معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اظهار تاسف از اینکه برخی از والدین در سطح استان فارس به علت شیوع کرونا برای واکسیناسیون منظم کودکان دچار تردید شده اند بیان کرد : والدین نباید از مراقبت های بهداشتی و ضروری کودکان در دوران همه گیری بیماری کرونا غافل شوند.
کد خبر: ۸۴۸۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 11 May 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:عبدالرسول همتی مراقبت های بهداشتی کودکان را یکی از راه های مهم پیشگیری از مرگ و میر آنها و افزایش سطح سلامت جسمی کودک در ابعاد مختلف دانست و اظهار داشت :ترس از تماس با ناقلان یا موارد احتمالی بیماری کرونا در مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های سلامت و ضرورت رعایت فاصله فیزیکی در دوران اپیدمی کرونا باعث شده والدین در تصمیم گیری برای مراجعه به پایگاههای بهداشتی دچا تردید شوند .

دکتر همتی افزود: این مراقبت ها شامل مراقبت های دوران نوزادی، مراقبت های غربالگری، بررسی وضعیت تکامل کودکان در یک سالگی، واکسیناسیون منظم کودکان خود و بسیاری از مراقبت های بهداشتی دیگر است که نباید دچار تردید شده و گاه از مراجعه در شرایط فعلی امتناع کنند.

وی اضافه کرد: این اتفاق در حالی رخ داده است که واکسیناسیون، یکی از مداخلات حیاتی حوزه سلامت بوده و نبایست این قبیل مداخلات نجات بخش جان افراد مورد غفلت قرار گیرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا و در راستای پیشگیری از ابتلای کودکان به این بیماری، براساس دستورالعمل های کشوری در دفعات زمانی مراقبت های گروه سنی زیر پنج سال تغییراتی ایجاد شده است و خدماتی بسیار ضروری برای کودکان ارایه و از سوی مراقبان سلامت و بهورزان به اطلاع خانواده های دارای کودک زیر پنج سال رسانده می شود.

همتی اضافه کرد: یکی از مراقبت های بهداشتی ضروری، مراقبت نوزادان در سه تا پنج روز نخست پس از تولد از سوی پزشک خانواده است که طی آن نوزاد مورد معاینه و ارزیابی قرار گرفته و در صورت مشاهده هر نوع مشکل یا بیماری فاقد علایم طی معاینات داخل بیمارستانی بدو تولد، اقدامات لازم از قبیل آموزش، ارجاع به سطوح تخصصی و تجویز دارو انجام می شود، همچنین در این سن انجام آزمایش های غربالگری بدو تولد برای نوزاد ضروری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تاکید بر اهمیت تلقیح واکسن ها براساس تاریخ و زمان مشخص شده برای کودکان، گفت: به دلیل اهمیت تغذیه کودکان و نقش بسیار چشمگیر آن در رشد و تکامل کودک، لازم است طی مراقبت های اولیه بهداشتی سه تا پنج روزگی و ۱۴ تا ۱۵ روزگی و نیز در پایان شش ماهگی، مشاوره های تغذیه ای متناسب با سن کودک از سوی مراقبان سلامت و بهورزان ارائه شود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی توصیه شده است که افراد فقط در شرایط ضروری از منزل خارج شوند، ادامه داد: واکسیناسیون کودکان، ویزیت و مراقبت های دوران نوزادی یکی از این موارد ضروری است، بنابراین نباید خانواده‌ها به دلیل نگرانی ناشی از این همه گیری، نوزادان و کودکان خود را از حق برخورداری از خدمات بهداشتی محروم کنند.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با اجرای سیستم نوبت دهی، رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی و همچنین اجرای اقدامات کنترلی تشدید یافته از قبیل گندزدایی و ضدعفونی سطوح و تجهیزات مراقبتی در مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی، استانداردهای لازم در زمینه پیشگیری از ابتلا به کرونا به بهترین نحو در این مراکز رعایت می شود، به نحوی که تاکنون موردی از ابتلای مراجعه کنندگان مراقبت های کودکان زیر پنج سال به این مراکز گزارش نشده است.

دکتر همتی تاکید کرد: والدین می ‌توانند با اطمینان خاطر برای تامین و ارتقای سلامت فرزندان خود و دریافت مراقبت های بهداشتی آنان طبق راهنمایی های مراقبان سلامت و بهورزان در مراکز حضور یابند، امید است به یاری خداوند متعال و با همراهی هموطنان فهیم استان، به ویژه والدین که محوریت سلامت خانواده و جامعه را به عهده دارند، ضمن اجرای اصول و ضروریات برنامه های ارتقای سلامت کودکان و سایر گروه های سنی حوزه بهداشت در دستیابی به هدف شکست بیماری کرونا موفق باشیم.

شهرستان های شیراز، جهرم، فسا، لار، گراش، مرودشت، کازرون، استهبان و سرچهان دارای وضعیت زرد و دیگر شهرستان‌های استان فارس در وضعیت سفید هستند. اعلام وضعیت سفید در برخی شهرستان ها به منزله رعایت نکردن موازین بهداشتی نیست، چرا که شرایط به صورت هفتگی می تواند متغیر باشد.

تاکنون علاوه بر شیراز در شهرستان‌های ، فسا ، جهرم ، لارستان ، گراش ، آباده ؛ مرودشت ؛ اقلید ، استهبان ؛ خرم بید؛ رستم ؛ کازرون ، فیروزآباد ؛ کوه چنار ؛ کوار ، سپیدان ؛ داراب ؛ پاسارگاد ؛ ممسنی ؛ زرقان ، لامرد ؛ ارسنجان ، سروستان ، بوانات ؛ نی ریز ، مُهر ؛ زرین دشت ؛ قیروکارزین ؛ بیضا ؛ سرچهان ؛ فراشبند ؛ خرامه و بختگان بیماری کرونا شایع شده است.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و چهار بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی ، نمازی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طی ۲۴ ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی یک هزار و ۳۸۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده است. مجموع بیماران کرونا در کشور به ۱۰۷هزار و ۶۰۳ نفر رسید ، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۱ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار