روزهای کرونایی، حاشیه‌ای امن برای معتادان پرخطر ایجاد کرده و بافت تاریخی و بخشی از نقاط جنوب شهر شیراز را دستخوش منظره‌ای ناهنجار نموده است.
کد خبر: ۸۶۰۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳ 10 June 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام عبور از بافت های تاریخی شهر شیراز و بیشتر بخشهای جنوبی شهر، معتادانی را دیده باشید که در عین بی‌خیالی مشغول استفاده از مواد مخدر و یا تزریق آن هستند.
معتادانی که در این روزهای کرونایی بسیار بیشتر به چشم می آیند و سردرگریبان فرو برده و مشغول کارهای خود هستند!
اگر از حس ناخوشایندی که از دیدن این صحنه‌ها به شهروندان دست می دهد بگذریم نمی توانیم آسیب‌هایی که به روح و روان کودکان و نوجوانان به عنوان آینده سازان این سرزمین می رساند و هزاران سوالی که در ذهن‌شان نقش می بندد را انکار کنیم.
اعتیاد به مواد مخدر انسان را به جاده تباهی و ناامیدی کشانده و ارمغانش برای جامعه و شخص ، نیستی و نابودی است .

این روزها واضح‌ترین چیزی که در گذر از کوی و برزن و به ویژه در اطراف حرم های مطهر شاهد هستیم، عبور از کنار کسانی است که خماری می‌کشند و پر از تنهایی و طرد شدن هستند. صحنه هایی که به حق، نه در شان شهر فرهنگ‌پرور و هنردوست شیراز و نه در شان سومین حرم اهل بیت(ع) است‌.
آری، یک شخص معتاد علاوه بر اعتیاد به مواد مخدر، معتاد به تنهایی و معتاد به آفتی است که در آن گرفتار شده و خود و همه اطرافیانش را در گردابی فرو برده که نتیجه اش متلاشی شدن خانواده است.

وقتی افرادی در جامعه معتاد می شوند، مغزهای فعال آن جامعه از کار می افتد پس وقتی از اعتیاد سخن به میان می آید یعنی از ثروت بر باد رفته مادی و معنوی یک ملت حرف می زنیم. ابزاری که بی صدا سلامت، نشاط و هویت یک شخص را نابود می کند.
مشاهده این موارد در سطح شهر در روزهای اخیر ما را برآن داشت که این موضوع را از مسوولان مربوط، مطالبه کنیم.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان فارس از تعطیلی طرح جمع‌آوری معتادان پرخطر از ابتدای شیوع کرونا خبر داد و از آغاز اجرای این طرح از ابتدای هفته پیش سخن گفت.
محمدرضا ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شیراز، بیان جمع‌کرد: جمع‌آوری معتادان پرخطر که قرار بود از نوروز ۹۹ آغاز شود، به دلیل شرایط کرونا متوقف ماند چرا که مکان مناسب جهت نگهداری آنها با توجه به شیوع کرونا وجود نداشت.
ابراهیمی با اشاره به سخت بودن اجرای تفاهم‌نامه‌ای که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به دستشان رسیده است، تاکید کرد:علی رغم این سختی ما تمام تلاشمان را به کار گرفتیم تا طرح را به مرحله اجرا درآوریم که در گام نخست جمع آوری حدود ۲۰۰ معتاد متجاهر از سطح شهر و اسکان در کمپ های ترک اعتیاد در دستور کار بود.
این در حالی است که رئیس پلیس مواد مخدر استان فارس از جمع آوری ۴۰۰ معتاد طی زمان اعلام شده، خبر می دهد.
استانداری، شهرداری، علوم پزشکی، بهزیستی و پلیس مبارزه با مواد مخدر دستگاه‌های همکار در اجرای این طرح مهم و حیاتی هستند تا شاید بتوان امید داشت چهره شهر از وجود معتادانی که ترس و وحشت را به جان شهروندان می اندازند،پاک کرد.
اما در این میان به نظر می رسد تصمیم های جزیره ای گاهی سبب می شود تا کار لنگ بماند و شیراز را در انتظار کسب عناوینی همچون شهر بی تکدی یا شهر فاقد متکدی و فاقد معتاد که در شهرهای دیگر رایج است، معطل گذارد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس نیز چندی پیش از اجرای این طرح یاد کرده و این امر را به عنوان یک مطالبه عمومی تلقی کرد.
حیدر آسیابی در تبیین اجرای طرح جمع‌آوری و انتقال معتادین متجاهر به مراکز نگهداری موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: در این راستا موضوع با پشتیبانی و حمایت دادستانی مرکز استان فارس به‌صورت ویژه در دستور کار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قرارگرفته است تا موجبات درمان، بازپروری و باز اجتماعی شدن معتادان فراهم شود.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس با اشاره به اجرای مستمر طرح و مقطعی نبودن آن در همه نقاط شهر بیان کرد: اولویت محله‌های آلوده‌تر و محیط‌های پیرامونی حرمین مطهر احمدی و محمدی (ع) است و مدت‌زمان نگهداری معتادین مذکور در دوره‌های سه‌ماهه قابل تمدید است و دستاورد ارزشمند اجرای طرح مزبور، تأمین آسایش عمومی محلات و تنظیف و پاکسازی محیط شهر شیراز سومین حرم اهل‌بیت (ع) خواهد بود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس در ادامه گفت و گو با اشاره به اینکه از معتادان جمع آوری شده تست کرونا گرفته می شود و در صورت ابتلا به علوم پزشکی جهت درمان تحویل داده شده و اگر منفی بود ۱۴ روز در قرنطینه می مانند،گفت:این معتادان علاوه بر کرونا از نظر بیماری های ایدز و هپاتیت نیز بررسی می شوند و سپس به مرکز ماده ۱۶ انتقال می یابند.
ابراهیمی با بیان اینکه این طرح به صورت خوشه ای اجرا می شود گفت:در مرحله اول ۲۰۰ معتاد جمع آوری و بررسی می شوند و در مرحله بعد ۲۰۰ نفر دیگر.
وی با اشاره به مشارکت دستگاه های دیگر در این طرح گفت:دستگاه‌های مختلفی در این پروژه درگیر و فعال هستند و هزینه این طرح از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تامین می شود.
وی اولویت جمع آوری معتادان را اطراف حرم های شاهچراغ (ع) و سیدعلاء الدین حسین(ع) عنوان کرد و ادامه داد:با توجه به اینکه پروسه درمان و ترک اعتیاد این معتادان طولانی و زمان بر است می توان گفت از سه تا شش ماه و یا شاید هم یک سال درگیر بهبود یک فرد معتاد هستیم.

 

گرایش مجدد به اعتیاد؛ قسمت تلخ ماجرا


دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر فارس،بازگشت دوباره این افراد به اعتیاد را اتفاقی ناخوشایند عنوان کرد و گفت:متاسفانه بسیاری از این افراد اراده کافی برای عدم بازگشت به مصرف مواد را ندارند و همین امر حلقه مفقوده ماجراست و کار را دشوار می کند.
ابراهیمی افزود: در این راستا برنامه ریزی هایی جهت به کارگیری و اشتغال این افراد صورت گرفته است بر این مبنا که آموزش صنایع دستی را برای انها داشته باشیم و بتوانیم غرفه هایی را از شهرداری گرفته و در اختیار انها قرار دهیم تا اقدام به فروش محصولات شان کنند.
وی همچنین به تشدید برخورد با خرده فروشان مواد مخدر به ویژه در اطراف مدارس، دانشگاه ها و محیط های آموزشی طی ماه های آینده خبر داد.

 

دستگیری روزانه پنج خرده‌فروش مواد مخدر در شیراز


رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان فارس نیز از دستگیری روزانه چهار تا پنج خرده فروش مواد مخدر در شیراز خبر داد و گفت:این افراد پس از دستگیری تحویل مقامات قضایی و راهی زندان می شوند.
سرهنگ عبدالله خسروانی بحث آموزش را امری جدی در پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد و گفت: سالها است که پلیس مبارزه با مواد مخدر در ادارات، مدارس، دانشگاه ها و هر مرکزی که تقاضا کند حضور یافته و درباره عواقب استفاده از مواد مخدر آموزش می دهد.
وی در پاسخ به این سوال که تفاوت نوع مصرفی مواد مخدر در پایین شهر و بالا شهر تا چه اندازه است،گفت:در همه نقاط شهر هم مواد صنعتی و هم سنتی به فروش می رسد اما در نقاط بالای شهر افراد به دلیل تمکن مالی بالاتر مواد صنعتی که گران تر است را انتخاب می کنند.

سرهنگ خسروانی با اشاره به جمع آوری معتادان از سطح شهر که از هفته پیش آغاز شده است،گفت طی این مدت ۴۰۰ معتاد جمع آوری و به مراکز بازپروری تحویل داده شده اند.
وی با تاکید بر اینکه فرد معتاد اراده ای بر ترک ندارد و از خانواده طرد شده است،خاطرنشان کرد: فرد معتاد به دلیل مشکلات جسمی و روحی،طرد شدن از خانواده و مواردی از این قبیل اراده ای بر ترک ندارد و لذا بسیار مشاهده شده است که فرد معتاد حتی برای بار چهارم هم جمع آوری و تحویل کمپ های ترک اعتیاد شده است اما باز هم پس از پاک و رها شدن به سمت مصرف مواد رفته است. 

وی تاکید کرد: بنابراین ضروری است نسبت به اجرای طرح اشتغال آنان جهت سرگرم شدن و یافتن جایگاهی در اجتماع همت بیشتری گماشته شود.
رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب های اجتماعی شهرداری شیراز گفن:ممنوعیت جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهرها را به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا تایید کرد و از اجرای طرح ساماندهی ۵۰۰ معتاد در شیراز خبر داد‌.
یوسف آفرینی با اشاره به همکاری همه دستگاه های دست اندرکار در این مسیر، صیانت از بهبود یافتگان این طرح را بسیار مهم خواند و اظهار داشت:جمع اوری، تست گیری، تحویل به کمپ های بازپروری و ... همه اقدامات مهمی است اما صیانت از بهبود یافتگان نیز اهمیت ویژه تری دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا تعداد زیادی از معتادان بازپروری شده ریزش کرده و مجدد به سمت مصرف مواد می روند،گفت: در شرایط کرونا اوضاع پیچیده و سخت است، نیاز به تست گیری، در نظر گرفتن مکان هایی جهت قرنطینه و... خود پروسه هایی زمان بر و هزینه بر است که همه دستگاه های دست اندرکار چه برای تهیه مجوز و چه اجرای طرح تلاش می کنند تا به لطف خدا بتوانیم شهر شیراز را از دو هزار فرد معتاد پاک کنیم.

برچسب ها: معتاد ، شیراز ، کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار