رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند امام جمعه کرج: دیگر نه از دِه و نه از کدخدا که کعبه آمال عده‌ای بود چیزی نمانده / چرا برخی از بانک‌ها هنوز پول سهام عدالت را واریز نکرده‌اند؟ / طرح مجلس برای تغییر نام فرودگاه مهرآباد به سپهبد سلیمانی و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند
کد خبر: ۸۶۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴ 12 June 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
در انتخابات ۱۴۰۰ اگر آقای رئیسی بیاید همه مشکلات حل می‌شود

احمدامیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه دستخط گفت: من فکر می‌کنم برای ۱۴۰۰ اگر یک شخصیتی که بالاخره در تراز رئیس دولت جمهوری اسلامی و تراز انقلاب اسلامی باشد بیاید، نیرو‌های انقلاب دور او جمع می‌شوند. من فکر می‌کنم اگر آقای رئیسی بیاید همه مشکلات حل می‌شود.
 
امام جمعه کرج: دیگر نه از دِه و نه از کدخدا که کعبه آمال عده‌ای بود، چیزی باقی نمانده

آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در پانزدهمین خطبه مکتوب جمعه خود گفت: جامعه آمریکا از بدو تأسیس از تبعیض نژادی به ‏خصوص علیه سیاه ‏پوستان رنج می ‏برد. سیاه‌پوستان آمریکا به خاطر سیاست‌های نژادپرستانه‌ی دولتی که مدعی حقوق بشر و آزادی‌های اجتماعی در دنیاست دائم محروم بوده‌اند. هنوز در این کشور مدارسی هستند که کودکان سیاه ‏پوست را ثبت‌نام نمی‌کنند و همیشه پلیس آمریکا با سه ویژگی (زور، خشونت و سرکوب) که دارد به‌ جای اینکه حافظ امنیت جامعه‌اش باشد، به کانون سلب امنیت فیزیکی و روانی جامعه‌اش تبدیل‌ شده است. در آمریکا عدالت اجتماعی وجود ندارد، چون فاصله طبقاتی، توزیع ثروت و خدمات بر اساس نژاد و رنگ پوست صورت می‏ پذیرد. سفیدپوست‏ بودن به‌ خودی‌ خود عاملی برای برخورداری هرچه بهتر از امکانات است و سیاه‌پوست یا سرخ‌پوست بودن دلیل موجهی برای فقیر و محروم بودن از امکانات تلقی می‏ شود؛ لذا فقر و نابرابری فقط یک مسئله اقتصادی صرف نیست بلکه یک موضوع سیاسی، فرهنگی است. خوب است آمریکا به‌ جای دخالت در امور کشور‌ها به مسائل داخلی خود اعم از فقر و بی‌عدالتی و نژادپرستی و فروپاشی اخلاقی و خانوادگی و شکاف طبقاتی بپردازد. مطلب دراین‌باره فراوان است، اما آنچه مسلم است این است که دیگر چیزی نه از دِه و نه از کدخدا که کعبه آمال عده‌ای بود باقی نمانده.

آرزوی عضو هیات رئیسه مجلس ایران برای پیروزی مجدد ترامپ

نماینده مردم شهرستان شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی گفت:امیدوارم که ریاست جمهوری آمریکا برای بار دوم انتخاب شود چرا که تحریم‌های ترامپ باعث ایجاد فرصتی برای رشد بیشتر در کشور شد. حاجی دلیگانی اظهار امیدواری کرد که ریاست جمهوری آمریکا برای بار دوم به این مقام انتخاب شود چرا که وجود وی و تحریم‌هایی که به واسطه ترامپ بر کشور ما تحمیل شده باعث ایجاد فرصتی برای خودکفایی و رشد بیشتر در کشور گردیده، شاید تحریم‌ها را ظالمانه ببینیم، ولی باعث ایجاد فرصت شکوفایی در کشور می‌شود. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گاهی تغییر روش، فرصت ایجاد می‌کند. ما باید از لاک احتیاط بیرون آمده و ابتکار عمل را به دست بگیریم و بدین صورت می‌توانیم کشور را نجات دهیم ما باید اراده کنیم و تصمیم بگیریم که زیر بار ظلم نرویم، تا بتوانیم روی پای خود بایستیم. در این راه همه اعم از مسوولین و سردمداراننظام و مردم عادی جامعه، مسئول هستیم.
 
چرا برخی بانک‌ها هنوز پول سهام عدالت را واریز نکرده‌اند؟

سخنگوی سهام عدالت گفت: از بین ۹۰۰ میلیاردتومان ثبت سفارش سهام عدالت تا آخر وقت دوشنبه (۱۹ خرداد) ۶۲۳ میلیارد تومان به فروش رفته بود. بخشی از این سهام به این علت که کارگزار باید شرایط را بسنجد تا باعث ضرر و زیان عرضه‌کننده نشود و همچنین با در نظر گرفتن همه شرایط تصمیم بگیرد که به چه نحوی و چه زمانی سهام را بفروشد هنوز به فروش نرفته است، در هر صورت سهام باقیمانده به فروش می‌رود و مبلغ مورد نظر به تدریج به حساب سهامداران واریز خواهد شد؛ بنابراین علت عدم واریز وجه سهام عدالت برای برخی از سهامداران این است که اولا بخشی از این سهام به فروش نرفته است و دوما روزی که بانک، سهام عدالت مردم را به فروش برساند، فردای آن روز پول را واریز می‌کند. / ایرنا

از افزایش قیمت‌های نجومی تا یخچال و فریزر ۳۰۰ میلیونی!

کالا‌های ایرانی تا حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد و کالا‌های خارجی که عمدتا قاچاقی وارد شدند تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد، قیمت یخچال و فریز سایدبای‌ساید ایرانی حدودا بین ۱۵ تا ۲۱ میلیون تومان و کالای خارجی از ۲۵ تا ۸۵ میلیون تومان است. یکی از مغازه‌داران می‌گوید، نمایندگی یک شرکت خارجی در ولنجک یخچال و فریزر سایدبای‌ساید ۳۰۰ میلیون تومانی هم می‌فروشد! /ایسنا

دستگیری در انتظار فروشندگان امتیاز خودرو‌های قرعه کشی شده

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: برخی از افراد در فضای مجازی و حقیقی اقدام به واگذاری امتیاز خودرو‌های قرعه‌کشی شده در ازای دریافت مبالغی از ۱۰ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان کرده‌اند که نسبت به شناسایی این افراد با شیوه‌ها و شگرد‌های پلیسی اقدام شد. با ورود پلیس، افراد متخلف دستگیر شده‌اند که برای آنان پرونده‌ای تشکیل شده و در حال رسیدگی است. /ایسنا
 
نماینده مجلس: باید در کشور طهارت اقتصادی ایجاد کنیم

یک نماینده مجلس گفت: مجلس باید بزنگاه‌هایی که موجب تعارض منافع میان منافع مدیران با منافع مردم می‌شود را پیدا کرده و قوانین مرتبط با آن حوزه را اصلاح کند، مدیر ما نباید در معرض تعارض منافع قرار گیرد و دچار فساد شود. علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم در گفتگو با ایلنا، در خصوص اولویت‌های مجلس یازدهم گفت: اولویت‌های مجلس یازدهم باید اولویت‌های مردم باشد و آنچه اکنون اولویت اصلی مردم است، در نظر داشته باشد که قاعدتاً اولویت اول‌ امروز مردم مسائل اقتصادی است که معیشت مردم را با چالش مواجه کرده است، از همین جهت ما باید به اقتصاد به عنوان اولویت اول مردم رسیدگی کنیم و در این مسیر هم باید پیش از همه با فساد اقتصادی مقابله کرده و در فضای اقتصادی کشور طهارت اقتصادی ایجاد کنیم تا اعتماد مردم به ساختار اقتصادی احیا شود.
 
طرح مجلس برای تغییر نام فرودگاه مهرآباد به سپهبد سلیمانی

رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، از تهیه طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس برای تغییر نام فرودگاه بین المللی مهرآباد به نام فرودگاه بین المللی شهید سپهبد قاسم سلیمانی خبر داد.
 
ترکیه مرز‌های خود بجز ایران را بازگشایی کرد!

به دنبال بخشنامه ریاست جمهوری ترکیه، مرز‌های زمینی، آبی و هوایی ترکیه به روی کشور‌های دیگر بازگشایی شده و شهروندان ترکیه نیز می‌توانند وارد یا خارج شوند. به دنبال مقابله با شیوع کرونا و پس از پیک اولیه بیماری و اعلام کنترل آن در ترکیه، این کشور اعلام کرد که تمامی مرز‌های خود بجز مرز‌های ایران را بازگشایی کرده است. تمامی افراد وارد شده به ترکیه معاینه خواهند شد و اگر کسی نشانه‌های بیماری را داشته باشد، مورد تست PCR قرار خواهد گرفت.
 
احمدی‌نژاد مانند بقیه می‌تواند در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام کند

عباسی ادامه داد: بنابراین احمدی‌نژاد نیز مثل سایر ایرانیان می‌تواند در انتخابات ثبت نام کند؛ حال اینکه تایید صلاحیت شود یا خیر، برعهده شورای نگهبان است. او درباره تلاش ها برای گرفتن تایید صلاحیت احمدی نژاد و اینکه آیا رایزنی‎‌ها از سوی اطرافیان وی در حال انجام است نیز توضیح داد: من این اطرافیان را نمی‌شناسم. برای احمدی‌نژاد، اطرافیان مختلفی تعریف می‌شود یعنی یکی حلقه نزدیک و یا عده‌ای دیگر؛ بنابراین، چندین گروه را می‌توان احمدی نژادی و یا طرفدار احمدی‌نژاد و یا حلقه احمدی‌نژاد نامید. اینکه این اطرافیان چه کسانی هستند، خبری ندارم. آنهایی که در این باره اطلاع دارند باید بگویند که این افراد در حال رایزنی و گفت و گو با شورای نگهبان هستند یا آن را قانع می‌کنند. اینکه از کلمات مبهمی چون حلقه استفاده کنند و چند کلمه را در کنار هم بیاورند، نمی‌توان مفهوم درستی را درک کرد.
 
واکنش یک نماینده به جوگیری نمایندگان در توییتر

سید کاظم دلخوش نماینده مجلس یازدهم در خصوص فعالیت رقابتی نمایندگان مجلس یازدهم در توییتر و فضای مجازی گفت: متاسفانه این جو وجود دارد و باید فرصت داده شود. نمایندگان متوجه خواهند شد که فعالیت‌شان در فضای مجازی تبلیغاتی نیست بلکه ضد تبلیغ است. نباید هم‌چنان در فضای انتخابات بمانیم، برخی می‌خواهند برای مردم خودی نشان دهند در صورتی‌که باید کارشناسانه صحبت شود. باید از تریبون مجلس برای ملت درست استفاده شود، زیرا در غیر این صورت، روسیاه می‌شویم. نماینده موظف است از پشت تریبون مجلس و از خانه ملت از حق مردم به صورت اصولی و کارشناسی، دفاع کند. کسانی که در فضای مجازی جوگیر شدند البته بعد از مدتی متوجه اشتباه خود می‌شوند.
 
نوبخت می‌خواهد رئیس جمهور شود؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: عده‌ای سفر‌های استانی‌ام را مبنای گمانه‌زنی درباره حضورم در ‎انتخابات۱۴۰۰ قرارداده‌اند. ضمن رد آن، یادآور می‌شوم در هفت سال گذشته مستمراً سفر استانی داشته‌ام پس انگیزه انتخاباتی بی‌اساس است. محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه توئیتر خود نوشت: عده‌ای سفر‌های استانی‌ام رامبنای گمانه‌زنی درباره حضورم در ‎انتخابات۱۴۰۰ قرار داده‌اند. ضمن رد آن، یادآور می‌شوم در هفت سال گذشته مستمراً سفر استانی داشته‌ام پس انگیزه انتخاباتی بی‌اساس است. وی در ادامه تاکید کرد: انس و الفت با مردم که همواره مورد تاکید امام و رهبری بوده، با این گمانه‌های بی‌مبنا کم‌اثر نمی‌شود.
 
موضوعی که داد علم‌الهدی را درآورد

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در مطلبی که تحت عنوان خطبه مکتوب نماز جمعه مشهد منتشر کرد، آورده است: قوای مقننه، مجریه و قضاییه دست‌به‌دست هم بدهند و با یک هماهنگی، مساله اجاره مسکن که به نقطه اضطراب مردم ما تبدیل شده است را برطرف کنند.وی ادامه داد: آنچه امروز جریان معیشت خانواده‌ها و اقشار آسیب‌پذیر را در یک تنگنا قرار داده، مساله اجاره مسکن است که برخی خانواده‌ها را تا مرز اضطرار پیش برده است.امام جمعه مشهد اظهار کرد: از دولت محترم و وزیر مسکن و شهرسازی انتظار داریم در جهت تعدیل اجاره مسکن و پیش‌گیری از ارتقای اجاره‌ای که افراد شروع کرده‌اند اقدام جدی کنند. دولت اقدام جدی در زمینه اجاره مسکن انجام دهد و در حقیقت خسارت مدیریت ناهنجار مسکنی که در دوره‌های گذشته صورت گرفته است را جبران کند.
 
قاضیِ فراری بازداشت شد؟

یکی از بستگان غلامرضا منصوری (قاضی و بازپرس سابق) که در بین متهمان پروند فساد اقتصادی اکبر طبری قرار دارد ساعاتی قبل در اینستاگرام مدعی شد: وی در بخارست (پایتخت رومانی) توسط پلیس اینترپل بازداشت شده است. این در حالی است که عبدالرضا سلطانی (فعال رسانه‌ای) دیشب در کانال تلگرام خود نوشته بود: «غلامرضا منصوری، بازپرس ویژه پرونده فاضل لاریجانی پیش از آنکه از آلمان سر در بیاورد ... در اوین بازداشت بود؛ سه موضوع مهم در این خصوص وجود دارد: اولا باید مشخص شود یک محکومِ (متهم) قاعدتا ممنوع‌الخروج چطور از امتیاز مرخصی (!) برخوردار می‌شود و پس از آن، از آلمان سر در می‌آورد. ثانیا آخرین اطلاعات ما نشان‌دهنده آن است وی با انتقال میزان قابل توجهی ارز (چند میلیون یورو) و اخذ اقامت اسپانیا، به‌همراه فرزندخوانده خود در این کشور سکونت پیدا کرده؛ لازم است نهاد‌های امنیتی با کمک گرفتن از اینترپل، اقدام به بازگرداندن این عنصر فاسد کنند. ثالثا اینکه همه می‌دانیم امثال منصوری، اکنون کم نیستند و قاعدتا کریدور انتقال این عناصر به خارج کور و غیرفعال نشده است؛ بد نیست نهاد‌های نظارتی برای عدم فرار این مهره‌های فاسد، تمهیدات لازم را اتخاذ کند.» /برنا
 
طرح جدید مجلس برای اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس از طرح جدید وکلای ملت برای اصلاح قانون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خبر داد. ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، از طرح نمایندگان برای اصلاح قاون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس، خبر داد و گفت: در موضوع شفافیت دو موضوع شفافیت آرای نمایندگان و اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح شده است که طرح شفافیت آرا در جلسه علنی اعلام وصول شده است و طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در حال بررسی بیشتر است. وی در توضیح طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، اظهار داشت: طرح جدید برای نظارت بر رفتار نمایندگان ترکیبی از شفافیت و نظارت است که نمایندگان را به خود اظهاری در مورد عملکرد خودشان سوق می‌دهد. نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس، ادامه داد: یکی از موارد در طرح جدید این است که هر یک از نمایندگان به هر میزان هدیه که از شخصی می‌گیرد چه داخلی، خارجی، دولتی و یا خصوصی آن را ظرف مدت یک هفته در سایتی که به همین منظور راه‌اندازی می‌شود قرار دهند. ابوترابی در همین راستا اضافه کرد:مبلغ این هدیه مهم نیست، اما باید در سایت شفاف اعلام شود تا میزان همه هدایایی که توسط نمایندگان گرفته شده است، مشخص شود. وی تصریح کرد: علاوه بر آن سایتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا هر شکایت و هر اطلاعاتی از نمایندگان مجلس را در اختیار دارند، محرمانه در سایت بارگذاری کنند که بر اساس نظارت بر رفتار نمایندگان در این باره اقدام و بررسی صورت بگیرد.
 
توئیت سفیر ایران درباره سفر به عتبات عالیات

سفیر ایران در عراق، گزارشی از دیدار اخیرش با وزیران امورخارجه و بهداشت عراق ارائه کرد. ایرج مسجدی بامداد امروز جمعه در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «‏وزیران محترم خارجه و بهداشت عراق وعده همکاری همه جانبه دادند، بازشدن تدریجی مرز‌ها هفته‌ای دو روز برای مبادلات تجاری، مجوز ورود کارکنان ایرانی باهماهنگی با بهداشت عراق و اجرایی کردن توافقات راهبردی روسای دو کشور را بررسی کردیم. شرایط برای سفر به عتبات عالیات فعلا ممکن نمی‌باشد.»
 
دستور روحانی به وزیر راه برای کنترل قیمت مسکن

رئیس جمهور با اشاره اهمیت و ضرورت بررسی علل و عوامل گرانی مسکن و راه‌حل‌های برون‌رفت از این وضعیت، بر اهتمام هرچه بیشتر برای تسریع در روند اقدامات و فعالیت‌ها برای به ثمر رسیدن این موضوع تاکید کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز جمعه در گفتگو با مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پس از استماع گزارش وی درباره اقدامات و برنامه‌های این وزارتخانه، از وی خواست تا طرح‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای حل معضل و کنترل قیمت مسکن را برای بررسی، تصویب و تسریع در اجرا به جلسه روز یکشنبه ستاد اقتصادی دولت ارائه کند. رئیس جمهور تاکید کرد: شایسته نیست که مردم در این شرایط دچار معضل مسکن و افزایش قیمت آن باشند و دولت مصمم است که با برنامه ریزی، این مشکل را به سرعت حل و فصل شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار