اما به قول یکی از دوستان شوخی می‌کرد و می‌گفت این‌جوری پیش برود آمار فوتبال ما از شهر ووهان هم بیشتر می‌شود و دولت چین باید منشأ ویروس کرونا را لیگ فوتبال ایران اعلام کند، چون پشت سر هم تست‌ها مثبت می‌شود! البته از شوخی گذشته برخی رفتار‌ها و اتفاقات مشکوک است.
کد خبر: ۸۵۷۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱ 02 June 2020

 امید عالیشاه کاپیتان دوم پرسپولیس از جمله کسانی است که دوست دارد لیگ برتر ادامه پیدا کند. او حرف‌های جالبی درباره شیوع ویروس کرونا و آینده فوتبال ایران به خبرورزشی زد که به خواندنش می‌ارزد.

این روز‌ها اخباری از مثبت شدن تست کرونای تیم‌های باشگاهی کشورمان به گوش می‌رسد. انتشار نتایج این تست‌ها با واکنش‌های منفی و مثبت زیادی مواجه شده است. تو نظری نداری؟
قبول کنید وقتی هر تیمی جداگانه به یک آزمایشگاه برود همین حرف و حدیث‌ها هم ممکن است پیش بیاید. اگر همه تیم‌ها به یک آزمایشگاه واحد یا زیر نظر ستاد مقابله با کرونا بروند و تست بدهند که جلوی این حرف‌ها گرفته شود.

با علیرضا بیرانوند که صحبت می‌کردیم می‌گفت «پیش‌بینی می‌کنم یکی یکی و چند تا چند تا بازیکنان و اعضای تیم‌ها کرونا بگیرند و لیگ تعطیل شود!» تو هم با این حرف و پیش‌بینی او موافقی؟
امیدوارم این‌طور نشود، اما به قول یکی از دوستان شوخی می‌کرد و می‌گفت این‌جوری پیش برود آمار فوتبال ما از شهر ووهان هم بیشتر می‌شود و دولت چین باید منشأ ویروس کرونا را لیگ فوتبال ایران اعلام کند، چون پشت سر هم تست‌ها مثبت می‌شود! البته از شوخی گذشته برخی رفتار‌ها و اتفاقات مشکوک است.

کدام‌یک؟
اینکه یک تیم دسته اولی که از قضا هیچ شانسی هم برای صعود ندارد اعلام می‌کند ۱۲ بازیکن ما کرونا گرفته‌اند یا اینکه در یک تیم لیگ برتری همه کرونا می‌گیرند و بلافاصله هم خوب می‌شوند کمی فکر آدم را مشغول می‌کند.

اما قبول کن بازیکنی مثل امید نورافکن که ملی‌پوش است الکی خبر مثبت بودن تست کرونای خودش را در اینستاگرام تأیید نمی‌کند. او به فکر آینده خودش است و...
دعا می‌کنم حال امید نورافکن خوب شود. او فوتبالیست خوب و قابل احترامی است. منظور من امید نورافکن نبود و یک بحث کلی است. تا زمانی که همه تیم‌ها و بازیکنان زیر نظر یک نهاد و آزمایشگاه واحد تست ندهند بدبینی‌ها وجود دارد. چه بسا برخی تیم‌ها هم بخواهند از کرونا سوء‌استفاده کرده و لیگ را به تعطیلی بکشانند.

برگزاری لیگ برتر با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی هم آسان نیست. هست؟
الان شما می‌بینید استخر‌ها باز شده است. رستوران‌دار‌ها دوباره مشغول کار شده‌اند و حتی سالن‌های بدنسازی دایر هستند و آیا کرونا فقط در فوتبال است؟ این حرف‌ها قشنگ نیست. یکی می‌گوید جام بخرند و بدهند به پرسپولیس! آن یکی نگران خودش و خانواده اش به خاطر برگزاری ادامه مسابقات فوتبال است ولی در فضای بسته با دوستانش عکس یادگاری می‌گیرد. یکی فکر می‌کند ما فوتبالیست‌ها تافته جدابافته هستیم و با کارگران و مردم عادی که مشغول کار شده‌اند فرق می‌کنیم. یک مدیری هم می‌گوید دنبال جام فلزی نیست و...

منظورت زنوزی مالک باشگاه تراکتور است؟
نه، من اسمی نمی‌آورم و هر کس مختار است نظر خودش را بدهد. حالا اگر این فصل تعطیل شود فصل بعد چه خواهد شد؟ مطمئن باشید لیگ سال آینده هم تعطیل خواهد شد.

خیلی مطمئن حرف می‌زنی.
شک نکنید! بحث امسال نیست. بحث پرسپولیس هم نیست و اگر دوستان فوتبالیست دقت کنند داستان آینده این فوتبال است. آینده این شغل در خطر است و فرقی هم بین هیچ‌کس نیست. من به هر حال چند سالی است بازی می‌کنم، اما جوانانی داریم که هیچ حرفه و شغلی ندارند. اغلب هم مثل همه ما فوتبالیست‌ها جزو قشر ضعیف جامعه هستند و تازه می‌خواهند با پول فوتبال سروسامانی به خانواده خود بدهند. تکلیف آن‌ها چه می‌شود؟ شما توجه کنید چند نفر از کنار فوتبال روزی خود را به دست می‌آورند؟

عالیشاه: چین باید منشأ کرونا را لیگ ایران اعلام کند!

مربیان و بازیکنان فوتبال، رسانه‌ها و ...
مدیران، مربیان و بازیکنان تیم‌ها، شما خبرنگاران و رسانه‌ها، گروه تدارکات و پزشکی که شامل ماساژور‌ها می‌شود. فروشگاه‌های البسه ورزشی که تیم‌ها اقلام خود را از آن‌ها تهیه می‌کنند. هتل‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و... و... و... شما ببینید چند هزار نفر را شامل می‌شود. همه این اقشار با تعطیلی فوتبال متضرر شده و آسیب می‌بینند. آقایی که حرف از تعطیلی فوتبال می‌زنی و خون خودت را رنگین‌تر از همه و قشر کارگر می‌دانی آیا به عواقب صحبت‌هایت فکر کرده‌ای؟

سیدحسین حسینی گلر استقلال را می‌گویی؟
گفتم که نمی‌خواهم اسمی بیاورم، اما سوءتفاهم نشود همه باید منطقی‌تر فکر کنند. بحث فقط در مورد پرسپولیس نیست. لیگ اگر تعطیل شود باید قهرمانی را با توجه به فاصله امتیازی به ما بدهند، اما بحث کلی‌تر و مربوط به خود فوتبال است. مربوط به جامعه است که نشاط آن به شدت کاهش یافته است. شما بهتر می‌دانید در این شرایط اقتصادی همین فوتبال می‌تواند روحیه مردم را بهتر کند. طرفداران پرسپولیس و استقلال و سایر تیم‌ها حداقل هفته‌ای ۲ ساعت پای تماشای بازی تیم محبوب خودشان می‌نشینند. زندگی بدون فوتبال که جزو سرگرمی‌های ارزان‌قیمت است واقعاً سخت است. دلخوشی خیلی از مردم همین فوتبال است و نباید آن را گرفت.

شما حاضرید بدون بازی جام بگیرید؟
اتفاقاً سؤال خوبی پرسیدید. من و همه بازیکنان پرسپولیس دوست داریم بازی کنیم و جام بگیریم. الان می‌بینید اغلب لیگ‌ها هم ان‌شا‌ءا... برگزار خواهد شد. من خبری خواندم که لیگ روسیه هم برگزار می‌شود و حتی قرار است با ۱۰ درصد تماشاگر پیگیری شود. به گواه آماری که منتشر شده تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در روسیه به مراتب بیشتر از ایران است. چرا روسیه می‌تواند و ما نمی‌توانیم؟

شاید بحث انجام پروتکل‌های بهداشتی باشد.
نه، بحث اصلی بازی با افکار عمومی و گول زدن هواداران است. الان شما می‌دانید فصل گرماست. شیوع ویروس کرونا تا جایی که شنیدم در فصل گرما کمتر از سرماست. گفته می‌شود اوج این ویروس آبان و آذرماه سال‌جاری است. اگر ما امروز نتوانیم لیگ را برگزارکنیم چه جوری می‌خواهیم در سرمای زمستان بازی کنیم؟

پیشنهاد تو چیست؟
من کارشناس بهداشت نیستم ولی وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا در ورزش اعلام کرده‌اند تیم‌ها می‌توانند تمرین و بازی کنند. این نظر کارشناسان و متخصصان بهداشت کشورمان است. اگر قرار است فوتبال تعطیل شود پس باید از همین امروز کلیه مشاغل تعطیل و همه قرنطینه شوند. آیا چنین چیزی امکان دارد؟ این روز‌ها همه ما به دلیل حساس بودن موضوع کرونا به اخبار و مصاحبه‌های مختلف پزشکان و متخصصان توجه می‌کنیم. همه این متخصصان متفق‌القول هستند که زنجیره ویروس کرونا به این زودی‌ها قطع نخواهد شد. بنابراین باید یاد بگیریم به زندگی کنار این ویروس عادت کنیم.

از آن طرف مخالفان شما هم می‌گویند پرسپولیسی‌ها، چون ۱۰ امتیاز فاصله داشته و شانس زیادی برای قهرمانی دارند می‌خواهند لیگ به هر قیمتی برگزار شود؟
این هم از آن حرف‌هاست. چه تضمینی وجود دارد که پرسپولیس حتماً قهرمان شود؟ دوستان به جای تحلیل یا تلاش برای لوث کردن قهرمانی پرسپولیس مرد و مردانه وسط بیایند و جلوی قهرمانی تیم ما را بگیرند. فوتبال یا ورزش یعنی مبارزه و رقابت برای کسب قهرمانی! اگر راست می‌گویند چرا با برگزاری لیگ مخالفت می‌کنند؟ اجازه بدهند لیگ برگزار شود و با ما رقابت کنند.

می‌دانیم عجله داری و باید سر تمرین بروی. حرف ناگفته‌ای نداری؟
نه، فقط حتماً بنویسید ما پرسپولیسی‌ها دوست داریم بازی‌ها برگزار شود و مثل سه سال گذشته در زمین قهرمان شویم. روزی که بتوانیم جشن قهرمانی را کنار هواداران خودمان بگیریم، اما اگر قرار است به بهانه‌های مختلف لیگ تعطیل شود باید حق به حقدار برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار