کد خبر: ۸۵۷۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱ 02 June 2020

منتخبان مجلس یازدهم در توییتر چه گفتند؟

تابناک/ بررسی توییت‌های نمایندگان مجلس یازدهم در هفته نخست کاری آنها نشان می‌دهد که تایید اعتبارنامه برخی نمایندگان، اعتراضات در آمریکا و اعلام پیگیری وعده‌های اقتصادی بیشترین واکنش‌های منتخبان را به خود اختصاص داده و این میان کارت هدیه اهدایی به نمایندگان و نطق متملقانه یکی از آنها در مدح رییس مجلس هم از حاشیه‌های جالب توجه بوده است.

حضور پرتعداد نمایندگان مجلس یازدهم در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توییتر فرصت آگاهی از دغدغه‌ها و عملکرد آنها را خارج از دستور کار رسانه‌های رسمی فراهم آورده است. منتخبان جدید ملت در توییتر و اینستاگرام به ارائه نظرات خود درباره موضوعات روز و گزارش عملکرد از فعالیت‌های مجلس را می‌پردازند و واکنش‌های کاربران این شبکه‌های اجتماعی هم گاهی انتقاد و طنز و گاهی حمایت و تشویق است.

بررسی دقیق اعتبارنامه‌ها اولین گام مقابله با فساد در مجلس

اعتبارنامه نمایندگان مجلس روز یکشنبه یازدهم خردادماه مورد بررسی قرار گرفت و جز سه منتخب، نمایندگان با اعتبارنامه تایید شده به کار خود ادامه می دهند. تایید اعتبارنامه یکی از نمایندگان اما به چالشی تبدیل شده است که درباره آن در توییتر نوشتند. بر اساس آنچه «سیدنظام الدین موسوی» نماینده تهران در توییتر نوشته است؛ ۹ نماینده به اعتبارنامه یکی از منتخبان مجلس یازدهم اعتراض قانونی، مستند و فارغ از حب و بغض شخصی و سیاسی انجام دادند که تهدید و تطمیع خودجوش! هم در ادامه مسیر آنها اثر ندارد.»

«اقبال شاکری» و «احمد نادری» دیگر نمایندگان مجلس هم که به گروه معترضان به اعتبارنامه پیوستند، در توییت‌های جداگانه‌ای از تهدیدهای مطرح شده درباره اعتراض خود نوشتند. «زهره الهیان» دیگر نماینده ای بود که درباره بررسی اعتبارنامه‌ها نوشت: «انتظار می‌رود مجلس انقلابی مقابل چند نماینده‌ای که مستندات مفاسد آنها به ویژه مفاسد اقتصادی محرز است، محکم بایستد و اجازه تصویب اعتبارنامه آنها را ندهد و نگذارد معدود نمایندگان شان و جایگاه این مجلس که نقطه اعتماد و امید مردم است را مخدوش نمایند.».
«مجتبی رضاخواه» هم اعتراض به اعتبارنامه برخی نمایندگان در جهت حفظ سوگند نمایندگی و قدم اول در مبارزه با فساد و اشرافی‌گری دانست. توییت‌های دیگر نمایندگان هم نشان می‌دهد که آنها در رد اعتبارنامه یکی از منتخبان عزم خود را جزم کرده اند و باید منتظر نتیجه نهایی این تلاش‌ها بود.

توییت‌های دیپلماتیک نمایندگان مجلس

نمایندگان مجلس همچنین در توییت‌های خود حوادث آمریکا را محکوم و به رسیدن نفکتش‌ها به ونزوئلا واکنش نشان دادند. «سید جواد ساداتی نژاد» نماینده کاشان رسیدن نفتکش های ایران به ونزوئلا را موجب به خاک مالیده شدن پوزه ترامپ و رژیم آمریکا و تحقیرشدنشان مقابل جهانیان و ارتقاء قدرت ایران در تراز بین المللی دانست. «سیدعلی موسوی» نماینده ملکان هم کشتی‌های حامل سوخت ایران را نفتکش‌های اقتدار، توصیف کرده و نوشته است: «استکبار باید به حضور و نفوذ ایران اسلامی در نظم جدید جهانی عادت کند.»

«علیرضا سلیمی» هم در توییتی صادرات بنزین به ونزوئلا را سیلی تجاری ایران به آمریکا توصیف کرد. اعتراضات مردم آمریکا در پی قتل یک شهروند سیاهپوست، در توییت‌های انتقادی نمایندگان مجلس هم بازتاب داشت. «سید احسان خاندوزی» از نمایندگان تهران با اشاره به اینکه عاقبت سیستم بی‌تفاوت به تبعیض و نابرابری، فوران متناوب بحران‌هاست، برخی از چالش‌های چند سال آمریکا را در فهرستی نوشت: «۱۹۹۲ ارتش در خیابان‌های لس آنجلس، ۱۹۹۹ کشتار سیاتل علیه مخالفان WTO، ۲۰۱۰جنبش وال استریت و ۱ درصدی‌ها، ۲۰۲۰ نژادپرستی و ارتش در مینیاپولیس، به تبعیض و نابرابری بی‌تفاوت نباشیم.»

«مجتبی رضاخواه» هم عبور ماشین پلیس نیوریورک از روی معترضان، حرکتی وحشیانه دانست و نوشت: «به عنوان یک نماینده مجلس ایران، این حرکات وحشیانه را محکوم می‌کنم. آقای ترامپ به خواست مردم آمریکا احترام بگذارید.» «امیرحسین قاضی زاده» نوشت: «شاید لازم شود زین پس بجای “جمعه نیست و شنبه است، تهران نیست و پاریس است. ”از “شنبه نیست و هر روز است، پاریس نیست و مینیاپولیس است“ استفاده کنیم. مکرو و مکر الله...» «علی اصغر عنابستانی» نماینده سبزوار هم اعتراضات آمریکا را آغازی بر یک انقلاب مردمی که دنیای غرب را فراگرفته و می‌تواند پایه‌های نظام لیبرالیسم را در سراسر جهان دانست که به فریاد یکپارچه مردم در سراسر امریکا بر علیه نظام برده داری نوین تبدیل شده است.

کارت هدیه، نطق تملق

نماینده چناران، طرقبه و شاندیز در جلسه علنی روز یکشنبه یازده خرداد اشعاری در مدح رییس جدید مجلس خواند که واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی در پی داشت. واکنش‌هایی که «محمدباقر قالیباف» درباره آن نوشت: «به قول حضرت امام (ره) مسائلی را نفرمایید که انباشته شود در نفوس ما و ما را به عقب برگرداند.»

اهدای کارت هدیه به نمایندگان مجلس هم موضوع دیگری بود که در روزهای آغاز به کار مجلس یازدهم خبرساز شد. «روح الله ایزدخواه» نماینده مردم تهران در صفحه اینستاگرام خود از بازگرداندن کارت‌های اهدایی اداره دولتی خبر داد و نوشت: «برگشت هدیه؛ در جلسه معارفه نمایندگان استان تهران با یکی از سازمان‌های دولتی استان، به هر نماینده دو عدد کارت هدیه به ارزش مالی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان (جمعا ۵.۴ میلیون تومان) جهت خرید از یکی از مارک‌های داخلی، اهدا شد. بنده و بسیاری دیگر، کارت‌ها را توسط برادر "مالک شریعتی" به سازمان مزبور برگرداندیم.»

پس از این توییت «احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم در این باره گفته است: دریافت هدیه از دستگاه‌های اجرایی منع قانونی ندارد و فقط ایجاد شائبه خواهد کرد. به گفته وی قرار است این موضوع در هیأت رئیسه مطرح شده و به دستگاه‌های اجرایی گفته شود که از این کار ممانعت کنند.

اقتصاد، عدالت، شفافیت محورهای تاکیدی نمایندگان

روزهای پس از افتتاحیه مجلس یازدهم نمایندگان در حساب توییتری خود بار دیگر برنامه‌ها و شعارهای انتخاباتی را مرور کردند. خدمت به مردم، عدالت، تحقق بیانیه گام دوم، ریل‌ گذاری کشور را برای شکوفایی اقتصاد، برداشتن قوانین مزاحمِ تولید و اشتغال، ایجاد کمیسیون ویژه حمایت از تولید، معیشت طبقه ضعیف، تحول در ساختارها، بسترسازی برای کسب کارهای دانش بنیان از مهمترین محورهای نمایندگان مجلس یازدهم در معرفی اهداف چهارسالخ این مجلس است.

گرچه از توییت‌های نمایندگان دغدغه اقتصادی و معیشتی آنها مشخص است اما گاهی برخی توییت‌ها واکنش‌های انتقادی هم در فضای توییتر برمی انگیزد. برای مثال «الیاس نادران» در توضیح تاثیرات اقتصادی شروع به کار مجلس تازه نوشت: «پس از چندسال رقیب‌هراسی امروز مجلس متشکل از نیروهای انقلاب کار خود را آغاز کرد. واکنش مثبت بازار را دیدید؟ پیام بازار به تغییرات روشن است!»

توییتی که بیشینه «کامنت‌های» زیر آن واکنش های انتقادی بود. کاربری نوشت: «جناب نادران پای بازار سرمایه را به دعواها و معادلات سیاسی خودتون باز نکنید، بگذارید اقتصاد با آرامش راه خود را طی کند.» کاربر دیگری به طنز نوشته است: «دمتون گرم. شاخص را هم از یک میلیون و پانصد بالاتر ببرید و نگه دارید من خودم هر روز میام جلوی در مجلس یازدهم را آب و جارو می‌کنم.»

پیگیران و موضوعات پیگیری

محمد رشیدی نماینده منتخب مردم کرمانشاه پیگیر درگذشت آسیه پناهی، زن ۵۵ ساله پس از درگیری با ماموران شهرداری کرمانشاه بوده و در توییتی نوشته است: «گزارش سازمان بازرسی کل کشور و پیگیری بنده از مسئولین قضایی استان در اتفاق آسیه‌پناهی دلالت بر تخریب و برخورد غیرقانونی مأموران شهرداری دارد. ان شاء الله  پاسخگویی و برخورد عادلانه  مسئولین خدوم، از تکرار چنین حادثه‌هایی جلوگیری کند.»

«فاطمه قاسم پور» نماینده تهران هم در توییتر از تذکر کتبی خود به وزیر کشور درباره این حادثه تلخ خبر داد.

«علی نیکزاد» نایب رییس مجلس هم در توییتی از پیگیری خود برای تولید خودروی ملی نوشت: «کشور و جوانی که می‌تواند ماهواره به فضا پرتاب کند حتما می‌تواند خودروی ملی در شان مردمش بسازد؛ در جلسه امروز با سرپرست وزارت صمت و رئیس دانشگاه علم و صنعت موضوع تولید خودروی ملی در دستور کار قرار گرفت و شخصاً این موضوع را تا انتها پیگیری خواهم کرد.»

«پرویز محمدنژاد» نماینده لنگرود هم مطالبات معلمان را پیگیری کرده و در توییتی نوشته است: «از وزیر آموزش و پرورش می‌خواهم تبدیل وضعیت معلمان نهضت سوادآموزی را در اولویت امورات وزارت قرار دهد چرا که این قشر مظلوم سال‌ها با پایین‌ترین دستمزد در مناطق دورافتاده و روستایی به تعلیم پرداخته و چراغ دانش افروخته اند. روا نیست سالیان متمادی فریاد این عزیزان شنیده نشود!»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار