شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان، بهترین فرصت برای تطهیر و تغییر با عنایت خداوند و امام زمان (عج) است.
کد خبر: ۸۵۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳ 15 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: برای اینکه بتوانیم از شب‌های قدر استفاده کنیم باید حقیقت این شب‌های معنوی را بفهمیم. این مطلب بدین معناست که ما باید متوجه شویم حقیقت شب‌های قدر طهارت، استغفار و توبه، شب زنده داری، پناه بردن به قرآن و دعا کردن است.

حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری سخنران و کارشناس مذهبی در پاسخ به این سوال که چه کنیم بهترین استفاده را از شب‌های قدر ببریم، گفت: بهترین راه را قرآن و اهل بیت (ع) در آیات و روایات به ما آموخته اند. شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان اعمالی را برای شب قدر مطرح کرده که به تعبیر من نردبان لیلة القدر هستند؛ زیرا همه اعمال در این شب‌های قدر دارای پیام هستند.

وی افزود: اولین عملی که در شب قدر وارد شده غسل است؛ این بدین معناست که اگر در زندگی‌مان اصل طهارت رعایت نکنیم درک شب‌های قدر صورت نمی‌گیرد. پس باید لقمه و نگاهمان پاک باشد. نتیجه رعایت اصل طهارت درک لیله القدر است. شب قدر، شب استغفار است؛ بدین معنا که باید در محضر خداوند از کوتاهی‌هایمان عذرخواهی کنیم. علاوه بر این باید از محضر خلق خداوند هم حلالیت بطلبیم، زیرا تا زمانی که حق دیگران به گردن ما باشد، کارمان سخت است و حرکتمان به سوی خداوند ضعیف می‌شود. پس استغفار پیام شب‌های قدر است. پیام سوم شب‌های قدر، احیاء و شب زنده داری است. خداوند به پیامبر (ص) و اولیا فرموده است: تمام شب را به خواب نگذران؛ بخشی از آن را بیدار باش. البته در شب قدر می‌گویند تمام شب را بیدار باش و این درسی است برای ما که از شب‌های قدر احیا داری را یاد بگیریم.

 

وی افزود: پیام دیگر شب‌های قدر در پناه قرآن و عترت قرار گرفتن است؛ تا زمانی که در پناه قرآن و عترت باشیم گمراه نمی‌شویم. اگر اهل پیروی از قرآن و عترت باشیم مسیر را گم نمی‌کنیم.  پیام و درس آخر شب‌های قدر، دعا کردن است. دعا راه ارتباطی بنده با خداوند است. ارتباط با خدا همیشه دو طرفه است. شب‌های قدر تمامش تطهیر، تغییر و عوض شدن است و شبی است که می توانیم آینده مان را با دین خدا و عنایت امام زمان (عج) تنظیم کنیم.

ویدئوی کامل صحبت های حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری سخنران و کارشناس مذهبی درباره چگونگی بهره بردن از شب‌های قدر را در ادامه ببینید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار