گفته می‌شود که کارخانه قند فسا توسط دو نفر اداره می‌شد که یکی از آنان در حال حاضر در زندان بسر می‌برد و از شخص دوم هم خبری نیست. کارگران فکر می‌کردند با دستگیری مدیر عامل کارخانه برخی مشکلات کارخانه و آنان حل می‌شود؛ درصورتی این چنین نشد و آنان هنوز منتظر دریافت معوقات خود هستند.
کد خبر: ۸۴۷۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴ 09 May 2020

تابناک فارس به نقل از خرگزاری دانشجو: مهدیه حسینی نسب؛ * کارخانه قند فسا با بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت در تولید قند، در یک دهه اخیر مجددا برای چندمین بار تولید خود را متوقف کرد. این کارخانه هم مانند خیلی از شرکت‌ها و کارخانه‌های دیگر با واگذاری به بخش خصوصی با مشکلات زیادی روبرو شده است. این کارخانه در سال ۹۶ به بخش خصوصی و به شخصی که تجربه‌ای در زمینه تولید قند نداشت واگذار شد و چند ماهی از جریان واگذاری کارخانه نگذشته بود که مشکلات این کارخانه آغاز شد.

عدم تولید با ظرفیت اسمی کارخانه، یکی از مشکلات مهمش بود که این موضوع بیکاری کارگران و نیمه تعطیل شدن کارخانه را در پی داشت. شواهد حاکی از آن است که این کارخانه که واگذاری آن با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بود از اسفندماه سال ۹۷ حقوق کارگرانش را پرداخت نکرده که منجر به اعتراضات و تجمعات کارگران در شهرستان فسا شد

البته پس از اعتراضات پی در پی کارگران مبلغی از معوقات کارگران پرداخت شد، ولی همچنان تعطیلی کارخانه و مشکلات بیمه کارگران ادامه داشت تا اینکه مدیر کارخانه به دلیل بدهی به کارگران، اداره بیمه، اداره آب، چغندرکاران، کشاورزان، راننده و اداره غله، روانه زندان شد. گفته می‌شود که کارخانه قند فسا توسط دو نفر اداره می‌شد که یکی از آنان در حال حاضر در زندان بسر می‌برد و از شخص دوم هم خبری نیست. کارگران فکر می‌کردند با دستگیری مدیر عامل کارخانه برخی مشکلات کارخانه و آنان حل می‌شود؛ درصورتی این چنین نشد و آنان هنوز منتظر دریافت معوقات خود هستند.


کارخانه قند فسا حدود ۳۰ کارگر رسمی و ۱۵۰ گارگر فصلی دارد که تعطیل شدن کارخانه و شرایط سخت اقتصادی امر و معاش را برای آنان سخت‌تر کرده است. عدم پرداخت معوقات و تعطیلی کارخانه بعضی از کارگران را مجبور به شغل‌های کاذب کرده است. به گفته یکی از کارگران ، شرایط فعلی از دی ماه سال گذشته هیچگونه تغییری نکرده و بسیاری از آنها برای کسب در آمد به دیگر استان‌ها و شهر‌ها دیگر مهاجرت کرده اند.

کارخانه قند فسا باید به شخص کارآمد واگذار شود


البته مسئولین استانی هم از مشکلی که برای کارگران و تولیدات کارخانه به وجود آمده است ناراضی هستند، تا آنجا که، حسن آرگیو، فرماندار فسا در این باره می‌گوید: متاسفانه در زمان واگذاری، این کارخانه به شخص متخصصی واگذار نشده. مالک کارخانه از صنعت دیگر و ساختمان سازی وارد کارخانه قند و شکر شد که همین نداشتن تخصص مشکلاتی برای این مجموعه و کارگران ایجاد کرد.

 

فرماندار فسا می‌افزاید: مالک اصلی کارخانه وزارت دفاع بود، برای واگذاری ان هم چندین سری نامه نگاری‌هایی را با وزارت دفاع انجام دادیم. اگرچه مالکیت هنوز به صورت قطعی انجام نشده و واگذاری آن به مالک فعلی به صورت مشروط است.

به گفته وی، بخش زیاد از معوقات کارگران از فروش منابعی که کارخانه داشته، پرداخت شده و برای ۱۵۰ نفر از کارگران بیمه بیکاری مقرر شد. او میگوید این کارگران تا دو سال بیمه بیکاری را دریافت می‌کنند. ولی تعداد اندکی که کارمند رسمی کارخانه هستند در حال حاضر بلاتکلیف‌اند و باید با تعیین مدیر جدید بدهی آن‌ها پرداخت شود. وضعیت تعداد زیادی از کارگران مشخص شده است، فرماندار فسا معتقد است هر شخصی این کارخانه را خریداری کند باید در قرارداد وی ذکر شود که اول باید تمام معوقات کارگران را به طور کامل پرداخت کند.

اما دانشجویان انقلابی استان با دیدن وضعیت کارگران کارخانه نتوانستند ساکت بمانند و با پیگیری مشکلات از مسئولین شهرستان، استانی و کشوری از نماینده مردم فسا، استاندار فارس گرفته تا وزیر صمت ک قوه قضائیه نسبت به پیگیری مطالبات کارگران کارخانه قند فسا اهتمامی جدی دارند.


در این راستا، علی گرامی دوست، دبیر قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: کارخانه قند فسا با سابقه ۶۰ ـ ۷۰ سال فعالیت، در سال ۹۲ متوقف شد و ۱۵۰ کارگر بیکار شدند، اما این کارخانه در سال ۹۶ به بخش خصوصی واگذار شد و با سرمایه‌گذاری ۴۲ میلیارد تومانی، فعالیت خود را مجددا از سر گرفت.

گرامی دوست در ادامه می‌افزاید: بعد از اعتراضات تا امروز عزم جدی برای پرداختن به مسئله کارخانه قند فسا از سوی مسئولین دیده نمی‌شود، چرا که هر از چند مدتی مسئولین جلسه‌ای برپا می‌کنند و وعده و وعید میدهند، اما به نتیجه‌ای نمی‌رسد، به طوری که امروز وضعیت کارخانه قند فسا نامعلوم است. بالاخره یک روز باید برای همیشه مشکل حل شود یا تغییر مدیریت یا پرداخت تسهیلات.

 


متاسفانه بسیار کارخانه و شرکت‌ها هستند که اینگونه با واگذاری غیر اصولی به بخش خصوصی دچار بحران مالی و یا تعطیلی شده اند و کارگرانی که با چندین سال سابقه، خانه نشین شدند. گاهی پیگیری برای دریافت معوقات چند ماهه خود ثمره‌ای نداشته و آنان چشم انتظار مسئولین کشوری هستند تا کاری برای آنان انجام دهند. کارگران قند یاسوج هم چشم انتظارند.

برچسب ها: کارخانه ، قند فسا ، مشکلات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار