والک، گیاهی از خانواده لیلیاسه و شبیه سیر است، اما بوی آن ملایم‌تر و طعم آن شیرین‌تر از سیر است.
کد خبر: ۸۵۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶ 26 May 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:متخصص داروسازی گیاهی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تحقیقات نشان داده است که گیاه والک ناراحتی‌های دستگاه هاضمه و گوارش را رفع می‌کند.

آسیه شجاعی افزود: والک، گیاهی از خانواده لیلیاسه و شبیه سیر است، اما بوی آن ملایم‌تر و طعم آن شیرین‌تر از سیر است.

این عضو هیات علمی موسسه طب اسلامی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: والک، نوعی سبزی صحرایی و دارای برگ‌های بلند و نوک تیز و دم برگ بلندی است که برای تصفیه خون، مفید است.

شجاعی گفت: این سبزی همچنین موجب کاهش کلسترول خون و کاهش خفیف سطح قند خون می‌شود.

وی، خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و مهار تجمع پلاکت را از دیگر خواص والک برشمرد و افزود: گیاه والک می‌تواند برای مشکلات قلبی و عروقی مفید باشد.

متخصص داروسازی گیاهی اظهار داشت: هرچند تماس با گیاه والک می‌تواند برخی حساسیت‌های پوستی را ایجاد کند، اما درعین حال پماد‌های ساخته شده از عصاره این گیاه در درمان برخی از بثورات -دانه های- پوستی و کورک -نوعی جوش بزرگ پوستی- تاثیرگذار است.

شجاعی خاطرنشان کرد: والک که در خارج از کشور به آن سیر خرسی می‌گویند، پیاز زیرزمینی شبیه سیر دارد و در مناطق کوهستانی مانند رشته کوه‌های البرز و در مناطق فشم، همدان و کرمانشاه می‌روید.

وی یادآور شد: این سبزی صحرایی را فقط در فصل بهار می‌توان جمع آوری کرد، اما می‌توان از سبزی خشک این گیاه نیز استفاده کرد، اما در این حالت توصیه می‌شود از روش سایه خشک یا فریز برای نگهداری آن استفاده شود.

متخصص داروسازی گیاهی گفت: بهترین حالت استفاده از والک، بصورت تازه است که در مناطق گوناگون کشور به عنوان سبزی خوردن و گاهی در طبخ غذا‌ها مانند کوکو بکار گرفته می‌شود.

شجاعی افزود: اسانس والک دارای ترکیبات گوگردی است.

برچسب ها: خواص ، گیاه ، والک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار