یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: گاهی التهابات حنجره می تواند از عوامل ویروسی یا باکتریایی باشد که کرونا ویروس هم می‌تواند این التهاب را ایجاد و خشونت صدا حاصل کند.
کد خبر: ۸۵۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱ 06 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،منوچهر فاضلی در خصوص گرفتگی صدا و حنجره، اظهار داشت: به طور کلی حنجره در تنفس، کمک به بلع و تولید صدا نقش دارد.

وی ادامه داد: تارهای صوتی با لرزشی که ایجاد می‌کند تولید صدا می‌کند که هرگونه مشکل روی این تارها، صدا را می‌تواند تغییر کند و به نوعی خشونت صدا تولید کند.

این متخصص گوش، حلق و بینی گفت: گرفتگی صدا و حنجره (خشونت صدا) تمام رده‌های سنی در جنس زن و مرد را درگیر می‌کند که علل زیادی دارد و در قالب خوش خیم و بدخیم تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: اگر گرفتگی صدا بیش از 2 هفته ادامه داشت به خصوص در افرادی که دارای مشکل زمینه‌ای (سیگاری، الکلی، به واسطه شغل و...) باشد باید حتما با مراجعه به پزشک علت بررسی شود تا بدخیم بودن و یا خوش‌خیم بودن آن تشخیص داده شود.

فاضلی تصریح کرد: کوچکترین ضایعه روی تارهای صوتی اختلال در صوت و خشونت صدا را ایجاد می‌کند اگر این مشکلات در مراحل ابتدایی بیماری بررسی شود حتی اگر بدخیم باشد با یک عمل ساده و میکروسکوپی قابل درمان است و سلامتی تارهای صورتی برمی‌گردد، اما اگر دیر مراجعه شود می‌توانند عامل مهمی برای تهدید سلامتی فرد باشد.

وی یکی از علائم کمتر شایع کوید 19 را گرفتگی صدا دانست و گفت: گاهی التهابات حنجره می تواند از عوامل ویروسی یا باکتریایی باشد که کرونا ویروس هم می‌تواند این التهاب را ایجاد و خشونت صدا حاصل کند.

این متخصص گره تارهای صوتی را در قالب خوش خیم تعریف کرد و گفت: معمولا در سن بلوغ، در معلمان و قاریان و... گره تارهای صوتی ایجاد می‌شود که می‌تواند به دنبال صدای بلند حاصل می‌شود گرفتگی صدا در این مورد بدخیم نیستند تنها به علت ایجاد صدای بلند گره در تار صوتی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: درد جزء علائم ناشایع تومارهای حنجره است، اگر خشونت صدا به علت سرماخوردگی باشد باید طی دوسه روز خوب شود اگر بیش از 2 هفته طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار