تجمع مردم داراب هنگام خرید کالاهای اساسی، ضرورت برنامه‌ریزی پیش از توزیع را دوچندان کرده و یادآور می‌شود مسؤولان، علاج واقعه را قبل از وقوع در نظر بگیرند چراکه هر تجمع ممنوع در شرایط فعلی زیان غیرقابل‌جبرانی به دنبال دارد.
کد خبر: ۸۴۳۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 30 April 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:طرح تنظیم بازار ویژه ماه مبارک رمضان  کار خود را با توزیع برنج در سطح شهر داراب آغاز کرد اما عدم برنامه‌ریزی و بی‌نظمی در روند توزیع، هدف اصلی طرح تنظیم بازار که عرضه کالاهای اساسی با قیمت تعاونی به عموم مردم است را تحت‌الشعاع قرار داد.

از آنجا که تعداد مغازه‌های محل توزیع اندک بوده و در سطح شهر داراب فقط 5 مغازه به عرضه کالاهای طرح تنظیم بازار اختصاص یافته، امروز به منظور تهیه برنج، صف‌های طولانی تشکیل شد و مردم بی‌هراس از انتشار ویروس کرونا همچنین بدون رعایت فاصله، در صفوف نامنظم تجمع کرده و موقعیتی مغایر با پروتکل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا به وجود آمد.

متاسفانه پس از شیوع کرونا، این نخستین بار نیست که مردم داراب در چنین شرایطی قرار می‌گیرند و شاهد چنین وضعیت ناهنجاری هستیم. پیش از این نیز عرضه برنج یا تهیه سیم کارت جهت ثبت‌نام وام یک میلیونی، تجمع ایجاد کرده و سلامت عمومی را به مخاطره انداخته بود.

این امر ضرورت برنامه‌ریزی پیش از توزیع کالاهای اساسی را دوچندان کرده و یادآور می‌شود مسؤولان، علاج واقعه را قبل از وقوع در نظر بگیرند چراکه هر تجمع ممنوع در چنین شرایطی که موج دوم کرونا در کمین است، زیان و خسارت غیرقابل‌جبران به دنبال دارد.

از سوی دیگر نظارت بر قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز عموم مردم می‌تواند کاهش تجمع را هنگام توزیع این اقلام، به همراه داشته باشد. نوسان قیمت برنج و افزایش خارج از رویه قیمت توسط برخی از سودجویان طی روزهای گذشته، مردم را با مشکل مواجه کرده و در روند توزیع طرح تنظیم بازار، منجر به تجمع مخاطره‌آمیز کرده است.

راه‌اندازی سامانه به منظور پیشگیری از ازدحام جمعیت

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت داراب با اشاره به روند توزیع کالاهای اساسی گفت: ستاد تنظیم بازار ویژه ماه مبارک رمضان در سطح شهرستان آغاز به کار کرد و کالاهای اساسی نظیر برنج، شکر و گوشت قرمز منجمد در سطح شهر داراب و بخش‌ها و روستاهای این شهرستان توزیع می‌شود.

نصرت الله عسکری افزود: در حال حاضر ۱۲۶ تن برنج که هر کیسه‌ ۱۰ کیلویی به قیمت ۸۰ هزار تومان، ۱۲۶ تن شکر هر کیلو 4700 تومان همچنین 30 تن گوشت قرمز منجمد هر کیلو 42 هزار تومان در طرح تنظیم بازار عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مرحله قبل تنظیم بازار مقارن با نیمه شعبان، 50 تن برنج در سطح شهرستان توزیع شده است، بیان کرد: امروز توزیع برنج ویژه ماه مبارک رمضان در سطح شهر داراب آغاز شده و توزیع در روستاها نیز با نظارت بخشداران به تعاونی‌های روستایی سپرده شده که اقلام ضروری به هر روستا مطابق سهمیه معین طی روزهای آینده ارائه خواهد شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت داراب با اشاره به عرضه دیگر اقلام طرح تنظیم بازار اظهار داشت: سهمیه شکر هنوز به داراب ارائه نشده اما تاکنون مقداری از گوشت قرمز توزیع شده و در روزهای آینده عرضه آن ادامه دارد.

عسکری با اشاره به ازدحام جمعیت در صف‌های طویل و بدون لحاظ فاصله‌گذاری اجتماعی، اذعان کرد: هنگام توزیع برنج شاهد ازدحام مردم بودیم که در این راستا طی بازدید مجموعه صنعت و معدن و فرماندار از مراکز فروش، تذکرهای لازم ارائه و یکی از مغازه‌هایی که تعداد بیشتری از شهروندان تجمع کرده بودند، تعطیل شد.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه دیگر شاهد چنین وضعیتی نباشیم مرحله دوم توزیع در فروشگاه‌های فرهنگیان، افق کوروش و اتکا بدون حضور مردم انجام می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت داراب بیان کرد: در این مرحله نوبت‌دهی افراد متقاضی از طریق سامانه پیامکی صورت می‌گیرد تا از تشکیل صفوف و ازدحام جمعیت پیشگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار