مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: در پی شیوع بیماری کرونا در فارس تاکنون حدود ۶ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های حوزه گردشگری و صنایع دستی این استان وارد شده است.
کد خبر: ۸۴۳۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹ 29 April 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:مصیب امیری افزود: خسارت ۶ هزار میلیارد ریالی در پی شیوع بیماری کرونا به تمامی واحدهای مرتبط با گردشگری این استان از جمله تاسیسات اقامتی،هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، میهمان‌پذیرها، خانه‌های مسافر، اقامتگاه‌های بوم گردی و سنتی ،دفاتر خدمات مسافرتی، کارگاه‌های انفرادی و جمعی تولید صنایع دستی،اتحادیه‌های تعاونی صنایع دستی وارد شده است.

امیری ادامه داد: حدود ۲۰۰ هزار هنرمند صنایع دستی در سطح استان فارس فعالیت می کنند که براساس برآوردهای انجام شده به دلیل شیوع بیماری کرونا حدود ۷۰۰ میلیارد ریال خسارت به حوزه تولید صنایع دستی فارس وارد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس،اظهار داشت: براساس برآوردهای انجام شده به دلیل گسترش ویروس کرونا حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال خسارت به هتل‌ها و همچنین حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال زیان به دفاتر گردشگری و مسافرتی این استان وارد آمده است،همچنین به بخش های دیگر مرتبط با گردشگری نیز خسارت وارد شده است.

او با بیان اینکه برآورد اولیه خسارت وارد شده به تمامی واحدهای فعال مرتبط با گردشگری و صنایع دستی فارس در شرایط کنونی انجام شده،گفت: ضرر و زیان تمامی مراکز از جمله آموزشگاه‌های مرتبط با این حوزه و مجموعه‌های گردشگری این استان نیز محاسبه شده است.

امیری خاطرنشان کرد: حدود یک هزار و ۷۰۰ نفر راهنمای ثبت شده آثار تاریخی در سطح فارس وجود دارد که حداقل حدود ۶۰۰ نفر آن اکنون فعال هستند و در پی شیوع بیماری کرونا بیکار شده‌اند.

وی ادامه داد: اطلاعات و ضرر و زیان واحدهای تولید صنایع دستی و تمامی تاسیسات گردشگری استان فارس در پی شیوع بیماری کرونا به تفکیک حوزه‌های مختلف برآورد شده و این آمار در اختیار سطوح ملی قرار می‌گیرد تا در سطح کشور درباره آن تصمیم‌گیری شود.

 

وی با اشاره به تصویب کمک به تاسیسات گردشگری در هیات دولت،گفت: کمک به واحدهای گردشگری که از کرونا متضرر شده‌اند با هدف حمایت از پرسنل و نیروی انسانی شاغل در این واحدها است و احتمالا کمک به مشاغلی که براساس اعلام ستاد ملی پیشگیری و مبارزه با کرونا تعطیل شده زودتر انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس بر این مساله که وزیر این وزارتخانه و معاونین وی برای حمایت از کسب و کارهای حوزه گردشگری در شرایط موجود حداکثر تلاش خود را انجام خواهند داد،افزود: اسفند،فروردین و اردیبهشت ماه هرسال اوج کار فعالین گردشگری استان فارس است و یقینا ۶۰ درصد گردشگران سالانه این استان در این سه ماه وارد فارس می‌شوند و این به این معنی است که حدود ۶۰ درصد درآمد سالانه واحدهای اقتصادی مرتبط با گردشگری در این بازه زمانی حاصل می شود.

ویروسی که ۶۰ درصد درآمد امسال صنعت گردشگری فارس را به باد داد

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در زمان اوج ورود مسافر و رونق گردشگری فارس،اضافه کرد: در پی رونق گردشگری بسیاری دیگر از مشاغل و اصناف نیز از مزایای آن بهرمند خواهند شد اما امسال با شیوع کرونا این ظرفیت عملا تعطیل شده است.

امیری عنوان کرد: بروز این شرایط بر زندگی و معیشت کل جامعه تاثیر گذاشته که البته دامنه خسارت وارد شده به نسبت توان اقتصادی اقشار مختلف متفاوت است.

وی با بیان اینکه برای کاهش خسارات ناشی از کرونا به ازای هر فرد شاغل در تاسیسات گردشگری از جمله هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی حدود ۱۶ میلیون تومان تسهیلات تعلق خواهد گرفت،گفت: وزارتخانه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی براساس آمار و اطلاعات جمع آوری شده واحدهای زیان دیده در پی جذب حمایت‌هایی است که در آینده بیشتر در خصوص آن اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس،اظهار داشت: پرداخت بیمه بیکاری برای شاغلین در مراکز و تاسیسات گردشگری نیز از جمله دیگر حمایت‌های دولت در این شرایط است.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: باید بستر و شرایطی در سطح استان فارس فراهم شود که در دوران بعد از مهار بیماری کرونا،کسب و کارهای مرتبط با گردشگری و صنایع دستی رونق پیدا کند.

امیری به نام‌گذاری امسال از سوی رهبر انقلاب بعنوان سال جهش تولید اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلاتی که در پی شیوع بیماری کرونا در اواخر سال ۹۸ و اوایل امسال بودجود آمده باید تلاش کرد که بعد از گذر از دوران کرونا،رونقی در حوزه گردشگری ایجاد شود.

خانه نشینی مردم را راغب به سفر کرده

او مهمترین عامل ایجاد رونق در حوزه گردشگری را در کوتاه مدت،رونق گردشگری داخلی عنوان کرد و افزود: بسیاری از مردم در این مدت در خانه مانده و از شهرها خارج نشدند و در حال حاضر میلی در جامعه برای سفر کردن به وجود آمده که امیدوارم با کنترل و مهار بیماری کرونا از این ظرفیت در جهت رونق گردشگری داخلی در کوتاه مدت بهره برده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس،رونق گردشگری داخلی بعد از مهار کرونا را هدفی دانست که می‌تواند بر رونق سایر حوزه‌های اقتصادی و کسب و کارها نیز تاثیر مثبت بگذارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دادن وام‌های کم بهره به فعالین حوزه صنایع دستی در این شرایط در دستور کار قرار دارد یا خیر؟ گفت: از گذشته و قبل از شیوع بیماری کرونا تسهیلات تبصره ۱۸ و صندوق کارآفرینی امید با سود پایین و کمتر از شش درصد به فعالین حوزه صنایع دستی شهری و روستایی اعطا شده است و ادامه این روند در شرایط کنونی به منابع مالی دولت بستگی دارد و دولت همیشه در شرایط مختلف و متناسب با شرایط،در حد توان به فعالین اقتصادی حوزه گردشگری و صنایع دستی کمک کرده و قطعا در آینده نیز این رویه ادامه خواهد داشت.

امیری در پایان گفت: امیدوارم هرچه زودتر بیماری کرونا از سطح استان فارس،کشور و جهان رخت بربندد تا شرایط عادی به سراسر دنیا بازگشته و در پی آن گردشگری نیز جانی تازه بگیرد.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهر سه‌شنبه (نهم اردیبهشت‌۹۹) تعداد ۹۲ هزار و ۵۸۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جانباختگان ناشی از بیماری در کشور به پنج هزار و ۸۷۷ نفر رسید.

در استان فارس، علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا ، کوهچنار و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

برچسب ها: کرونا ، خسارت ، گردشگری ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار