رئیس پژوهشگاه گل و گیاه تزئینی ایران افزود: استان فارس به عنوان یکی از خاستگاه‌های گل نرگس هنوز پایانه گل ندارد این گل در استان‌های ایلام و خراسان هم پرورش پیدا می‌کند و سطح زیر کشت خوبی هم دارد، اما نتوانستیم به خوبی به بازار‌های جهانی عرضه کنیم و یکی از دلایل آن نیاز به مراکز دسته بندی گل برای فرآوری است تا با کامیون‌های مخصوص گل‌ها حمل و نقل شودو به بازار‌های مقصد برسد.
کد خبر: ۸۶۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱ 14 June 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:محمدرضا شفیعی به مناسبت روز گل و گیاه با بیان اینکه نزدیک به هشت هزار هکتار سطح زیر کشت گل در کشور داریم گفت: از این مقدار حدود ۲۶۰۰ هکتار داخل گلخانه است و ۳۵ هزار هکتار در فضای باز تولید و پرورش می‌شود.
وی افزود: به لحاظ تولید گل جایگاه دوازدهم تا پانزدهم را درجهان داریم، اما با صادرات فاصله زیادی نسبت به آن چیزی که باید باشیم داریم.
او با اشاره به اینکه در حال حاضر بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار سالانه صادرات گل داریم گفت: با این میزان تولید و با رفع مشکلات می‌توانیم صادرات را تا نزدیک به یک میلیارد دلار افزایش دهیم درصورتیکه برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد و به ویژه مشکلاتی که بعد از تولید گل داریم برطرف شود می‌توانیم صادرکننده خوبی در منطقه و به ویژه کشور‌های آسیای میانه اروپایی شرقی و کشور‌های حوزه خلیج فارس باشیم و این کشور‌ها می‌توانند بازار خیلی خوبی برای کشور ما باشد.
شفیعی گفت: گل و گیاه می‌تواند ارز آوری بسیار بالایی داشته باشد و در شاخه‌های کشاورزی بهترین جایگاه را می‌تواند در ارزیابی و اشتغال زایی داشته باشد. یک هکتار گلخانه می‌تواند برابر ۱۰۰ هکتار زراعت درآمد ارزی و اشتغالزایی برای کشورمان داشته باشد.
رییس پژوهشگاه گل و گیاه تزئینی ایران گفت: خوشبختانه موقعیت خوبی به لحاظ تنوع آب و هوایی در کشورمان داریم و دانش بومی ارزنده‌ای که در کشور در حدود ۷۰ سال گذشته ایجاد شده است می‌تواند ما را به جایگاه واقعی نزدیک کند و از این مقدار صادراتی که داریم چندین برابر افزایش را شاهد باشیم مثلاً کشور روسیه در نزدیکی خودمان دومین وارد کننده بزرگ گل دنیاست این کشور ۴ میلیارد دلار واردات گل دارد اگر فقط ۱۵ درصد از بازار روسیه را داشته باشیم صادرات گل ما می‌تواند چند برابر افزایش پیدا کند.
وی در خصوص مشکلات تولید گل گفت: مشکلات پرورش گل متنوع است، اما مرحله بازاریابی بزرگترین و اصلی‌ترین مشکل تولید گل است. گلکاران ما باید در رویداد‌های جهانی حضور داشته باشند تا بتوانیم مراکز عرضه گل در جهان را داشته باشیم و گل‌های خود را عرضه کنیم و همچنین در مسائل پس از برداشت بسته بندی و حمل و نقل ضعیف هستیم مثلاً هنوز در کشور ما گل به روی هم چیده و حمل و نقل می‌شود در حالی که در کشور‌های توسعه یافته از قفسه‌های متحرک استفاده می‌شود و با کامیون‌های مخصوص گل حمل میشود.
شفیعی افزود: در حال حاضر ۱۵ هزار واحد تولید گل و گیاه در کشور داریم که عمده این واحد‌ها در استان‌های تهران مرکزی مازندران و خوزستان متمرکز است و می‌تواند افزایش بیشتری داشته باشد و به طور مستقیم ۱۵۰ هزار نفر در این رشته فعالیت دارند و به طور غیر مستقیم این تعداد بسیار بالاست و میتواند توسعه پیدا کند.
وی با بیان اینکه فقط در ۴ نقطه از کشور پایانه گل پیش‌بینی شده است گفت: پایانه گل را در تهران محلات دزفول و عباس آباد شمال کشور در نظر گرفته ایم، اما هنوز هم به بهره برداری نرسیده و این‌ها نیازمند هدایت و حمایت دولت است تا مشکلاتی که دارد برطرف شود تا شاهد رونق روز افزون گل کشور باشیم.
وی افزود: استان فارس به عنوان یکی از خاستگاه‌های گل نرگس هنوز پایانه گل ندارد این گل در استان‌های ایلام و خراسان هم پرورش پیدا می‌کند و سطح زیر کشت خوبی هم دارد، اما نتوانستیم به خوبی به بازار‌های جهانی عرضه کنیم و یکی از دلایل آن نیاز به مراکز دسته بندی گل برای فرآوری است تا با کامیون‌های مخصوص گل‌ها حمل و نقل شودو به بازار‌های مقصد برسد.
وی افزود:خوشبختانه اکثر گل‌های شاخه بریده در کشور ما تولید می‌شود و دانش پرورش گل فراهم است و گل کاران برجسته را در کشور داریم.
شفیعی یکی از گام‌های مهم بعدی که باید برداشته شود، بهره گیری از دانش نوین در کنار دانش بومی برای تولید گل دانست و افزود: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در این عرصه بسیار کمک کننده باشند چرا که بستر و ساختار رونق تولید گل فراهم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار