تابناک / علوم پزشکی گیلان در ماه های اخیر شاهد عزل و نصب های فراوانی بوده است. از حدود 7 ماه قبل تا امروز شاهد تغییر و تحولات پرشماری در این مجموعه بوده ایم و این سوال مطرح می شود که علت عزل و نصب های پیاپی علوم پزشکی گیلان از سوی سالاری چیست؟!

علوم پزشکی گیلان در ماه های اخیر شاهد عزل و نصب های فراوانی بوده است. از حدود ۷ ماه قبل تا امروز شاهد تغییر و تحولات پرشماری در این مجموعه بوده ایم و این سوال مطرح می شود که علت انتصابات پیاپی علوم پزشکی گیلان از سوی دکتر سالاری چیست؟!

در چند ماه گذشته دکتر ارسلان سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از روسای بیمارستانها و معاونت های دانشگاه گرفته تا مدیریت های میانی دست به عزل و نصب های گسترده ای زده است که البته هنوز پاسخ روشنی برای برخی از این تغییرات برای افراد بسیاری پیدا نشده است. 

هرچند عزل و نصب ها از اختیارات یک مدیر است و بدیهی است مدیری که در یک مجموعه مشغول فعالیت است بهتر از افراد بیرون آن مجموعه، نقاط قوت و ضعف را می شناسد اما ابهاماتی در این انتصابات وجود دارد که باعث می شود نتوانیم چندان در خصوص آن تصمیمات و آینده دانشگاه علوم پزشکی خوشبین باشیم.

برکناری به جای قدردانی در روزهای مبارزه با کرونا؟!

پس از شیوع ویروس کرونا و در شرایطی که کادر درمان، از روسای بیمارستانها تا کارکنان مراکز درمانی و مجموعه های مرتبط، همگی در خط مقدم مبارزه با این ویروس بودند و حتی تعداد قابل توجهی از اعضای کادر درمان گیلان به جمع شهدای سلامت کشور پیوستند. اما تصمیماتی از سوی سالاری اتخاذ شد که این سوال به وجود بیاید آیا رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به جای قدردانی از مدیران و کادر درمان علوم پزشکی، در روزهای مبارزه با کرونا تصمیم به برکناری آنها گرفته است؟! و آیا مسائل دیگری در تصمیمات او دخیل بوده است؟!

سالاری در دهم فروردین ۹۹، بختیار حیدرنیا را به عنوان سرپرست بیمارستان شهید بهشتی آستارا منصوب کرد. حدود یک هفته بعد نیز دکتر محمد هاتف به عنوان سرپرست بیمارستان پیروز لاهیجان منصوب شد و به جای دکتر سیدرشید میرفلاح در راس این بیمارستان قرار گرفت. در اواسط اردیبهشت نیز دکتر سیروس امیرعلوی به عنوان سرپرست مرکز آموزشی درمانی پورسینای رشت به جای دکتر انوش دهنادی مقدم منصوب شد. 

این در حالیست که کادر درمان بیمارستان های شهید بهشتی آستارا، پیروز لاهیجان و پورسینای رشت در روزهای مبارزه با کرونا، روزهای پراسترس و سختی را پشت سر گذاشتند. به عنوان مثال در خبرها خواندیم زنی ۷۴ ساله که از ۲۴ اسفند ماه ۹۸ در بیمارستان شهید بهشتی آستارا بستری شده بود در نوزدهم فروردین امسال بر کرونا غلبه کرد (اینجا بخوانید) و این نشان از تلاش بسیار کادر درمان این بیمارستان در مسیر مبارزه با کرونا داشت اما رئیس همین بیمارستان یکی از افرادی بود که با حکم سالاری از مسئولیت خود کنار رفت.

کادر درمان بیمارستان پیروز لاهیجان نیز با تمام توان به خدمت پرداخت و حتی نادر حسین‌پور از پرسنل حفاظت فیزیکی این بیمارستان به جمع شهدای سلامت پیوست. بیمارستان پورسینا نیز شرایط مشابهی داشت و سخت ترین روزهای کاری سالهای اخیر برای کارکنان رقم خورد. البته این روزهای سخت و کمبود امکانات و کادر درمان به نسبت تعداد مراجعه کنندگان را نباید به نام روسای این بیمارستانها نوشت چرا که بسیاری از بیمارستان های کشور و حتی سایر کشورها نیز با کمبودهای مشابهی مواجه شدند و اگر در این زمینه انتقادی وارد باشد به مدیران بالادستی از جمله شخص سالاری وارد است! بنابراین بازهم باید پرسید علت انتصابات پیاپی علوم پزشکی گیلان و این حجم از عزل و نصب ها توسط دکتر سالاری چیست؟!

انتصابات برخی کارشناسان یا انتصاب افراد غیر مرتبط در برخی مسئولیت های مدیریتی؟!

یکی از مواردی که این انتصابات را سوال برانگیز کرده است حضور افراد غیر مرتبط یا انتصاب افراد در سطح کارشناسی در برخی مسئولیت ها است. البته شاید در مواردی این انتصابات با شناخت کافی از تجربیات افراد رقم خورده است  و نمی توان به قطعیت این انتصابات را زیر سوال برد.

بر اساس گزارش های میدانی، از جمله این موارد می توان به انتصاب آقای جلیل ربیعی به عنوان سرپرست مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به جای غلامرضا عبدالله زاده اشاره کرد. ربیعی سالها کارشناس حوزه معاونت درمان بوده است. 

انتصاب دکتر نجم الدین طایفه پزشک عمومی به عنوان سرپرست دبیرخانه آموزش مداوم دانشگاه به جای دکتر بهرنگ معتمد فوق تخصص غدد؛ از دیگر انتصاباتی بود که جای سوال داشت. 

دکتر زهره تیموری که کارشناس حوزه درمان بود به حوزه معاونت توسعه منتقل شد و به عنوان

یزدان سپرده که به عنوان سرپرست مدیریت بیمارستان پورسینا ظاهرا با مدرک حسابداری از دانشکده دندانپزشکی منصوب شد. از وی به عنوان یکی از یاران نزدیک سالاری یاد می شود. او به جای محمد حسن حمیدی با مدرک فوق لیسانس روانشناسی و دوره های مدیریت دولتی منصوب شد.

سوالاتی که علوم پزشکی باید پاسخ دهد…

فارغ از کیفیت انتصابات، شکی نیست که تمامی اعضای خانواده بزرگ کادر درمان، تمام توان خود را برای نجات جان شهروندان در شرایط مختلف به کار خواهند بست. اما سوال این است هدف دکتر ارسلان سالاری از این حجم از انتصابات چیست؟ آیا ضرورتی وجود دارد تا عزل و نصب های پرشمار او در روزهای مقابله با کرونا به جای متوقف شدن، شدت بگیرد و حتی با سرعت بیشتری ادامه یابد؟ یا آن که اهداف دیگری پشت این انتصابات است و ما از آن مطلع نیستیم؟ این انتصابات چه چیزی را تعییر خواهد داد و چه دستاوردی را به همراه خواهد داشت؟ اصلا آیا مجموعه علوم پزشکی گیلان، بانک اطلاعاتی جامعی از نیروی انسانی خود دارد؟

آیا انتخاب نمایندگان تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان همزمان با روزهای شیوع کرونا، تاثیری در تصمیمات سالاری داشته است؟ آیا مساله دور یا نزدیک بودن مدیران به رئیس علوم پزشکی مطرح بوده است؟ یا آن که اصلا چنین مسائلی وجود نداشته است؟ شاید با گذر زمان مشخص شود این انتصابات، خدای نکرده نوعی مهره چینی از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده و یا در جهت کاهش فشارهای وارد شده و مدیریت بهتر بیمارستان ها و خدمات رسانی مطلوب تر بوده است؟!

تعدادی از عزل و نصب های ماه های اخیر توسط دکتر ارسلان سالاری:

۱-عزیزه قهری به عنوان سرپرست مدیریت خدمات پرستاری بیمارستان شهیدنورانی تالش به جای شراره بهرادی ( اینجا بخوانید – ۹۹/۰۲/۱۸)

۲-دکتر ابراهیم میرزاجانی سرپرست دانشکده پرستاری و مامایی_ پیراپزشکی شرق گیلان_ لنگرود به جای دکتر ایرج نیکوکار ( اینجا بخوانید – ۹۹/۰۲/۱۷ )

۳-دکتر محمد رضا مبین به عنوان سرپرست مرکز فوق تخصصی سوانح سوختگی و جراحی ترمیمی ولایت رشت به جای دکتر رامیار فرزان ( اینجا بخوانید – ۹۹/۰۲/۱۶ )

۴-دکتر سیروس امیرعلوی به عنوان سرپرست مرکز آموزشی درمانی پورسینای رشت به جای دکتر انوش دهنادی مقدم ( اینجا بخوانید – ۹۹/۰۲/۱۴ )

۵-دکتر آبتین حیدرزاده به عنوان سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به جای دکتر فردین مهرابیان ( اینجا بخوانید – ۹۹/۰۲/۰۴ )

۶-دکتر فردین مهرابیان به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی به جای دکتر محمدرضا رستم پور ( اینجا بخوانید – ۹۹/۰۲/۰۴ )

۷-دکتر سید حسن میری به عنوان به جای دکتر اسماعیل نورصالحی ( اینجا بخوانید – ۹۸/۱۰/۰۶ )

۸-د

۹-فیروز نصیرزاده به عنوان سرپرست روابط عمومی دانشگاه به جای دکتر مازیار محمدی ( اینجا بخوانید – ۹۹/۰۱/۱۸ )

۱۰-دکتر مازیار محمدی به عنوان سرپرست مدیریت بین الملل دانشگاه به جای دکتر داوود روستایی ( اینجا بخوانید – ۹۹/۰۱/۱۸ )

۱۱-اینجا بخوانید – ۹۹/۰۱/۱۸ )

(اینجا بخوانید – ۹۹/۰۱/۱۰ )

۱۳-

۱۴-دکتر جلال خیرخواه به عنوان سرپرست دانشکده پزشکی به جای دکتر عباس درجانی (اینجا بخوانید – ۹۸/۰۹/۰۲ )

۱۵-د( اینجا بخوانید – ۹۸/۰۸/۰۸ )

۱۶-انتصاب آقای جلیل ربیعی که سالها کارشناس حوزه معاونت درمان بوده به عنوان سرپرست مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به جای غلامرضا عبدالله زاده  ( اینجا بخوانید – ۹۸/۰۷/۲۹ )