کد خبر: ۸۴۳۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴ 29 April 2020

 

 

تابناک/ باز هم کشور به 3 منطقه رنگی تقسیم شده است، این تصمیم جدید ستاد ملی مقابله با کروناست و بر اساس این تصمیم، تنها یک رنگ وجود خواهد داشت و شرایط مناطق با توجه به این تقسیم‌بندی تغییر می‌کند.
بازی رنگی کرونا در کشور که تا پیش از این با سبز، زرد و قرمز بود حالا با تک رنگ سفید به معنای نبودن مورد ابتلای جدید، فوتی جدید و ورودی صفر بیمارستانی ادامه پیدا کرده است، اما نکته جالب در این تقسیم‌بندی این است که استان‌هایی چون همدان که پیش از این در محوریت رنگ سبز قرار داشتند و سبز بودنشان به معنای روند کنترل شده بیماری در آنها بود اینبار تنها با یک نقطه سفید در پهنه‌بندی رنگ کرونا در کشور از لحاظ بیماری قرار گرفته است.
منطقه سفید همدان در این رنگ‌بندی تنها به شهرستان فامنین اختصاص پیدا کرده است که بنابر به گفته رئیس‌جمهوری، تا زمانی که منطقه‌ای سفید باقی بماند، شرایط جدیدی بر آن حاکم خواهد بود که از جمله آنها بازگشایی اماکن مذهبی و برپایی نمازهای جمعه و جماعت است.
این گفته به این معنا است که نقاط سفید محدودیت‌های کمتری نسبت به گذشته خواهند داشت و برگزاری تجمعات مذهبی از جمله نماز جمعه در آن‌ها اشکالی ندارد.
در این رنگ‌بندی استان فارس با دارا بودن بیش از 27 نقطه سفید بهترین وضعیت را در بین استان‌های کشور در پیشگیری از شیوع بیماری دارد و استان‌های گیلان، مرکزی، البرز، سمنان، و همدان با دارا بودن تنها یک منطقه سفید در انتهای لیست استان‌هایی قرار گرفته‌اند که توانستند ورودی بیمارستان‌های خود را به صفر رسانده و مورد جدیدی از ابتلا و مرگ کرونایی نداشته‌اند.
در همین راستا در استان آذربایجان شرقی 6 شهرستان، اردبیل 4 شهرستان، اصفهان 10 شهرستان، ایلام 3 شهرستان، بوشهر 7 شهرستان، چهارمحال بختیاری 4 شهرستان، خراسان‌جنوبی 5 شهرستان، خراسان‌شمالی 3 شهرستان، خوزستان 12 شهرستان، سیستان‌و‌بلوچستان 6 شهرستان، کردستان 3 شهرستان، کرمان 10 شهرستان، کرمانشاه 2 شهرستان، کهگیلویه‌ و بویراحمد 4 شهرستان، گلستان 2 شهرستان، لرستان 4 شهرستان، مازندران 2 شهرستان و هرمزگان 9 شهرستان در وضعیت سفید قرار دارند.
جالب است که بسیاری از استان‌هایی که در وضعیت اپیدمی وزارت بهداشت که در تاریخ 25 فروردین ماه با سه رنگ سبز، زرد و قرمز منتشر شد، وضعیت هشدار متوسط و یا بالا داشتند، مانند استان اصفهان در شرایط جدید کنترل بیماری وضعیت بهتری به خود گرفته و سبب شده تا در 10 شهرستان این استان هیچ مورد جدید ابتلا و مرگی گزارش نشود.
اما همدان که در گزارش فروردین ماه وزارت بهداشت رنگ سبز را به خود اختصاص داده بود و آن بدین معنا بود که شرایط کنترل شده است، در گزارش جدید این وزارت‌خانه متأسفانه با دارا بودن تنها یک شهرستان سفید، این هشدار را زنده می‌کند که در صورت رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت احتمال شیوع مجدد در استان همدان نیز چون دیگر استان‌هایی که نقاط سفید شده آن‌ها زیر عدد 5 است، وجود دارد.
جالب آنکه با وجود این مسئولان در همدان از تثبیت شدن شرایط خبر می‌دهند و معتقدند که احتمال قرار گرفتن استان همدان در نقطه سفید بسیار بالا است و اصرار دارند در مقابله با بیماری همدان به نسبت استان‌های دیگر وضعیت مناسب‌تری دارد!
بر همین اساس ستاد استانی مبارزه با کرونا در همدان اعلام کرده است هتل‌ها و تالارهای بدون فعالیت، رستوران و مکان‌های عمومی، اجتماعات و برگزاری مجالس مجاز به ادامه فعالیت هستند. همچنین آرایشگاه زنانه و مردانه در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند و چنانچه روند به همین روال پیش رود مساجد و اماکن مذهبی در همدان بازگشایی خواهند شد.
این شرایط در حالی است که در برخی استان‌ها انتظار شیوع مجدد و موج دوم کرونا به چشم می‌خورد که در رأس آن‌‌‌ها استان تهران قرار دارد و شوربختانه تا زمان اتمام بیماری نمی‌توان در هیچ نقطه‌ای از کشور ادعا کرد که احتمال شیوع و سرایت جدید صفر شده است.
استان همدان نیز با اینکه سعی دارد وضعیت خود را در بین استان‌های کشور کنترل شده نشان دهد، اما با توجه به اینکه در پهنه استانی خود و در شهرستان فامنین که جمعیت آماری بالایی ندارد تنها یک نقطه سفید دارد، نمی‌توان چندان با اطمینان از صفر شدن ورودی‌های کرونایی در بیمارستان‌ها همدان سخن گفت. بر این اساس با اینکه زندگی به روال معمول خود در استان بازگشته است، اما رعایت اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی و طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی همچنان لازم است.
در همین راستا معاون بهداشت علوم‌پزشکی همدان در گفت‌وگو با همدان‌پیام، گفت: در استان همدان اگرچه منحنی کرونا به وضعیت تثبیت شده‌ای رسیده و فامنین از مناطق سفید مبارزه با کرونا گزارش شده است، اما این به معنای آن نیست که کرونا در همدان تمام شده و مورد جدیدی از ابتلا نداریم.
دکتر منوچهر کرمی با بیان اینکه به‌طور میانگین نسبت ورود و خروج بیمارستانی ما در همدان برابر شده است، افزود: روزانه بین 10 تا 12 مورد جدید ابتلا به بیماری در استان گزارش می‌شود، بنابراین باید گفت اگرچه آمار مبتلایان نزولی است اما این امر به معنای تمام شدن بیماری نیست تا جایی که از روز نخست ورود این ویروس تاکنون بیش از 700 همدانی به این بیماری مبتلا شده‌اند.
وی با بیان اینکه متأسفانه برخی مردم قرطینه خود را پایان داده و دورهمی‌های خانوادگی را شکل می‌دهند، تصریح کرد: در روزهای گذشته بیشترین دلیل ابتلا به کرونا مربوط به حضور در جمع‌های خانوادگی و بی‌توجهی به نکات بهداشتی بوده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار