مدیرکل هواشناسی اصفهان گفت: میانگین وزنی بارندگی استان از ابتدای سال زراعی جاری یکم مهر تا دهم ماه خرداد به میزان ۱۶۱ میلی‌متر ثبت شده است.
کد خبر: ۸۵۸۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵ 04 June 2020

حمیدرضا خورشیدی اظهارداشت: بیشترین افزایش بارش در مناطق شمالی استان حدود  ۲۵ درصد فراتر از مقدار معمول و بیشترین کاهش مربوط به نیمه مرکزی و شرق استان حدود ۱۵ درصد کمتر از مقدار معمول است.

وی ادامه داد: وضعیت بارش در نواحی غرب و سرچشمه‌های آبی زاینده رود در مناطق بالا دست، در حد معمول و کمتر از مقدار طبیعی است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه میانگین دمای استان از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون حدود پنج دهم درجه بالاتر از معمول است، گفت : وضعیت میانگین دمای استان از ابتدای خردادماه تا کنون حدود ۲ درجه سانتیگراد فراتر از مقدار بلند مدت ثبت شد که در نیمه شمالی استان افزایش دما فراتر از ۲ درجه و بین ۲ تا سه درجه سانتیگراد است.

وی با اشاره به وضعیت خشکسالی استان یادآور شد: ۱.۳ درصد مساحت استان بر اساس شاخص خشکسالی  spei  در یک دوره یک ساله تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید است و  ۹.۵ درصد خشکسالی شدید، ۲۷.۶ درصد خشکسالی متوسط و ۲۴ درصد خشکسالی خفیف مواجه است که در مجموع ۶۲ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است.

خورشیدی بیان کرد: ۲۱ درصد مساحت استان در یک دوره ۱۰ ساله بر اساس شاخص خشکسالی، تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید و ۱۵ درصد خشکسالی شدید و ۲۳.۶ درصد خشکسالی متوسط و در مجموع ۷۶ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است.

وی ادامه داد : تحلیل سامانه جوی در یک ماه آینده بیانگر تقویت شرایط و ماندگاری الگوهای تابستانه و مرکز پر ارتفاع جنب حاره‌ای بر روی استان است بطوریکه بیشترین افزایش ارتفاع در لایه میانی جو در نیمه شمالی استان خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به پیش بینی وضعیت بارش و دما استان در یک ماه آینده خاطرنشان کرد: افزایش قابل توجه دما فراتر از معمول در استان بین چهار تا هفت درجه سانتیگراد که بیشترین افزایش در نواحی شمال غرب، شمال، شمال شرق تا یک هفته آینده و افزایش دمای بین ۲ تا چهار درجه سانتیگراد در استان که بیشترین افزایش در نواحی شمالی در هفته دوم خواهد بود.

به گفته وی افزایش دمای بین یک تا سه درجه سانتیگراد در استان و بیشترین افزایش در نیمه شمالی در هفته سوم پیش بینی می‌شود، همچنین افزایش دمای بین یک تا سه درجه سانتیگراد در  استان برای هفته چهارم این ماه پیش بینی شده که بیشترین افزایش در نیمه شمالی اتفاق خواهد افتاد.

خورشیدی تصریح کرد: با توجه به کاهش بارش های سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته و مقدار بلند مدت در حوزه آبریز زاینده رود، افزایش میزان تبخیر و تعرق بدلیل افزایش دما در ماههای آینده، شروع دیرهنگام و کمتر از معمول بارش‌های پاییزی  ۹۹، افزایش مصرف آب بواسطه رعایت مسائل بهداشتی و وضعیت موجود ذخایر منابع آب استان، شرایط تشدید خشکسالی از نوع آب‌شناسی در ماههای آینده بطور کامل محسوس خواهد بود.

وی اظهار داشت: مدیریت مناسب  و مصرف بهینه آب در بخش های صنعت، کشاورزی، آشامیدنی باید مورد توجه جدی قرار گیرد و تدابیر لازم برای مدیریت تولید و توزیع حامل های انرژی انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار