تابناک گیلان/ این طراحی تازه، می‌تواند یک مافیای چند لایه در سینمای ایران شکل دهد که بخش اعظم تولیدات سینما را در انحصار چند موسسه درآورد که از قضا در اکران نیز از قدرت ویژه‌ای برخوردارند. این آیین نامه ضربه سنگینی به سینمای ایران خواهد زد و اکنون با هشدارهای کارگردانان و تهیه کنندگان، نمی‌توان اجرای آن را به حساب ناآگاهی گذاشت...
کد خبر: ۸۵۷۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵ 01 June 2020
 
تابناک گیلان/ این طراحی تازه، می‌تواند یک مافیای چند لایه در سینمای ایران شکل دهد که بخش اعظم تولیدات سینما را در انحصار چند موسسه درآورد که از قضا در اکران نیز از قدرت ویژه‌ای برخوردارند. این آیین نامه ضربه سنگینی به سینمای ایران خواهد زد و اکنون با هشدارهای کارگردانان و تهیه کنندگان، نمی‌توان اجرای آن را به حساب ناآگاهی گذاشت...
 
 
 

شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران با بخش حقوقی پیش نویس نظام تهیه کنندگی سازمان سینمایی کشور مخالفت کرد؛ بخشی که پیش بینی می‌شد زمینه ساز یک رانت گسترده و انحصار بی‌سابقه در عرصه تولید را برای گروهی محدود به همراه بیاورد و روند طبیعی تولید فیلم‌های سینمایی را در کشورمان از مسیر عادی خارج نماید.

به گزارش «تابناک»؛ سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور آنچه تعیین شرایط شکل گیری، نحوه فعالیت، رده‌بندی و ارتقای تهیه‌کنندگان حقیقی و حقوقی در حیطه‌های سینمایی و غیر سینمایی» خوانده، پیش نویس نظامنامه تهیه کنندگی فیلم را در پنج فصل، هجده ماده و سه تبصره منتشر کرد؛ پیش نویسی که خشم عمومی را در فضای سینمای ایران برانگیخت و در نهایت پس از واکنش‌های درون صنفی، منجر به نامه صد تهیه کننده و کارگردان سینما علیه این آیین نامه تازه شد.

در متن نامه سینماگران ایران خطاب به حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی آمده است: «متاسفانه این نظامنامه بر پایه امکانات و اقتضائات روزآمد سینما طراحی نشده و با نگاهی کهنه نه تنها خارج شدن فناوری های تولید و توزیع و نمایش را از انحصارهای مالی و سیاسی در نظر ندارد بلکه برعکس افقی را که پیش روی نسل جدید سینماگران گشوده شده و می‌تواند آن ها را در ارتباطی آسان و گسترده با مخاطبان قرار دهد و مردم را به سفارش دهندگان و تامین کنندگان اصلی سرمایه برای سینمای ایران بدل کند، نادیده گرفته است. مبنای این نظامنامه حفظ و ایجاد انحصار و رانت برای عده‌ای خاص تحت عنوان راه اندازی موسسات فیلمسازی و بسترسازی برای ورود سرمایه های مشکوک است.»

تهیه کنندگان سینمای ایران پس از کارگردانان، به یک طرح خطرناک «نه» گفتند

اکنون شورای عالی تهیه کنندگان نیز با بخش وسیعی از این پیش نویس مخالفت کرد و در بیانیه‌ای اعلام نمود: «در آخرین نشست شورای عالی تهیه کنندگان، مشورت‌های انجام شده با کارشناسان صنفی پیرامون پیش نویس نظام تهیه کنندگی مطرح شد. بخش تهیه کنندگان حقیقی این پیش نویس پیش از این مورد بررسی و اعلام نظر قرار گرفته بود‌. شورای عالی با جمع بندی نظرات همکاران تهیه کننده که مخالف بخش حقوقی پیش‌نویس بودند، و با احترام به خواسته اکثریت تهیه کنندگان حرفه‌ای، اجرای این پیش نویس را در شرایط کنونی سینمای ایران به نفع سینما و سینماگران کشور ندانست. مخالفت شورای عالی با بخش حقوقی پیش نویس نظام تهیه کنندگی سینمای ایران طی نامه‌ای به حسین انتظامی رییس سازمان سیننایی کشور اعلام شد.»

«تابناک» پیش‌تر به تحلیل و بررسی این نظام نامه پرداخت که متن کامل آن را از اینجا می‌توانید بخوانید؛ مقرراتی که حتی در بخش الفبا و تعاریف نیز عقب افتاده بوده و در دورانی که اساساً مفهوم فیلم سینمایی و غیرسینمایی در سینمای دنیا رخت بربسته، این تفکیک در این آیین نامه در نظر گرفته شده است. 

با توجه به شرایط مندرج برای موسسات فیلمسازی، تعداد محدودی از اشخاص که عمدتاً از عقبه مالی قابل توجهی برخوردارند و برخی از آنها نامشان در ماجرای مفاسد اقتصادی مطرح شده و به واسطه منابع مالی مشکوک در اختیارشان توانسته‌اند تولیدات پرتعدادی داشته باشند و از عقبه مالی قابل توجهی برخوردارند، می‌توانند موسسه سینمایی تشکیل دهند و مابقی فیلمسازان برای ساخت فیلم با امکانات و تسهیلات باید زیرمجموعه این موسسات فعال شود و یا در ته صف قرار بگیرند، چرا که اولویت در همه چیز با این موسسات است!

به نظر می‌رسد این طراحی تازه، می‌تواند یک مافیای چند لایه در سینمای ایران شکل دهد که بخش اعظم تولیدات سینما را در انحصار چند موسسه درآورد که از قضا در اکران نیز از قدرت ویژه‌ای برخوردارند. این آیین نامه ضربه سنگینی به سینمای ایران خواهد زد و اکنون با هشدارهای کارگردانان و تهیه کنندگان، نمی‌توان اجرای آن را به حساب ناآگاهی گذاشت و انتظار این است که در همین مرحله به بایگاهی سپرده شود و سازمان سینمایی پای خود را از امور صنفی بیرون بکشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار