آن طور که تابنده ماه رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز مى گوید: قیمت هاى رهن و اجاره منزل در شیراز در سال جارى به گونه اى شده که مردم حتى توان اجاره منزل در حاشیه شهر شیراز را هم ندارند.
کد خبر: ۸۵۳۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸ 21 May 2020

تابناک فارس به نقل از ایلنا: براساس آمار اداره کل راه و شهرسازی استان فارس متوسط افزایش اجاره بها براى خانوارهایى که تمدید قرارداد داشته‌اند، در سال 1397 به 17.2 درصد در بهار، 26.3 درصد در تابستان، 25.4 پاییز و در روندى کاهشى به 21 درصد در زمستان مى رسد، اما در سال 1398 اجاره بها افزایشى بوده و از 27 درصد در بهار به 27.1 درصد در تابستان، 31.2 درصد پاییز و در نهایتا 31.6 درصد در زمستان مى رسد. همچنین بررسى وضع اجاره بها واحدهاى مسکونى در مناطق شهرى بیانگر آن است که در زمستان سال گذشته شاخص قیمت به 169.3 رسیده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 4 درصد افزایش یافته است.

اجاره‌نشینان شیراز از حاشیه شهر هم رانده شدند

آن طور که تابنده ماه رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز مى گوید: قیمت هاى رهن و اجاره منزل در شیراز در سال جارى به گونه اى شده که مردم حتى توان اجاره منزل در حاشیه شهر شیراز را هم ندارند.

قاسم تابنده ماه در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه نرخ بیشتر وسایل و محصولات دائما در حال تغییر است و ساعت به ساعت گران‌تر مى شود مى افزاید: روز‌ های گذشته یک منزل 4 سال ساخت در یکى از مناطق شیراز مترى 18 میلیون فروخته شد وبا احتساب متراژ این واحد، مبلغ کل این خانه حدود بیش از دومیلیارد در اختیار مشترى قرار گرفت.

تابنده ماه در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت رهن و اجاره در شیراز حدود 25 الى 30 درصد گران‌تر شده است، مى افزاید: اما متاسفانه اقشارى مانند کارگران در این بین با مشکل مواجه شده و بیمارى کرونا هم باعث شده تمام برنامه هاى افراد درهم بریزد.

افزایش 300 درصدی نرخ رهن و اجاره در مناطق حاشیه

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز ادامه مى دهد: به عنوان نمونه، قیمت رهن و اجاره یک منزل در منطقه اکبرآباد سال گذشته حدود 800 هزار تومان بدون رهن بوده است که متاسفانه مالک، رهن و اجاره سال جارى مستاجر را به 30 میلیون تومان ودیعه با مبلغى بالغ بر یک میلیون و پانصد هزار تومان افزایش داده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز مى افزاید: در حال حاضر مستاجرانی که در شیراز توان پرداخت رهن و اجاره بالا را ندارند به شهر زرقان مراجعه مى کنند، چرا که وجود آپارتمان هاى زیاد مسکن مهر که با قیمت مناسبی هم عرضه می شود و فاصله اش تا شیراز نیز بسیار کوتاه است باعث استقبال مردم شده است.

قیمت رهن و اجاره در بالا شهر شیراز نجومی است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با اشاره به اینکه قیمت رهن و اجاره منزل در نقاط مختلف شهر شیراز متفاوت است، مى افزاید: قیمت رهن و اجاره در مناطقى مانند قصردشت، معالى آباد، فرهنگ شهر و ..... بسیار نجومى و گران است و در مناطقى مانند پل فسا و .... ارزان‌تر مى شود.

تابنده ماه در ادامه با بیان اینکه قیمت اجاره بعضى از مغازه ها هم در شیراز به بیش از 50 میلیون تومان مى رسد، مى‌افزاید: به عنوان مثال قیمت یک مغازه فست فود در خیابان نیایش حدود 22 میلیون تومان است و مالک این واحد هیچ تخفیفى به صاحب مغازه لحاظ نکرد.

 

وام مسکن هم کمکی به مستاجران نمی کند

عضو کمیسیون عمران مجلس هم با اشاره به اینکه شیوه توزیع پول و اعتبار در بانک های مسکن نتوانسته بازدهی خوبی در خانه دار کردن افراد داشته باشد می افزاید: با مشاهده از جامعه به خوبی متوجه می شویم که مسکن یکی از مشکلات مهم در جامعه به شمار می رود که این مهم بیانگر این موضوع است که بخش هایی که در حوزه مسکن فعالیت می کنند نتوانسته اند موفق باشند و نیاز به بازنگری در این بخش هستیم.

سید حسین افضلی  با اشاره به اینکه در حال حاضر بانک مسکن در جمع‌آوری معوقات هم مشکل دارد می افزاید: وام های مسکن باعث شد که پول و اعتبار به صورت خرد در سطح جامعه توزیع شود که این مهم با افزایشی هم که داشته است به هیچ وجه با قیمت های امروز مسکن تطابق ندارد.

شرایط زندگى روز به روز سخت‌تر مى شود

خانمی میانسال که همسرش بازنشسته تامین اجتماعى است از وضع میزان رهن و اجاره بسیار گله مند است. وى در این باره مى گوید: سال گذشته یک منزل در منطقه احمد آباد اجاره کردیم که متاسفانه مالک در سال جارى چند بار خواستار افزایش میزان رهن و اجاره شده است.

وى مى افزاید: در سال گذشته ماهیانه 800 هزار تومان بابت اجاره همین منزل پرداخت مى کردم که متاسفانه صاحب‌خانه این مبلغ را در سال جارى به یک میلیون و دویست هزار تومان با 20 میلیون تومان رهن افزایش داده است.

وى بیان مى کند: میزان حقوق بازنشسته ها در سال جارى حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان شده است که باید حدود یک میلیون و دویست هزار تومان را بابت اجاره بپردازیم و تنها با 600 هزار تومان زندگى کنیم. به طوری‌که در خرج خورد و خوراک و تامین نیازهاى اولیه به شدت با مشکل مواجه شدیم.

 به نظر می‌رسد هیچ اراده و حمایتی برای مستاجران وجود ندارد رانده شدن مردم از حاشیه شهر شیراز به شهرهای اطراف در آینده ای نه چندان دور مشکلات عدیده ای را برای اقشار آسیب پذیر ایجاد می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار