبوکردن و بهبود طعم غذا استفاده می‌شود و در صنعت عطر و شامپوسازی نیز کاربرد دارد.

 

عرقی که هم ازاین شکوفه‌ها تهیه می‌شود عرق بهار نارنج نامیده می‌شود که طبیعت آن نیز گرم و خشک است، این عرق نیز نشاط آور، تقویت‌کننده مغز، باز کننده گرفتگی مجاری بینی، از بین برنده ترشحات سینوس‌ها و دستگاه تنفس و در از بین بردن بعضی از انواع تپش قلب مفید است.

اردیبهشت شیراز همیشه معطر به عطر بهارنارنج‌ها بوده است، به جرات می‌توان گفت در تمام خیابان‌ها و خانه‌های شیراز درختان همیشه سبز نارنج وجود دارد که در بهار با شکوفه‌هایش عطری دل‌انگیز را در سراسر شیراز می‌پراکند.

این روزها برداشت بهار نارنج در شیراز و استان فارس شروع شده است. مجید پاکاری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در این باره اظهار داشت: برداشت شکوفه بهار نارنج از 650 هکتار باغات زراعی و 800 هکتار باغات اماکن زیارتی، سیاحتی و بوستان‌های استان آغاز شده است.

 

وی با بیان اینکه سالانه 12 تن شکوفه بهار نارنج در فارس برداشت می‌شود، افزود: به دلیل بارندگی‌های امسال در زمان گلدهی، پیش‌بینی می‌شود تولید بهار نارنج 20 تا 25 درصد نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته باشد.

پاکاری ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، امسال 9 تن شکوفه بهار نارنج در سطح استان برداشت می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس شهرستان‌های جهرم، داراب، کازرون، شیراز، فسا، خفر و فیروزآباد را مهم‌ترین مناطق رویش شکوفه‌های بهار نارنج در استان معرفی کرد.

 

وی با بیان اینکه استان فارس پس از مازندران، دومین تولیدکننده بهار نارنج کشور است، تصریح کرد: 40 واحد کارگاه صنعتی و نیمه صنعتی در استان فعال هستند و 40 درصد شکوفه بهار نارنج تبدیل به عرقیات می‌شود.

پاکاری تصریح کرد: قیمت هر کیلو بهار نارنج در بازار کیلویی 100 تا 150 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و درآمد خوبی برای تولیدکنندگان دارد.

توجه به اهمیت اقتصادی، صنعت، اشتغال آفرینی و توسعه صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول ارزشمند می‌تواند نقش موثری در اقتصاد استان داشته باشد.

برچسب ها: برداشت ، بهارنارنج ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار