رئیس پلیس فتا استان فارس از انهدام اعضای باند کلاهبرداران فیشینگ ۱۰ میلیاردی خبر داد و گفت: این باند از طریق فضای مجازی ۱۰ میلیارد ریال از حساب‌های افراد مختلف در کشور به صورت غیرمجاز برداشت کرده بود که چهار نفر از اعضای آن شناسایی و دستگیر کردیم.
کد خبر: ۸۴۷۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 08 May 2020

تابناک فارس: سرهنگ حشمت سلیمانی، گفت: در پی ارجاع تعداد زیادی پرونده به پلیس فتا مبنی بر برداشت غیر مجاز از حساب بانکی تعدادی از شهروندان، رسیدگی به این موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان قرار گرفت.

وی افزود: کارشناسان پلیس فتا در بررسی‌های اولیه مطلع شدند که مال باختگان از طریق ثبت‌نام در سایت‌های آگهی محور، به درگاه پرداخت اینترنتی جعلی هدایت شده و پس از سرقت اطلاعات بانکی آنها، از حسابشان مبالغی به صورت غیر مجاز برداشت ‌شده است.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه از این باند پنج هزار شماره کارت فیشینگ شده کشف شد، گفت: اعضای این باند همچنین با رصد سایت‌های فروش دستگاه ps۴، با فروشندگان قرار حضوری می‌گذاشتند و پس از اخذ کالا با ترفند خاص و با نشان دادن یک رسید پرداخت جعلی، حدود ۹۰ فقره کلاهبرداری انجام داده‌اند و به برداشت غیر مجاز ۱۰ میلیارد ریال از حساب‌های افراد مختلف در سراسر کشور اقرار کرده‌اند.

رمزگیری یا فیشینگ (Phishing) به تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی از طریق جعل یک وبگاه و یا نشانی ایمیل گفته می‌شود. هنگامی که شخصی می‌کوشد دیگری را فریب دهد تا اطلاعات شخصی او را در اختیار بگیرد در اصطلاح عنوان می‌شود که حمله فیشینگ رخ داده است.

رئیس پلیس فتا استان فارس اضافه کرد: در بازرسی از مخفیگاه متهمان، تعداد زیادی کارت بانکی، تلفن همراه و لپ تاپ که کلاهبرداران با استفاده از این تجهیزات اقدام به اعمال مجرمانه می‌کردند نیز کشف شده است.

شهروندان عزیز جرائم اینترنتی در این دوران شیب صعودی داشته و با توجه به اینکه مردم در این مدت به استفاده از فضای مجازی تشویق شده و اوقات فراغت بیشتری داشتند، کلاهبرداران و مجرمان سایبری از این فرصت سوء استفاده کرده و اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

در این ایام جرائمی مانند سرقت اطلاعات، دسترسی غیرمجاز به حساب‌های کاربری افراد و کلاهبرداری‌های تلفنی افزایش پیدا کرده. بعضا کلاهبرداران با تقلید صدای مجریان معروف مانند آقایان رشیدپور و ضیا و یا برخی وزرا مانند وزیر ارتباطات با افراد تماس گرفته و ادعا می‌کردند که از یک برنامه تلویزیونی که با حضور وزیر برگزار شده تماس گرفته‌اند و با ایجاد یک فضای دورغین مردم را مجاب کرده که در مسابقه‌ی تلویزیونی هستند و با همان ترفند قدیمی اطلاعات افراد را گرفته و یا با کشاندن افراد به پای دستگاه ATM اقدام به سرقت می‌کردند. 

حال آنکه از شهروندان تقاضا داریم از وارد شدن به لینک‌های مشکوکی که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف تحت عناوین گوناگون ارائه می‌شود خودداری کرده و در صورت مواجهه با موارد مشکوک، موضوع را سریعاً از طریق وب‌ سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir (بخش ارتباطات مردمی) یا با شماره تلفن ۰۷۱۲۱۸۲۷۸۰۵ اطلاع دهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار