متخصص مغز و اعصاب بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا گفت: جوانان باید آگاه باشند که مصرف قلیان مهمترین عاملی است که سلامتی آنها را تهدید می‌کند و باعث سکته مغزی آنان می‌شود.
کد خبر: ۸۵۷۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶ 01 June 2020

دکتر کاوه کاشانی، دوشنبه به ایرنا اظهار داشت : مصرف قلیان و سیگار باعث بسته شدن رگ‌ها و نرسیدن خون به مغز و در نهایت باعث سردردهای شدید و در اکثر مواقع منجر به سکته مغزی می‌شود.
وی ادامه داد: بر اساس باور اکثر مردم، مصرف قلیان بهتر از سیگار است، اما هر یک ساعت استفاده از قلیان معادل کشیدن ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است.
این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: عده‌ای از افراد حتی آنهایی که از سیگار متنفر هستند در تفریحات خانوادگی یا دوستانه قلیان را به هیچ وجه فراموش نمی‌کنند و به این موضوع مهم که ضرر قلیان به مراتب بیش از کشیدن سیگار است توجهی ندارند.
کاشانی افزود: آنها باید بدانند که مصرف قلیان به علت آسیب به ریه‌ها، رگ‌ها و مغز انسان، اصلا جایگزین مناسبی برای سیگار نیست.

این پزشک متخصص اضافه کرد: مونوکسیدکربن، ترکیبات هیدروکربن‌ها و نیکوتین با مصرف قلیان وارد بدن می‌شود و در مقایسه با سیگار با مضرات بیشتر خود موجب افزایش التهاب ریه‌ها و مجاری تنفسی می‌شود.

کاشانی گفت: قلیان‌ها به ویژه زمانی که تنباکوی آن معطر و میوه‌ای باشد احتمال وجود مواد مخدر صنعتی نیز در آنها وجود دارد و در چنین شرایطی، عوارض آن چندین برابر است.

وی بیان کرد: مصرف دخانیات اعم از سیگار و قلیان باعث ابتلای به بیماری برونشیت مزمن، آسم و همچنین افزایش عفونت‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها و سرطان ریه در افراد می‌شود.
به گفته وی، مصرف قلیان باعث افزایش عفونت، سینوزیت و التهابات ریه می‌شود و در افرادی که از قلیان استفاده می‌کنند، تاثیر مصرف دارو و درمان آنها هم با روند کُندتری صورت می‌گیرد.
این متخصص مغز و اعصاب گفت: سکته مغزی، یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که در کشور ما وجود دارد اما مردم در مورد آن اطلاعات کافی ندارند.
وی بیان داشت: زمان طلایی برای درمان سکته مغزی تنها تا 4 ساعت و 30 دقیقه امکان پذیر است و اگر فردی بعد از این مدت زمان به بیمارستان منتقل شود، دیگر نمی‌توان گفت چنین شخصی تحت درمان قرار گرفته است بلکه باید گفت تحت نگهداری قرار میگیرد چرا که دیگر برای درمان بیمار اقدامی نمی‌توان انجام داد.

کاشانی افزود: افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند اگر در مدت زمان یاد شده به بیمارستان انتقال یابند به بهبودی کامل دست می‌یابند و یا دچار آسیب بسیار اندکی می‌شوند از این رو مردم کشورمان باید اطلاعات خود را در مورد سکته مغزی افزایش دهند چرا که هر دقیقه و ثانیه در این بیماری، حکم مرگ و زندگی را برای بیمار دارد.
به گفته وی، اختلال در تکلم، فقدان هماهنگی عضلات صورت یا نداشتن تعادل، بی‌حسی یا ضعف در یک طرف بدن از علائم سکته مغزی است و برخی از افراد ممکن است نیز دچار اشکال در سخن گفتن، مشکلات بینایی، یا سردرد شدید بدون دلیل شوند.

کاشانی تاکید کرد: اطرافیان با مشاهده حتی یکی از موارد ذکر شده باید سریعا با اورژانس تماس گرفته و بیمار را به بیمارستان انتقال دهند.

از ششم تا دوازدهم خردادماه، هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده است.

برچسب ها: قلیان ، آسم ، سکته مغزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار