امسال گرامیداشت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی‌ها در استان مازندران همراه با دغدغه‌های از جنس جایگاه متزلزل آنان در این حرفه بود.
کد خبر: ۸۵۱۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۱ 17 May 2020

روز ۲۷ اردیبهشت ماه هر سال که درسطح جهانی نیز به عنوان روز ارتباطات وجامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است، در ایران نیز به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی تعیین گردید.

ایرنا: امسال نیز روز گرامیداشت روابط عمومی های استان مازندران با حضور مسئولان ارشد از جمله استاندار مازندران به عنوان رئیس شورای اطلاع رسانی دولت برگزار شد.

گذشته از اینکه امسال روز روابط عمومی های استان مازنداران با حضور پاکبانان و نیروهای شهرداری رنگ و لعاب متفاوت و دلچسب تری به میز دولت در استانداری مازندران داده بود، اما قصه پر غصه روابط عمومی های استان بیشتر از حضور نارنجی پوشان شهرداری خودنمایی می کرد.

جلسه برخلاف رسم و رسوم متداول مراسم گرامیداشت اینبار با صحبت خود نمایندگان جامعه روابط عمومی مازندران آغاز شد و نخستین نماینده نیز روابط عمومی شهرداری بهشهر بود.

فاصله معنادار مدیران با اتاق شیشه ای

فاطه ذبیح پور مسوول روابط عمومی شهرداری بهشهر در این جلسه گفت: به دلیل گستردگی کار دستگاه های خدماتی و اجرایی در مقابل نهادهای تولیدی ، فعالیت روابط عمومی ها بسیار سنگین و پیچیده است .

وی با بیان اینکه روابط عمومی ها حلقه واسطه میان مردم و دستگاه ها هستند ادامه داد: متاسفانه روابط عمومی ها دارای معضلاتی هستند که به نظر می رسد مدیریت دستگاه ها و روابط عمومی ها بیشترین نقش را در این تزلزل دارند.

روابط عمومی شهرداری بهشهر گفت: تصور می شود که مدیران جایگاه روابط عمومی ها را به عنوان نیروهایی کارشناس و مرتبط با نیاز مردم به رسمیت نشناخته و همچنین نگاه سنتی به این بخش دارند.

ذبیح پور همچنین گفت: مدیران هنوز تفکر اتاق شیشه ای که یکی از مهم ترین محور سیاست های دولت تدبیر و امید بوده است را نپذیرفتند تا برای روابط عمومی ها آزادی عمل جهت ارتباط بیشتر با مردم قائل شوند.

وی با بیان اینکه هنوز مدیران روابط عمومی را علم نمی دانند ، افزود: نیاز است بازنگری جدی در عملکرد ، اختیارات و ظرفیت های روابط عمومی ها انجام شود.

روابط عمومی شهرداری بهشهر همچنین اظهار داشت: شاید بخشی از مشکلات این حوزه به خود روابط عمومی ها باز میگردد که نتوانستند مدیران را نسبت به نقش خود آگاه و قانع کنند.

تجلیل از روابط عمومی ها نباید برای خالی بودن عریضه باشد

روابط عمومی فرمانداری محمودآباد نیز از دیگر سخنگوهای جلسه امروز بود گفت: با وجود اینکه از نظر علمی روابط عمومی ششمین شغل پر ریسک دنیا است ، اما هنوز درک درستی از ظرفیت و نقش روابط عمومی ها در ادارات وجود ندارد.

محمد محتاطی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها هستند که عملکرد مدیران را به تصویر می‌کشند، افزود: متاسفانه نگاه به روابط عمومی ها در مازندران به صورت یک ضرورت نیست و به عنوان بخش لوکس و تشریفات دیده می شوند.

وی جابه جایی در روابط عمومی ها همراه با تغییر مدیران را یک ضعف بزرگ در این بخش دانست و افزود: این مسئله باعث می شوند برنامه ریزی بلند مدت در روابط عمومی ها یک رویه شکست خورده باشد و این بخش به روزمرگی دچار شود.

روابط عمومی فرمانداری محمودآباد گفت: استقلال و ثبات مدیریتی روابط عمومی ها از بزرگ‌ترین دغدغه این بخش است که لازم است نسبت به آن بازنگری شود.

محتاطی با انتقاد به اینکه همواره عملکرد روابط عمومی ها و رسانه ها پای مدیران نوشته می شود ادامه داد: رسانه و روابط عمومی نیازمند دیده شدن توسط مردم و رسمیت بخشی از سوی مسئولان هستند.

وی همچنین به عملکرد ضعیف روابط عمومی ها در ارتباط گیری با مردم اشاره کرد و گفت: در برداشت نقش تشریفاتی و بنری خود روابط عمومی ها نیز نقش داشته و مقصر هستند.

محتاطی لزوم فضای رقابتی برای ارتقا و کیفیت بخشی به عملکرد روابط عمومی ها را لازم عنوان کرد و گفت: در این زمینه برگزاری جشنوراه روابط عمومی ها گام موثری رو به جلو است.

توجه به روابط عمومی ها در اعتقاد است نه در عمل

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از دیگر سخنرانان جلسه گفت: با وجود اینکه بارها شاهد بیان اعتقاد مدیران به روابط عمومی ها هستیم، اما در عمل همواره مارا به پشت پرده منتقل می کنند.

دکتر صدیقه بابایی با بیان اینکه حوزه روابط عمومی نیازمند دیده شدن است ، افزود: صرفا نباید روابط عمومی ها را به عنوان نیروهای خدماتی دیده و در برگزاری مراسمات از آنها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه اغلب مسئولیت دستگاه ها در حوزه روابط عمومی تعریف می شود، اظهار داشت: اما هیچگاه این گستردگی مسئولیتی به چشم نیامده و همواره مغفول مانده است.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه نیاز روابط عمومی ها منابع مالی نیست ، افزود: مشکلات روابط عمومی ها با اعطای آزادی اختیارات، شانیت بخشی و رسمیت بخشی برطرف می شود.

استقلال عمل را به روابط عمومی ها بازگرداندیم

استاندار مازندران نیز در این جلسه گفت: نخستین تغییر مدیریتی من در استان حوزه روابط عمومی بود زیرا نه تنها به این بخش باور داشتیم ، بلکه روابط عمومی را مهم ترین حوزه می دانیم.

احمد حسین زادگان با بیان اینکه استقلال روابط عمومی های استان را با مسئولیت بخشی به خودشان در استانداری مازندران کلید زدیم افزود: مدیران روابط عمومی نیز باید نسبت به بازیابی نقش خود فعال تر عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه هنوز روابط عمومی ها جایگاه خود را درک نکردند افزود: استفاده مدیران از روابط عمومی ها به عنوان یک نهاد تبلیغاتی رفتاری خلاف و مغایر با سیاست های ما است.

استاندار مازندران با بیان اینکه روابط عمومی ها سنخگوی مدیران نیستند ،افزود: مدیران باید دست روابط عمومی ها در ارتباط‌گیری با مردم بازتر بگذارند.

روابط عمومی های برتر بر اساس خبر مدیران سنجیده نمی شوند

مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران نیز اعلام کرد: از امسال سنجش عملکرد روابط عمومی ها بر اساس تعداد اخبار منتشر شده از مدیران دستگاه مربوطه سنجیده نمی شود و این ملاک به طور کل حذف شده است.

عباس مهدوی اظهار داشت: مهم ترین مولفه سنجش مدیران که در نخستین جشنواره روابط عمومی های مازندران نیز اعمال می شود، تولیدات خبری آنها بر اساس نیاز منطقه و جامعه است.

وی ارتباط گیری روابط عمومی ها با مردم و همچنین تولید محتواهای مورد نیاز اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی را مهم ترین ویژگی برای سنجش روابط عمومی کارآمد عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار