علی شیرازی گفت:بعضی شرکت ها از اسفندماه سال گذشته طی دو سه مرحله، قیمت تولیدات خود را افزایش داده و بر قیمت اجناس خارجی هم تاثیر گذاشته اند این در حالیست که 60 الی 70 درصد کالاها نیز قاجاق می باشد.
کد خبر: ۸۵۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵ 25 May 2020

تابناک فارس به نقل از شیرازه:با گشتی در بازار متوجه می شوید که انواع و اقسام لوازم خانگی از تولید داخلی گرفته تا محصولات خارجی با قیمت های گزافی که بر روی آن نصب شده،هر خریداری را از خرید منصرف می کند.
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوزام خانگی شیراز، تهیه یک جهیزیه معمولی بیش از 100 میلیون تومان آب می خورد.

گفتنی است، رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی پیش از این اعلام کرده بود که بر اساس اعمال ستاد مبارزه با قاچاق کالا،ارزش گردش مالی لوازم خانگی در دو سال گذشته، 3.3 میلیارد دلار بوده که از این رقم 2.2 میلیارد دلار قاچاق بوده، بنابر این فقط 1.1 میلیارد دلار تولید داخلی است.

گرانی، تورم،نبود رقابت،انحصاری شدن کالاها،کمبود بودجه و تولید داخل از یک طرف و شیوع کرونا و لغو مراسم عقد و عروسی ها از طرف دیگر موجب شده که ضربه سنگینی به بازار لوازم خانگی وارد شود.در ادامه صحبت های مسئولان و کارشناسان امر را در بالا رفتن قیمت این لوازم خانگی می خوانید.

قیمت یخچال خارجی، ساعتی بالا می رود


«علی شیرازی»،رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی شیراز با بیان این که شیوع کرونا مراسم عقد و عروسی را لغو کرده، گفت:این اتفاق موجب کاهش تقاضا شد، قیمت لوازم خانگی از ابتدای اسفند ماه تا کنون بین 15 تا 35 درصد افزایش یافت، بعضی شرکت ها نیز طی دو سه مرحله قیمت تولیدات خود را افزایش داده و بر قیمت اجناس خارجی هم تاثیر گذاشته اند.

وی افزود:متاسفانه بعضی شرکت ها اجناس خود را تحویل نداده اند تا آن را گران تر کنند.این درحالیست که کارخانه داران نیز به دلیل مشکلات تحریم، اجناس خود را به بازار عرضه نمی کنند و این مسائل موجب شده که توزیع چندانی در بازار صورت نگیرد.

شیرازی با اشاره به این که در حال حاضر اکثر اجناس خارجی توسط کوله بران وارد می شود و قیمت آن بر اساس دلار می باشد،گفت:قیمت ها در این مدت افزایش چشمگیری داشته به فرض مثال،یک عدد یخچال دوقلو ایرانی 9 میلیون شده،هزینه یخچال خارجی به بیش از 50 میلیون تومان رسیده وقیمت آن ساعتی بالا می رود.

وی ادامه داد:یک جهیزیه معمولی مثل اجاق گاز، تلویزیون،ماشین لباسشویی، ظرفشویی، پلوپز، چرخ گوشت و غیره با مارک های معمولی ایرانی بیش از 100 میلیون تومان هزینه بردار می باشد و جهیزیه با مارک های خارجی و معتبر به بیش از 300 میلیون تومان می رسد، چرا که قیمت یک یخچال «ساید بای ساید» به تنهایی بیش از 50 میلیون آب می خورد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی شیراز با بیان این که اگر محصولات خارجی در دسترس باشد با قیمت سه برابر اجناس ایرانی به فروش می رسد، گفت:هر چند در حال حاضر محصولات «سامسونگ» و «ال جی» در بازار موجود نیست اما لوازم خانگی تولید داخل مانند برند «بوش»هم کیفیت خوبی داشته و حداقل حدود 10 سال دوام دارد. با این وجود برندهای «الکترواستیل»،« امرسان»، «پارس خزر»، «هیمالیا» و «پاکشوما»نیز معتبر و با کیفیت می باشد.وی افزود:این روزها کارخانجات و تولیدکننده ها تولید روزانه دارند و در بیشتر اوقات به صورت سه شیفت هم فعالند اما هنوز بازار به روال عادی بازنگشته است.

از کالا داخلی حمایت شود تا کیفیت آن بالاتر برود


شیرازی با تاکید بر این که نزدیک شدن کالاهای ما به استانداردهای جهانی به تلاش و حمایت های دولتی نیاز دارد،گفت:لازم می باشد که مردم نیز با خرید اجناس داخلی از تولید حمایت کنند تا چرخه آن برای کارخانه دار هم مقرون به صرفه باشد و کیفیت اجناس را بالا ببرد.

قیمت ها در سایت دیوار واقعی نیست


وی با اشاره به این که قیمت ها در سایت دیوار واقعی نیست، ادامه داد: قیمت لوزام خانگی در این سایت صحیح نبوده و تبلیغ کننده ها در آن با قیمت هایی که ارائه می دهند، مثل تیری که در تاریکی رها می کنند،مشتری های ساده را فریب می دهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی شیراز با بیان این که خریدهای های اینترنتی راه اندازی شده اما هنوز به خوبی جا نیفتاده،تاکید کرد: متقاضیان و خریداران توجه داشته باشند که از خرید اجناس بدون گارانتی،پروانه کسب، عدم گواهی اشتغال اجتناب کنند و از تحویل کالاهای بدون فاکتور نیز خودداری نمایند.

60 الی 70 درصد کالاها قاجاق می باشد


وی به این که 60 الی 70 درصد کالاها قاجاق می باشد،اشاره کرد و افزود:مردم در فروشگاه ها از دادن بیعانه خودداری کنند، چرا که ممکن است اجناس به فروش برسد و از ارزش پول آن ها کاسته شود. بر این اساس بهتر می باشد که همزمان با پرداخت پول،جنس مورد نظر خود را خریداری کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی شیراز تاکید کرد: وزاتخانه ها مثل وزارت دارایی، گمرک، وزارت نیرو،تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر متولیان موظف می باشند که به تولیدکنندگان کمک کنند تا آن تولیدات خود را افزایش داده و اجناس را با قیمت منصفانه راهی بازار کنند.

تولید کننده مجبور است کیفیت را پایین بیاورد تا آن را ارازن تر بفروشد


دکتر مرزبان، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و اقتصاددان نیز با بیان این که تولیدکننده ایرانی از هوش و ذکاوت کافی برای تولید برخوردار می باشد، گفت:آن ها به خوبی از استانداردهای جهانی مطلع هستند اما وقتی بازار به تورم سنگین برخورد می کند و خارجی ها اجناس خود را با قیمت صفر تحویل می دهند، تولید کننده ایرانی چه کاری از دستش بر می آید؟

پرینت پول تیشه به ریشه اقتصاد زده است


وی با بیان این که پرینت پول تیشه به ریشه اقتصاد زده، افزود:این ها معضلاتی می باشد که حالا گریبانگیر لوازم خانگی شده و به مرور به دیگر اجناس مثل خودرو،پوشاک، کفش و غیره نیز سرایت می کند که علت اصلی به پرینت کردن پول از سوی دولت و کشیدن چک های بی محل باز می گردد.

دکتر مرزبان در پاسخ به این پرسش که توسعه بازار بورس تا چه اندازه بر قیمت ها تاثیر می گذراد،توضیح داد:با این رویه مردم پول خود را هر جایی خرج نمی کنند و به سمت خرید تولید داخل روی می آورند اما مهم این است که چه کسی سهام را کنترل می کند؟
وی تاکید کرد:وضعیت نباید بدین گونه باشد که تولید کننده مجبور باشد کیفیت را پایین بیاورد تااجناس را ارازن تر به فروش برساند.
این استاد دانشگاه شیراز با بیان این که در حال حاضر تورم بالا رفته و به خاطر کسر بودجه افزایش قیمت اجناس در بازار نمایان شده، گفت:دوسال پیش هر گرم طلا 130 هزار تومان بود، الان به 730 هزار تومان رسیده و با حداقل حقوق ها،افزایش قیمت ها، اجناس رقابتی و گرانی ارز وضعیت بازار به ضرر تولید کننده و مصرف کننده ایرانی تمام می شود.

دکتر مرزبان با اشاره به فروش مناسب در «بازار بزرگ بانه» افزود:این بازار موقعیت مناسبی را برای خرید، گشت و گذار و دیدن لوازم مورد نیاز مردم فراهم کرده، به طوری متقاضیان می توانند اجناس خود را با قیمت های بسیار ارزان تری در آنجا پیدا کنند.

غفلت از «تکنولوژی روز دنیا»به توسعه بازار لوازام خانگی ضربه زده است


دکتر والی پور، استاد دانشگاه آزاد شیراز،کارشناس مسائل اقتصادی و فعال در بازار سرمایه هم گفت:یکی از مشکلات ما در عدم پیشرفت صنایع، عقب ماندن از تکنولوژی روز دنیاست.اگر تولیدات ما از حالت انحصاری بیرون می آمد و به سمت رقابتی شدن می رفت محصولات با کیفیت و قیمت های مناسبت تری ارائه می شد.

وی افزود:کشورهای توسعه یافته همواره در صدد رضایت مشتری بوده و تولیدات خود را در محک رقابت می گذارند اما کشور ما بنا به دلایلی به صورت انحصاری فعالیت دارد وگرنه کارخانه های تولیدی ما کمتر از «ال جی»و «سامسونگ» نیست چرا که از مواد اولیه مناسبی بهره مند می باشد، به طوری که این مواد به همین کشورهای توسعه یافته صادر شده و آن ها با استفاده از تکنولوژی روز دنیا محصولات باکیفیت ارائه می دهند.

این استاد دانشگاه ادامه داد:متاسفانه بی اهمیتی به علم و دانش نوین گوی رقابت را از ما ربوده، در حالی که می توان با ارج و بها دادن به بخش خصوصی و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا در این بازار بزرگ جهانی به رقابت پرداخت و محصولات بی نظیری را عرضه کرد؛متاسفانه در حال حاضر لوازم خانگی تولید داخل تقریبا حرف چندانی برای گفتن ندارند.

وی به جنبه های مثبت توسعه بازار بورس اشاره کردو افزود:سرمایه گذاری چند هزار میلیاردی تومانی برای یک نفر یا گروه خاص امکانپذیر نیست اما شرکت های بورس می توانند منابع را از طریق سرمایه هایی که جذب شده فراهم کرده و کسب وکارها را توسعه دهند.

بر پایه این گزارش،این ها مواردی بوده که از گذشته تا ابتدای سال‌جاری دامن گیر بازار لوازم خانگی شده و از تولید کننده گرفته تا فروشنده با این بهانه ها قیمت‌ها را صعودی بالا می‌برند.این در حالیست که در بازار به سختی می‌توان جنس اصل پیدا کرد.چرا که عده ای سودجو لوازم خانگی را مونتاژ می‌ کنند؛ این موضوع چند وقتی است در مورد لوازم خانگی داخلی (برند‌های بنام) هم رخ داده است. کارگاه‌هایی که زیرپله‌ای (مجموعه‌های که بدون مجوز و رعایت استاندارد فعالیت می‌کنند) هستند با کپی از برندهای بنام داخلی محصولات آن ها را با قیمت کمتری در بازار می‌فروشند.همه این ها باعث می شود که بعد از قرنطینه و 3 ماه تعطیلی بازار وقتی تصمیم می گیرید خرید کنید افزایش بیش از حد قیمت لوازم خانگی بد جور به ذوقتان می زند.
با این همه،بازار لوازم خانگی مانند سایر بازارهای اقتصادی تحت تاثیر بحران ویروس کرونا قرار گرفته و به علت وضعیت نامشخص واردات در شرایط کنونی، این بازار پیش از گذشته نامتعادل شده است.

با باز شدن مغازه‌ها، قیمت‌ها به شکل ناگهانی افزایش یافته، به طوری که حتی فروشندگان این قیمت‌ها را پیش‌بینی نمی کردند.بنابراین امروز بهترین شرایط برای افزایش و جهش تولیدات لوازم خانگی می باشد.چرا که به گفته عده ای از کارشناسان کارخانه های داخلی پس از خداحافظی برند‌های خارجی استخدام بیشتری داشته و تا سه شیفت هم مشغول فعالیت هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار