رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان کردستان گفت: برای افرادی که هنوز در دوران نقاهت بیماری کرونا هستند چون ریز مغزی بدنشان در سطح مطلوبی نیست، پنج تا ۱۰ درصد وزن خود را از دست داده‌اند و بدن آنها با کم آبی مواجه است، روزه‌داری توصیه نمی‌شود.
کد خبر: ۸۴۳۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳ 29 April 2020

کرونا و اصول تغذیه در ماه مبارک رمضان

امین امینی اظهار کرد: در این روزهای کرونایی که مصادف با ایام ماه مبارک رمضان و روزه‌داری است برخی نکات مهم تغدیه‌ای جهت ارتقای سلامت از سوی خانواده‌ها باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه روزه‌داری ماه مبارک رمضان یکی از ارکان پنجگانه اسلامی با قصد قربت و بندگی آفریدگار برای تکامل انسان، فریضه‌ای واجب برای همه مسلمین است، افزود: برابر گزارش اخیر سازمات بهداشت جهانی هیچ مطالعه‌ای مبنی بر خطر روزه‌داری و افزایش ابتلاء به بیماری کرونا دیده نشده است‌ لذا همه افراد سالم با رعایت موارد بهداشتی و تغذیه‌ای می‌توانند روزه بگیرند.

مصرف بامیه و زولبیا را محدود کنید

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان کردستان گفت: در این شرایط پاندومی کرونا که سلامت را تهدید می‌کند، مصرف غذاهای شیرین، پرادویه، چرب، بامیه و زولبیا و قند و شکر، به دلیل تحلیل سیستم ایمنی بدن، باید محدود شود.

امینی در ادامه تصریح کرد: مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار همچون قهوه، نوشابه‌های گازدار، نسکافه و چای پررنگ به علت دفع زیاد آب از بدن و ضعیف کردن سیستم ایمنی فرد برای روزه‌داران توصیه نمی‌شود.

بیماران کرونایی نباید روزه بگیرند

وی بیماران کرونایی را به دو دسته بهبودیافتگان و بستری‌شدگان در بیمارستان عنوان کرد و گفت: دسته اول که توانایی بدنی خود را به دست آورده‌اند با اجازه پزشک معالج می‌توانند روزه بگیرند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان کردستان ادامه داد: کسانی که هنوز در دوران نقاهت بیماری هستند چون ریز مغزی بدنشان در سطح مطلوبی نیست، پنج تا ۱۰ درصد وزن خود را از دست داده‌اند، کم اشتها شده و احساس ضعف دارند و بدن آنها با کم آبی مواجه است، روزه‌داری توصیه نمی‌شود.

امینی به پرهیز و محدودیت‌های غذایی در دوران نقاهت بیماری کووید ۱۹ گریزی زد و گفت: پرهیز از مصرف غذاهای سنگین مانند آش گوشت غلیظ، ماکارونی و سوسیس که هضم آن دشوار است، محدود کردن مصرف غذاهای پرچرب و یا سرخ کرده، محدود کردن مصرف انواع فست فودها و غذاهای آماده فرآوری شده، ممنوعیت استفاده از ترشی‌ها و سرکه که سبب خشکی دستگاه تنفس و تحریک آن می‌شوند، محدودیت مصرف نمک و شورها و غذای کنسروی شور، محدودکردن مصرف شیر و لبنیات که ایجاد موکوس در دستگاه تنفسی می‌کنند، محدود کردن استفاده از رب گوجه، فلفل، انواع سس‌های تند، محدود کردن مصرف مواد شیرین و شیرینی، آبمیوه‌های صنعتی، نوشابه‌های گازدار، شکر، مربا و قند، محدود کردن مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های محرک مانند قهوه، چای غلیظ، نسکافه و یا شکلات تلخ، اجتناب از مصرف زیاد سیر و زنجبیل از جمله این موارد است.

وی در ادامه بر تداوم محدودیت‌ها و رژیم غذایی ویژه در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشارخون بالا، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی تاکید کرد.

توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام روزه‌داری

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان کردستان گفت: در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تامین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و رعایت میانه‌روی با محدود نمودن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی توصیه می‌شود.

امینی با اشاره به توصیه‌های غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری، تصریح کرد: انتخاب مواد غذایی جایگزین در هر گروه غذایی برای بر طرف نمودن نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن افراد روزه دار در سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) ضروری است.

وی به نقش تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد و افزود: رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیسیتم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها بخصوص بیماری کرونا دارد.

وی با بیان اینکه وعده‌های غذایی سحر، افطار و شام در ایام روزه‌داری وعده‌های اصلی هستند، اذعان کرد: نوع غذاهایی که در این سه وعده مصرف می‌شود، با تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز، نقش مهمی در حفظ کارآیی و جلوگیری از کم آبی و ضعف و خستگی بدن دارد.

منبع/ فارس 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار