تالاب مهارلو در نزدیکی شیراز قرار دارد و اردیبهشت ماه امسال ۷۳ درصد آبگیری شده است.
کد خبر: ۸۴۸۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶ 10 May 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه تالاب مهارلو در امتداد شمال غرب به جنوب شرق زاگرس قرار دارد، گفت: این تالاب در اردیبهشت ماه امسال ۷۳ درصد آبگیری شده است.

او با بیان اینکه طول این دریاچه ۳۱ کیلومتر و بیش‌ترین پهنای آن ۱۱ کیلومتر است، ادامه داد: مساحت آن در اواخر پاییز و زمستان به ۲۴ هزار هکتار می‌رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس تصریح کرد: عمق متوسط تالاب ۵۰ سانتی‌متر و عمیق‌ترین نقطه‌ آن در پرآب‌ترین فصل سال ۳ متر است.

ظهرابی بیان کرد: این تالاب بخشی از منطقه‌ شکار ممنوع مهارلو است و در سال ۱۳۸۵ یکی از ۷ منطقه‌ نمونه گردشگری ایران شناخته شد.

او افزود: منابع تامین آب تالاب از چشمه‌های بابونک، نیلگونک، و برم‌شور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به نقش مهم این تالاب در حمایت از تنوع زیستی موجودات سازگار با آب شور گفت: دریاچه مهارلو، زیستگاه زمستان‌گذرانی و جوجه‌آوری فلامینگو‌ها به شمار می رود و در مهار سیلاب و حذف روان‌آب‌ها تاثیرگذار است.

ظهرابی ادامه داد: این تالاب سپر حفاظتی شهر سروستان در برابر سیلاب‌های مخرب است و نقش مهمی در لطیف کردن هوای شهر شیراز دارد.

او با بیان اینکه دریاچه مهارلو، میزبان گونه‌های متنوعی از پرندگان و یک جایگاه مناسب پرنده‌نگری است، گفت: این تالاب، یکی از مراکز تفریحی شهروندان شیراز در همه اوقات سال است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی به تالاب از راه رودخانه خشک و رودخانه سلطان آباد و کشاورزی ناپایدار در حاشیه تالاب و تخریب زمین‌های تالابی از عوامل تهدیدکننده تالاب مهارلو است.

ظهرابی تصریح کرد: شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر مصرف بی‌رویه آب و انواع کود و سم، جابه‌جایی آب‌های سطحی از شیراز به دشت سروستان، ساخت سد تنگ سرخ در بالادست رودخانه خشک و توسعه معادن نمک صنعتی تالاب از دیگر عوامل تهدیدکننده تالاب مهارلو است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: آرتیما، سخت پوست آب‌های شور در این تالاب زندگی می‌کند و فلامینگو‌ها نیز از مهمانان این دریاچه هستند که از آرتمیا تغذیه می‌کنند.

او ادامه داد: ماهی گل چراغ، حمری، زرده، شاه کولی، کپور قره آغاج، سیاه ماهی، ماهی طلایی، سگ‌ماهی پارسی، ماهی پشه‌خوار، ماهی گورخری پارسی، بیاح و ماهی سر مخروطی پارسی از جمله ماهیان حوزه مهارلو هستند.

ظهرابی اضافه کرد: لاک پشت برکه‌ای، لاک پشت مهمیزدار، وزغ و قورباغه از دوزیستان و خزندگان تالاب مهارلو هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: از پرندگان اصلی تالاب مهارلو می‌توان به تنجه، آنقوت، سرسیاه، خوتکا، کاکایی صورتی، آووست، چوب‌پا، فلامینگوی بزرگ، تلیله کوچک و کاکایی اشاره کرد.

او اضافه کرد: پستانداران مهم حوزه مهارلو گربه وحشی، کفتار، شغال، خدنگ و روباه معمولی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: گیاهان آبزی شورپسند، خارشتر، بادام وحشی، گون و شور از جمله گیاهان تالاب هستند.

تالاب مهارلو در ۲۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار