عضو فراکسیون امید با اشاره به اینکه نگاه انتخاباتی ورودی مجلس دهم نگاهی اصلاحاتی بود، اما اصلاح‌طلبان در بدنه مجلس جزو اکثریت نبودند، گفت: به نظر می‌رسد از همان ابتدای شکل‌گیری مجلس دهم، برخی در پی آن بودند که نگذارند این مجلس نتیجه خوبی بگیرد و کارآمد جلوه کند.
کد خبر: ۸۵۱۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 18 May 2020

تابناک فارس به نقل از ایلنا:مسعود رضایی نماینده شیرازبا اشاره به مخالفت‌ها و ایجاد بدبینی نسبت به مجلس از سوی برخی گروه‌های سیاسی افزود: یکی دیگر از اقدامات این افراد، ایجاد توقعات زیاد از مجلس و از آن سو ایجاد محدودیت برای نمایندگان بود.

رضایی با بیان اینکه شعار انتخاباتی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم شعار «تغییر» بود، خاطرنشان کرد: هدف ما افزایش دیدگاه‌های مردم در ساختار کشور بود، اما با توجه به تنگناهای موجود، مجلس دهم نتوانست توقعات مردم را برآورده و آنها را نسبت به عملکرد خود راضی کند.

مجلس دهم از ابتدا تحت فشار بود

مسعود رضایی در ادامه با تأکید بر اینکه مجلس دهم از همان ابتدا، «تحت فشار بی‌اندازه از بیرون» بود، ادامه داد: هر کجا که مجلس تصمیم خوبی می‌گرفت، یا مصوبه خوبی را به تصویب می‌رساند؛ مقابلش می‌ایستادند.

این نماینده فراکسیون امید مجلس سپس با اشاره به تلاش‌های مجلس برای تصویب لوایح اف.ای.تی.اف و سی.تی.اف افزود: در تمامی موارد این‌چنینی که مجلس تلاش می‌کرد تغییرات مد نظر مردم را انجام دهد، از بیرون از مجلس با مقاومت مواجه می‌شد و سپس این‌گونه وانمود می‌شد که مجلس کارآمد نیست.

این نماینده اصلاح‌طلب شیراز در مجلس دهم با بیان اینکه مجلس دهم عملکرد مناسبی داشت و برخلاف برخی دوره‌های پیشین، دارای تعادل بود، خاطرنشان کرد: در تمام جهان، تصمیم‌گیرنده اصلی کشور نهاد قوه مقننه است، اما به عنوان مثال در جریان شیوع کروناویروس، مجلس در کجای تصمیم‌گیری قرار داشت؟ حال آنکه اگر قرار بر اهمیت دادن به پارلمان بود، تمامی دستگاه‌ها باید از نظر مجلس تبعیت می‌کردند.

فراکسیون امید در اقلیت بود

مسعود رضایی در ادامه با اشاره به انتقادها از فراکسیون امید بیان کرد: در فراکسیون امید مجلس، برخی نمایندگان با توجه به شعار تغییر و به منظور احترام به نظر رای‌دهندگان عمل می‌کردند، اما برخی نمایندگان همچون محمدرضا عارف (رئیس فراکسیون امید) معتقد بودند که نباید به شکل چالشی عمل کرد که جناح سیاسی رقیب نیز به شکل تندتری درصدد مقابله برآید.

نائب‌رئیس کمسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه فراکسیون امید به لحاظ تعداد، در اقلیت قرار داشت و توانایی انتخاب رئیس مجلس و هیئت‌رئیسه را نداشت، تصریح کرد: بارها شد که ما طرح‌هایی را پیشنهاد می‌دادیم، اما هیئت‌رئیسه آن را نمی‌پذیرفتند و در دستور کار قرار نمی‌داد.

رضایی با اشاره به طرح سه فوریتی فراکسیون امید پس از افزایش قیمت بنزین خاطرنشان کرد: اگر فراکسیون امید در هیئت‌رئیسه وزن سیاسی داشت، قطعاً برای چنین طرح‌هایی فرصت بازتاب صدای مردم را پیدا می‌کرد.

فراکسیون امید از سر ناچاری در کنار دولت روحانی ماند

مسعود رضایی در ادامه بیان کرد: فراکسیون امید در ابتدا دو گزینه در پیش داشت: یا باید در کنار جناح رقیب در برابر دولت روحانی می‌ایستاد، یا آنکه به شکل ناگزیر در کنار دولت بماند.

رضایی با بیان اینکه با توجه به رویکرد و منش عارف، گزینه تعامل با دولت روحانی غالب شد، افزود: از این رو ما ناچار بودیم کج‌دار و مریز در کنار دولت بمانیم، هرچند که در این مسیر فرصت‌هایی را از دست دادیم؛ چراکه فراکسیون امید با اکثریت کابینه روحانی موافق نبود و حتی خود رئیس دولت نیز در 3 سال پایانی عمر مجلس، حاضر نشد با اعضای فراکسیون دیداری داشته باشد و حرف‌های ما را بشنود.

نماینده شیراز در مجلس با اشاره به اینکه فراکسیون امید نمی‌توانست حالت اپوزیسیونی در برابر دولت داشته باشد، خاطرنشان کرد: به منظور حفظ آرامش جامعه و از سر ناچاری با دولت روحانی کنار آمدیم، هرچند که این رویکرد، مورد پذیرش اغلب نمایندگان فراکسیون و همچنین مردم نبود.

نسبت به شورای نگهبان انتقاد داریم

نائب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه افزود: اهرم‌های مختلف بر سر راه نماینده قرار دارد و او ناگزیر باید حضور در قدرت یا خروج از قدرت را انتخاب کند، از همین رو ما معتقد بودیم که باید بدون ایجاد جنجال راه اصلاح و توسعه کشور را ادامه دهیم.

مسعود رضایی سپس با بیان اینکه شورای نگهبان کوچکترین انتقادهای نمایندگان از وضع کشور را هم برنمی‌تابد، خاطر نشان کرد: از سخنگوی شورای نگهبان درخواست می‌کنم پرونده تمامی نمایندگان ردصلاحیت‌شده ازجمله خودم را به صداوسیما بیاورد و به مردم نشان دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار