علی نیری، سرپرست اداره گردشگری و زیارت شهرداری شیراز در این باره می‌گوید: شیرازی شهری متعلق به شیرازی‌ها و فارسی‌ها نیست، بلکه می‌توانیم بگوییم که شیراز یک جهانشهر است که همه دوستش دارند و هر کس یک بار به شیراز آمده باشد، با خاطره خوب از آن یاد می‌کند.
کد خبر: ۸۴۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 04 May 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: اردیبهشت برای ما شیرازی‌ها جدای از دیگر ماه‌هاست؛ به جرات می‌توان گفت که اردیبهشت، ماه شیراز است. همه آنان که اهل سفر هستند می‌دانند که سفر به شیراز در اردیبهشت خوشتر از دیگر ایام سال است.

به همین دلیل است که نیمه بهار به نام شیراز شناخته می‌شود. در سال ۸۱ با تصویب شورای اسلامی شهر، نیمه بهار یعنی ۱۵ اردیبهشت به نام شیراز نامگذاری شد و به دنبال آن مجلس شورای اسلامی نیز آن را تصویب کرد. در آن زمان شیراز تنها شهری بود که یک روز را به نام خود ثبت کرد.

در داستان‌های اساطیری ایران آمده است که شیراز را تهمورث دیوبند ساخت. از آن زمان تاکنون در جای جای تاریخ ایران زمین می‌توان نام و نشانی از شیراز پیدا کرد. شیرازی که امروز بسیاری از جهانیان حتی ایران را نیز به نام شیراز می‌شناسند.

شیراز خاستگاه فرهنگ و هنر است

مهدی پارسایی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در باره روز شیراز گفته « بعضی از شهرها عمر کوتاهی دارند و در مقیاس ملی یا جهانی شناخته شده نیستند اما شیراز هم قدمت دارد و هم در سطح جهانی و ملی شناخته شده است. شیراز همواره در طول تاریخ هم اثرگذار بوده و هم نقش آفرین و این امر موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد. شیراز کانونی بوده که در خلق چشم‌انداز برای تمدن ایرانی همیشه نقش داشته است.

به گفته وی این اثرگذاری سبب شده که امروز بی‌توقع از این شهر نباشیم؛ این توقعات را باید پژوهشگران در ساحت‌های مختلف بررسی کنند. یکی از ویژگی‌های شیراز که در طول تاریخ مشاهده می‌شود، پذیرندگی یعنی وجود فرهنگ مدارا در شهر شیراز است.

براساس صحبت‌های پارسایی این فرهنگ در طول تاریخ موجب دگرپذیری شیرازی‌ها شده و همین امر شیراز را تبدیل به خاستگاه و زایشگاه حوزه‌های فکری و فرهنگی کرده است. این دگرپذیری سبب شده که فکر، فرهنگ و هنر در شیراز زایش داشته باشد و شیراز تولیدکننده باشد و از یک سمت شیرازی‌ها به صفت میانداری و میدان‌داری متصف شوند.

وی معتقد است که در روز شیراز باید این فرهنگ را شناسایی و احیا کنیم. این وجه مهمی است که مغفول مانده اما وجه معروفترش هم این است که شیراز را معرفی کنیم. اهل شیراز با فرهنگ شیراز با آثار تاریخی شیراز با مسئله‌های شیراز آشنا بشوند.

شیراز یک جهانشهر است که همه دوستش دارند

علی نیری، سرپرست اداره گردشگری و زیارت شهرداری شیراز نیز در این باره می‌گوید: شیرازی شهری متعلق به شیرازی‌ها و فارسی‌ها نیست، بلکه می‌توانیم بگوییم که شیراز یک جهانشهر است که همه دوستش دارند و هر کس یک بار به شیراز آمده باشد، با خاطره خوب از آن یاد می‌کند.

وی معتقد است شیراز یک شهر تاثیرگذار در همه ابعاد در طول تاریخ بوده است و با این وجود همیشه آغوشش به روی اقوام مختلف باز بوده که سبب جریان یافتن یک فرهنگ همزیستی و همنوع‌خواهی در این شهر شود که این فرهنگ نیز همچنان باقی مانده است.

به گفته نیری فرهنگ، هنر و آداب و رسوم اجتماعی جریان‌های سیالی هستند که راه خودشان را پیدا می‌کنند اما باید اقداماتی نیز انجام داد از جمله اینکه مردم شیراز را بهتر بشناسند و برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ آن تلاش بیشتری کنند.

در همین راستا و با بهانه روز ۱۵ اردیبهشت ماه به عنوان روز شیراز شهرداری برنامه‌هایی ترتیب داده که از ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در فضای مجازی برگزار می‌شود.

مرتضی جعفری، معاون فرهنگی شهردار شیراز نیز بر ضرورت روایت‌سازی و روایت‌گری از شیراز در شبکه‌های اجتماعی با توجه به شرایط کنونی تاکید می‌کند و از برنامه‌های این هفته خبر می‌دهد.

برنامه‌های هفته شیراز با محوریت شیرازشناسی

به گفته وی از آنجا که ۱۵ اردیبهشت‌ماه مصادف با وفات حضرت خدیجه کبری (س) است از ساعت ۲۱ در آئینی معنوی در مسجد تاریخی وکیل، امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس به سخنرانی می‌پردازند.

رئیس سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افزود: آئین آغاز به کار رسمی جشنواره هفته شیراز ۱۶ اردیبهشت‌ماه با سخنرانی توسط شهردار شیراز در یکی از اماکن تاریخی شهر، به صورت زنده از فضای مجازی پخش می‌شود.

برگزاری کنسرت‌های مجازی موسیقی با اجرای هنرمندان شیرازی و هنرمندان پرمخاطب ملی همچون علی زند وکیلی به‌صورت زنده و رایگان از شبکه‌های مختلف مجازی از جمله برنامه‌های این هفته است که جعفری به آن اشاره می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه شیرازشناسی، محور برنامه‌های هفته شیراز است، می‌افزاید: ارائه مجموعه کلیپ‌هایی ۱ تا ۲ دقیقه‌ای به‌منظور معرفی شیراز و نمایش نقاط کمتر دیده شده این شهر از منظر جغرافیای طبیعی و فرهنگی از دیگر برنامه‌های این هفته است.

رئیس سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در ادامه از ساخت دو فیلم کوتاه با موضوع شیراز خبر داد و گفت: فیلم‌های "شعر شهر" و "رنگ شیراز" مستندهای کوتاهی هستند که به دست هنرمندان شیراز ساخته شده است و از طریق رسانه ملی و شبکه های مجازی منتشر می‌شود.

عروسک‌گردانی عروسک‌های تاریخی شیراز در خانه‌های تاریخی، اجرای مسابقه راز سنگ سیاه، استمرار برنامه‌های "دورهمی شیراز شناخت" و اجرای جشنواره تئاتر خانگی برای همه شهروندان و هموطنان در رده‌های سنی مختلف با محوریت معرفی شیراز از دیگر برنامه‌ها است.

تمامی برنامه‌های یادشده هر شب از ساعت ۲۱ تا ۲۲ اجرا می‌شود و مردم می‌توانند از طریق سایت Tva.ir و صفحات اینستاگرامی شهرداری شیراز و نیز صفحات پر مخاطب مربوط به شهر شیراز این برنامه‌ها را به‌صورت رایگان تماشا کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار