بسیاری از مردم به خرید نقدی آپارتمان های نوساز تمایلی نشان نمی دهند و این روزها در شمالی ترین شهرستان استان فارس، خرید فروش بیشتر به صورت كالا به كالا صورت می گیرد یعنی مِلك در ازای مسكن، اتومبیل،باغ و یا زمین معاوضه می شود.
کد خبر: ۸۵۶۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱ 30 May 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:بازار مسكن از حدود پنج سال پیش و پس از افزایش قیمت ها با ركود شدیدی مواجه شد و كاهش قدرت خرید متقاضیان منجر به این شد كه تقاضا در بازار مسكن به شدت كاهش و بازار رهن و اجاره افزایش یابد.
از سوی دیگر ، با وجود در پیش گرفته شدن سیاست هایی همچون تقویت تقاضای مسكن، كاهش سود تسهیلات بانكی، افزایش رقم تسهیلات به ویژه برای خانه اولی ها، تاكنون انتظارها برای خروج مسكن از ركود خرید و فروش محقق نشده است.

**نبود مقررات لازم الاجرا در قیمت گذاری واحدهای مسكونی


در محله هایی از آباده كه تعداد ساختمان های نوساز و حجم ساخت وساز در آنها قابل توجه است، دیده می شود كه كشش قیمت های نوساز موجب شده تا سطح قیمت فروش در آن محل بالا برود، البته افزایش تعداد فروش در این چنین محله هایی نیز به نوعی در تعدیل قیمت موثر است.
تراكم بالای واحد مسكونی در یك مجتمع، نمای ساختمان ها، دكوراسیون داخلی نیز از جمله پارامترهایی هستند كه باعث می شود دو آپارتمان مشابه در یك محله، با قیمت های متفاوت فروخته شوند.
یكی از بنگاه داران آباده گفت: در بازار مسكن مقررات لازم الاجرا، تكالیف دستوری یا قاعده مشخصی برای قیمت گذاری واحدهای مسكونی فروشی وجود ندارد، اما بنگاه داران املاك در اعلام اولین قیمت به هر دو طرف خریدار و فروشنده نقش كلیدی دارند.
علی اكبر عرب شیبانی افزود: نبود منطق در بازار كارشناسی مسكن نیز از جمله دلایلی است كه عموما موجب شده تا مثلا قیمت یك خانه در شرق آباده به متری 400هزار تومان و قیمت خانه ای دیگر با همان ویژگی در غرب این شهر به مرز یك میلیون تومان در هر متر مربع برسد.

**متراژ خانه ها، محله و نمای ساختمان در تعیین قیمت مسكن تاثیرگذار است


هرچند ویژگی هایی كه یك ملك را برای فروش جذاب می كند تقریبا در تمام نقاط آباده یكسان است اما برخی از كارشناسان املاك در این شهرستان همچنان معتقدند كه داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب، استفاده از مصالح مرغوب، داشتن پاركینگ و آسانسور از جمله مواردی است كه قیمت یك مِلك را تعیین می كند.
محمد رضانیا كه فعال بازار مسكن در آباده است می گوید: متراژ خانه ها، محله و نمای ساختمان در تعیین قیمت از سوی فروشندگان، تاثیرگذار است به طور مثال خانه ای كه نمای سنگ دارد، گرانتر از خانه ای است كه نمای قدیمی یا آجر سه سانتی دارد،یا تجهیزات درون آپارتمان نیز می تواند مترمربعی 200 هزار تا 500 هزار تومان بر ارزان یا گران بودن ملك تاثیرگذار باشد.
خانه ای كه دارای سرامیك درجه یك یا پاركت است و سرویس های بهداشتی اش اروپایی است، گران نتر از خانه هایی است كه از مصالح ایرانی استفاده كرده اند.
همچنین یكی دیگر از انبوه سازان مسكن در آباده معتقد است كه داشتن پاركینگ در مسكن های آباده، سبب افزایش قیمت ملك به میزان 10 تا 20 میلیون تومان می شود و خانه های بدون پاركینگ عمدتا ارزان تر از خانه های دارای پاركینگ هستند.

**نمی توان یك فرمول ثابت برای تعیین قیمت مسكن ارائه كرد


به گفته یكی از مشاوران املاك در آباده ویژگی دیگری كه در قیمت گذاری مسكن تاثیر گذار است، فرهنگ منطقه محسوب می شود. او می گوید: برخی از مناطق در آباده به دلیل آنكه دارای فرهنگ بالاتری تلقی می شوند، قیمت آن متری حدود 500 تا یك میلیون تومان نیز از سایر محله ها بالاتر است. البته این موضوع به جز ویژگی های عمومی مانند مصالح ساخت، نقشه خوب،پاركینگ، موقعیت ملت،نورگیر بودن و رفتار مالكین است.
تجربه برخی مشاوران املاك از خرید و فروش در این شهر نشان می دهد كه نمی توان بدلیل تنوع سلیقه، یك فرمول ثابت برای تعیین قیمت مسكن ارائه كرد و معمولا در هر منطقه نوسان قیمت وجود دارد حتی برخی از خانه ها مشتریان خاص خود را دارند و بر اساس ویژگی هایی مانند جنس مصالح ساختمانی، دكوراسیون خانه و دارا بودن چند پاركینگ بر اساس محله ای كه در آن واقع هستند، قیمت گذاری می شود.

**عمده خرید و فروش مسكن در آباده به صورت كالا به كالا است


محمدرضا اكبری یكی از انبوه سازان در استان فارس اذعان دارد كه ركود خرید و فروش باعث شده سازندگان تازه كار و حتی با تجربه دیگر رغبتی از خود برای دست گرفتن كار جدید نداشته باشند و در حال حاضر چون خرید و فروش راكد است بهتر است سرمایه خود را در بانكها سپرده گذاری كنند تا علاوه بر اینكه سود مناسبی ازاین بابت به دست می آورند در زمان رونق بتوانند مجددا ساخت و ساز كنند.
تغییر رفتار متقاضیان مسكن كه هنوز منتظرند قیمتها پایینتر بیاید به سازنده ها نیز سرایت كرده به طوری كه این روزها بساز بفروش ها را نیز به این فكر انداخته است كه به جای اینكه ساخت و ساز كنند و یا حتی سرمایه خود را در بانكها سپرده گذاری كنند اقدام به پیش خرید مسكن از افرادی كه تمایل به ساخت و ساز داشته و پول لازم هستند، كنند.
بسیاری از مردم به خرید نقدی آپارتمان های نوساز تمایلی نشان نمی دهند و این روزها در شمالی ترین شهرستان استان فارس، خرید فروش بیشتر به صورت كالا به كالا صورت می گیرد یعنی مِلك در ازای مسكن، اتومبیل،باغ و یا زمین معاوضه می شود.

** 1400 واحد مسكن مهر در آباده


رئیس اداره راه و شهرسازی آباده گفت: از سال 88 تا 92 در شهرستان آباده، یك هزار و 400 واحد مسكن مهر ساخته و تحویل متقاضیان شده است.
جابر امینی اظهار كرد: 2 هزار واحد دیگر نیز به صورت وام خود مالك به افرادی داده شده است كه خودشان پیش از این زمین در تملك داشته و برای خود مسكن ساخته اند.
وی یكی از علل ركود بازار مسكن در آباده را عدم عرضه و تقاضا دانست و گفت: متاسفانه در چندسال گذشته سرمایه گذاری اضافه بر نیاز در آباده دیده نمی شود و این امر موجب شده كه افراد برای خرید، فروش و یا ساخت مسكن در آباده تمایلی نداشته باشند.
رئیس اداره راه و شهرسازی آباده با بیان اینكه این موضوع تنها به شهر آباده ختم نمی شود و در شهرهای تابعه همچون صغاد، بهمن، سورمق و ایزدخواست نیز این موضوع دیده می شود، اضافه كرد: برخی معتقدند كه اگر در بحث مسكن در آباده سرمایه گذاری كنند و آزادراه راه اندازی شود، این شهرستان با ركود جدی مواجه خواهد شد و به قول معروف ضرر می كنند كه این فرهنگ و تفكر غلطی است.
امینی با بیان اینكه با ثبت جهانی منبت آباده و معرفی این شهر در حوزه گردشگری به دنیا، شاهد رشد این شهرستان خواهیم بود، اظهار داشت: شهر آباده در توسعه به جهش نیازمند است و اگر در حوزه گردشگری دقت نظر شود قطعا این رونق اقتصادی بر حوزه اقتصاد، مسكن و شهرسازی تاثیر جدی خواهد گذاشت.
وی عملكرد شهرداری در تفكیك اراضی را موجب ایجاد تنوع در انتخاب و خرید زمین برای متقاضیان در آباده دانست.
به هر حال با رونق اقتصادی در كشور و كاهش تورم می توان به خروج بازار مسكن از ركود فعلی امید داشت اما وقتی قیمت حمل و نقل و مصالح ساختمانی روز به روز افزایش می یابد غیر عقلانی است كه بگوییم قیمت مسكن نیز پایین خواهد آمد.
شهرستان آباده در 278 كیلومتری شمال شیراز واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار