یکی از مساجد قدیمی و تاریخی که می توانید در شهر شیراز از آن بازدید کنید مسجد نصیر است این بنا درای معماری بسیار زیبایی است نورهای رنگارنگی که از پشت پنجره ها به درون مسجد می تابند توجه شما را به خود جلب می کنند. با وارد شدن به درون مسجد می توانید فصایی زیباتر از نمای بیرونی را مشاهده کنید همانطور که می دانید شیراز یکی از شهرهای زیبای ایران است که به دلیل قدمت فرهنگی و تاریخی خود در میان علاقه مندان جهان شناخته شده است.
کد خبر: ۸۴۴۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱ 01 May 2020

 در این شهر جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیاری وجود دارند که هر ساله علاقه مندان زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کنند. از جمله بناهای تاریخی آن نیز می توان به این مسجد اشاره کرد که بازی رنگ و نورها در آن بسیار خیره کننده خواهند بود این بنا در زمان قاجاریان ساخته شده است و معماران توانا و ماهری نیز در ساخت آن دست داشته اند اطلاعات تاریخی بسیاری که درباره این بنا وجود دارد موجب جلب توجه خیلی از گردشگران می شود ساخت این بنا در دوران قاجار و توسط حسنعلی نصیرالملک نشان دهنده برجستگی مهم این بنا است و امروزه یکی از جاذبه های تاریخی در شهر شیراز محسوب می شود.

 

مسجد نصیرالمک شیراز:

شهر شیراز به دلیل تنوعی که در جاذبه های گردشگری خود دارد هر ساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کند هر ساله تورهای مسافرتی زیادی برای سفر به شهر شیراز برگزار می شوند که با ارائه امکانات مناسب علاقه مندان زیادی را نیز به خود جذب می کنند. این تورها با گشت و گزار در شهر و نواحی مختلف آن آثار تاریخی متعددی را برای علاقه مندان معرفی می کنند و اطلاعات جامع و کاملی را درباره هر یک از این بناها در اختیار آن ها قرار می دهند. این مسجد یکی از بناهای مهم در شهر شیراز است که اغلب گردشگران در سفر خود به این شهر از آن دیدن می کنند آرامش و راحتی که گردشگران می توانند در این مسجد تجربه کنند بسیار مورد توجه است و به دلیل فضای دلنشینی که دارد از جاذبه های مهم است.

مسجد نصیر شیراز

شما برای سفر خود به شهر شیراز می توانید فصل های خاصی را از سال را انتخاب کنید هر چند که خیلی از گردشگران تنها در ایام تعطیلات نوروز و تابستان سفرهای خود را آغاز می کنند گردشگران داخلی و خارجی در سفر خود به شیراز می توانند تجربه های زیادی را به دست آروند و از نزدیک با مهم ترین جاذبه های فرهنگی و تاریخی ایران آشنا شوند. مسجد نصیرالملک که یکی از بناهای فرهنگی و تاریخی مهم در ایران است در شیراز، خیابان لطف علی خان زند، کوچه نصیرالملک، کوچه تریاکچی واقع شده است این بنای تاریخی در دوران قاجاریان ساخته شده است و قدمت آن به سال ۱۲۹۳ باز می گردد.

معماران بنا:

این بنای تاریخی توسط ماهرترین معماران ساخته شده است در این مسجد می توانید هنر دستان محمد حسن معمار را مشاهده کنید همچنین این مسجد تاریخی به لطف میرزا حسن علی خان نصیرالملک ساخته شده است و بانی ساخت این مسجد بوده است. این بنا یکی از مکان های دیدنی شیراز  است که برای خیلی از گردشگران دارای اهمیت است و هر ساله توریست های زیادی از کشورهای مختلف دنیا برای بازدید از این مسجد به شیراز سفر می کنند.

مکان های دیدنی مسجد نصیرالماک

بخش های مختلف مسجد:

مسجد نصیرالملک دارای بخش های مختلفی است که می توانید از آن دیدن کنید این مسجد شامل حمام، مسجد، خانه و … است که هر یک از بخش های آن با معماری و هنر خاصی ساخته شده اند همانطور که بیان شد ساخت این بنا به دوران قاجار باز می گردد. درباره این بنای ارزشمند اطلاعات تاریخی بسیار ارزشمندی وجود دارد این مسجد در محله گودعربان و خیابان تاریخی لطف علی خان زند قرار گرفته است و در طول تاریخ یکی از مهم ترین بناهایی است که در دوران قاجار ساخته شده است.

مجموعه اطلاعات غنی که درباره بنای این مسجد وجود اطلاعات تاریخی مهمی را درباره آن به زبان می آورد همانطور که بیان شد این مسجد دارای بخش های مختلفی است بخش هایی از بنای این مسجد به دلیل خیابان سازی ها مورد تخریب واقع شده است و تنها بخش هایی از تالار اصلی، حیاط درونی، زیر زمین و بخش بیرونی از این بنا باقی مانده است. تالار آیینه که یکی از ییبایی های این بنا است و می توانید آن را مشاهده کنید به شکلی قرینه ساخته شده است درهای قدیمی با چارچوب ها نیز بسیار زیبا ساخته شده اند. شیشه های رنگی و کاشی های کاری های بسیار زیبا و دلنوازی که می توانید در بنای این مسجد شاهد آن باشید بخش های دیگر از زیبایی های این مسجد به شمار می آیند.

معماری مسجد نصیر الملک

نگاهی به عجایب هفتگانه ایران نشان می دهند که بنای دیدنی مسجد نصیرالمک یکی از مهم ترین عجایب هفتگانه در ایران به شمار می آید و دارای گردشگران و علاقه مندان خاص خود است این بنا دارای بخش شاه نشین نیز می باشد که یکی از بخش های مهم اندرونی است و به شکل خاصی معماری شده است. اتاق های مجاور و ارسی ها نیز می تواند توجه شما علاقه مندان را به خود جلب کند در ساخت و معماری این بناها از تلفیق هنرهای ایرانی و اروپایی شده است به ویژه این تلفیق هنر را می توان در نقاشی های بنا مشاهده کرد.

این مسجد دارای طاق های بزرگ با درهای چوبی است یکی از طاق نماهایی که می توانید در این بنا مشاهده کنید با استفاده از سنگ گندمک ساخته شده است مقرنس کاری هایی که می توانید در مسجد مشاهده کنید بر زیبایی های آن افزوده اند. در ساخت این بنا کاشی های هفت رنگ به کار رفته شده است همچنین سنگ مرمر به کار رفته شده در بنای مسجد نصیرالملک جذابیت بیشتری به نما بخشیده است.

مسجد نصیر الملک

در گذشته در ساخت مسجدها دارای شبستان بوده اند در این مسجد نیز دو شبستان به کار رفته شده است این شبستان ها دارای پوشش های آجری هستند روی ستون های سنگی آن نیز طرح های مارپیچی ساخته شده است که می توانید از آن ها دیدن کنید. سنگ تراشی ها و دیگر تزییناتی که در این بنا مشاهده می کنید بسیار جالب توجه می باشند در این مسجد نقش هایی از بتجقه و گل به کار رفته است نقوش اسلیمی که در این بنا می بینید بسیار زیبا هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار