کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقدند ، رفتار ویروس کرونا قابل پیش بینی نیست و احتمال اینکه با موج سهمگین این بیماری در پاییز و زمستان مواجه شویم وجود دارد. هنوز شیوع و تلفات انسانی کرونا در سطح استانی و ملی و جهانی کنترل نشده است و فرآیند آتی بیماری نیز قابل پیش‌بینی نیست.
کد خبر: ۸۴۸۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ 10 May 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقدند ، رفتار ویروس کرونا قابل پیش بینی نیست و احتمال اینکه با موج سهمگین این بیماری در پاییز و زمستان مواجه شویم وجود دارد. هنوز شیوع و تلفات انسانی کرونا در سطح استانی و ملی و جهانی کنترل نشده است و فرآیند آتی بیماری نیز قابل پیش‌بینی نیست.

مهرزاد لطفی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست روزانه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان فارس تاکید کرد:تمهیدات لازم با هدف آمادگی برای احتمال بروز موج دوم اپیدمی کرونا در پاییز از سوی مجموعه دانشگاه فراهم شده و در این زمینه کارگروهی متشکل از معاونت های بهداشت، درمان، توسعه مدیریت و منابع، غذا و دارو، آموزش، مدیریت حراست، اورژانس ۱۱۵ و اساتید اپیدمیولوژی تشکیل شود.

لطفی در ادامه با بررسی گزارش معاونت بهداشت دانشگاه از شرایط ارایه خدمات بهداشتی و درمانی شهرستان های زیرمجموعه و دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی استان فارس در زمینه پیگیری دانشگاه از وضعیت کرونادر شهرستان های لار و گراش دستور لازم را ابلاغ کرد.

وی همچنین بر لزوم مشارکت بیشتر اداره کل فرودگاه های فارس با دانشگاه برای پایش غربالگری مسافران به ویژه مسافران پروازهای بین المللی به فارس، تاکید کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: نتیجه این نشست‌ها این بوده که با همراهی و مشارکت استانداری فارس ، امام جمعه، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، دادگستری و تمام نهادها و رسانه ها و دستگاه های استان وضعیت فارس نسبت به سایر استان ها بهتر است و نسبت به متوسط کشوری کمترین آمار مرگ و میر ناشی از کرونا را داریم که بیشتر این افراد نیز بیماری های زمینه ای داشته اند.

او راه اندازی مراکز خدمات جامع ۱۶ ساعته در استان را به عنوان یکی دیگر از اقدامات ویژه دانشگاه در سطح کشور عنوان کرد که سبب کاهش مراجعه بیماران و موارد مشکوک به بیمارستان ها و جلوگیری از انتقال بیشتر ویروس شده است.

دکتر لطفی با اشاره به راه اندازی و فعالیت ۹ آزمایشگاه ویژه کرونا در شیراز و استان فارس اضافه کرد: در زمینه نمونه گیری از موارد مشکوک نیز عملکرد موفقی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ثبت شده و نسبت به جمعیت، دو برابر متوسط کشوری نمونه گیری انجام شده است.

وی ادامه داد: در ستاد مدیریت بیماری کرونا دانشگاه با حضور معاونان و مدیران ارشد دانشگاه کارگروه های مختلفی ایجاد شده و مسایلی مانند کنترل، پیشگیری، درمان و اطلاع رسانی ها در زمینه کرونا، توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ها، تهیه و توزیع اقلام حفاظتی و گزارش عملکرد کارگروه ها به صورت روزانه در ستاد مدیریت بیماری کرونا دانشگاه ارزیابی می شود.

او با تقدیر از بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس به دلیل نگاه ویژه به دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همراهی با مجموعه سلامت افزود: اگر ما امروز اینجا هستیم و نشست برگزار می کنیم و امور بهداشتی درمانی و سلامت جامع را پیگیری می کنیم، مدیون ایثارگری و جانفشانی شهدا، جانبازان و ایثارگران هستیم و خانواده و فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران سرمایه های کشور هستند و با تمام توان به آنان خدمت می کنیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس نیز که میهمان این نشست بود گفت: شیراز از گذشته همواره در حوزه سلامت در کشور درخشان بوده و اساتید و نخبگان دانشگاه در رأس نظام سلامت کشور هستند و در حال حاضر نیز دانشگاه علوم پزشکی شیراز از برترین های کشور است.

رجبعلی راهی افزود: در زمان جنگ و دوران دفاع مقدس نیز شیراز یکی از مکان های ارایه خدمات به مجروحان جنگ بود و در این دوران دانشگاه علوم پزشکی در حوزه درمان مجروحان و عمل های جراحی عملکرد بی نظیری داشته است.

وی اضافه کرد: پزشکان از گذشته در رأس علما بوده اند و اکنون که در حال مبارزه با ویروس کرونا هستیم، پزشکان، پرستاران و مجموعه سلامت در خط مقدم این جبهه حضور دارد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس ادامه داد: در بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز از نخستین روزهای شیوع کرونا ستاد مقابله با این ویروس با حضور نمایندگان جانبازان، ایثارگران و خانواده شهداء تشکیل شد، همچنین با دستور استاندار فارس گروهی تشکیل شد تا به شرایط جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا توجه ویژه ای شود که در این راه دانشگاه علوم پزشکی مشارکت بسیار خوبی داشته و بسیاری از دغدغه ها در این زمینه را برطرف کردند.

راهی با اشاره به اقداماتی که از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با کرونا انجام شده، اضافه کرد: در این مدت به ایثارگران و جانبازان توصیه شد از منزل خارج نشوند و در زمینه تهیه اقلام حفاظتی و مواد بهداشتی برای آنان با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و اداره صَمت برنامه ریزی و نسبت به توزیع آن اقدام شده است.

محمد دلشاد مسوول انجمن جانبازان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس هم ، از حضور ۱۰ تشکل در زمینه های مختلف در بنیاد شهید خبر داد و افزود: این تشکل ها پل ارتباطی بنیاد شهید و امور ایثارگران با سایر دستگاه های اجرای استان هستند.

شهرستان های شیراز، جهرم، فسا، لار، گراش، مرودشت، کازرون، استهبان و سرچهان دارای وضعیت زرد و دیگر شهرستان‌های استان فارس در وضعیت سفید هستند. اعلام وضعیت سفید در برخی شهرستان ها به منزله رعایت نکردن موازین بهداشتی نیست، چرا که شرایط به صورت هفتگی می تواند متغیر باشد.

تاکنون علاوه بر شیراز در شهرستان‌های ، فسا ، جهرم ، لارستان ، گراش ، آباده ؛ مرودشت ؛ اقلید ، استهبان ؛ خرم بید؛ رستم ؛ کازرون ، فیروزآباد ؛ کوه چنار ؛ کوار ، سپیدان ؛ داراب ؛ پاسارگاد ؛ ممسنی ؛ زرقان ، لامرد ؛ ارسنجان ، سروستان ، بوانات ؛ نی ریز ، مُهر ؛ زرین دشت ؛ قیروکارزین ؛ بیضا ؛ سرچهان ؛ فراشبند ؛ خرامه و بختگان بیماری کرونا شایع شده است.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و چهار بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی ، نمازی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طی ۲۴ ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی یک هزار و ۵۲۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده اند. مجموع بیماران کرونا در کشور به ۱۰۶ هزار و ۲۲۰ نفر رسیده ، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶ هزار و ۵۸۹ نفر رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار