اولین چیزی که در هنگام انتخاب یک میوه شما را جذب می‌کند رنگ و جلوه خاص آن است، اما آیا می‌دانید میوه‌ها با رنگ‌های مختلف چه خواصی دارند؟
کد خبر: ۸۶۲۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 15 June 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: تنوع رنگی میوه‌ها و سبزی‌ها فقط برای لذت بردن از تماشای آنها نیست.

به گفته محققان این رنگ‌ها به ما می‌گویند کدام میوه‌ها و سبزیجات با کدام بیماری‌ها مقابله می‌کنند و مصرف آنها احتمال ابتلا به کدام بیماری‌ها را در بدن به حداقل می‌رساند.

نکته مهم این است که تنها یک نوع میوه یا سبزی نمی‌تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند به همین دلیل متخصصان تغذیه معتقدند مصرف انواع میوه‌ها و سبزی‌ها در رنگ‌های مختلف و گنجاندن آنها در سبد غذایی روزانه می‌تواند در حفظ سلامت و تندرستی جسم موثر باشد.

آنها بر این باورند این خوراکی‌ها می‌توانند در حفظ سلامت و تندرستی جسم و کنترل و پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها موثر هستند.

برای آنکه از رسیدن همه مواد به بدن خود مطمئن شوید میوه‌ها و سبزی‌های طبیعی و رنگی را در نظر بگیرید و تا می‌توانید از رنگ‌های متنوع مصرف کنید که نتیجه آن داشتن بدنی سالم و شاداب است.

خواص درمانی میوه و سبزیجات
مواد غذایی سبز رنگ سرشار از لوتئین، ایزوفلاونوئین، فلاونوئید و ایزوتیوسیانات، ویتامین C، کلسیم و فیبر است.

هر رنگ‌، بیانگر ویژگی‌ خاصی در خوراکی‌هاست، اما همه رنگ‌ها نشانه وجود نوعی آنتی‌اکسیدان در خوراکی مورد نظر است.

در واقع هر یک از رنگ‌ها متعلق به نوعی آنتی‌اکسیدان است؛ اگر یادتان رفته، یادآوری کنیم که آنتی‌اکسیدان‌ها اصلی‌ترین عوامل از بین‌برنده رادیکال‌های آزاد و از عوامل اصلی ابتلا به سرطان هستند؛بنابراین با رعایت تنوع رنگی در مصرف میوه‌ها انواع آنتی‌اکسیدان‌ها را دریافت خواهید کرد، اما هر رنگ ویژگی خاصی دارد.

انگور سبز

این میوه مناسب مناسب بیماری‌های اعصاب است. مواد غذایی موجود در انگور به هضم غذا و جذب آن در معده کمک فراوانی می‌کند و در درمان بیماری‌های سوءهاضمه، سل ریوی، مشکلات کلیوی (سنگ کلیه) و یبوست کمک فراوانی می‌کند، همچنین باعث دفع سموم و مواد زائد از بدن می‌شود.

آب انگور مغذی عضله قلب است؛ انگور اختلالات قلبی حاصله از ازدیاد فشارخون را از بین می‌برد و دارای اثر تقویت‌کننده قلب است.

انگور موجب ازدیاد ترشح صفرا می‌شود و عمل هضم را تحریک و تسریع می‌بخشد و تخمیر‌های روده‌ای را کاهش می‌دهد.

کاهو

کاهو در درمان تپش قلب و سرفه و مشکلات ریوی موثر است، همچنین آرام کننده اعصاب است؛ کاهو برای دفع مواد زاید در روده‌ها و جلوگیری از یبوست مناسب است و از جوشانده کاهو می‌توان برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌ها استفاده کرد.

لوبیا سبز

از لوبیا سبز برای درمان کسالت‌های شدید کلیوی استفاده می‌شود؛ این سبزی همچنین در درمان بیماری‌های قلبی نیز موثر است.

وجود فسفر در لوبیا برای اعصاب مفید است؛ خرده شده و یا پوره شده دانه لوبیا به عنوان ضماد برای مواضع سوختگی و سایر التهابات پوستی و زخم‌ها موثر است.

ترخون

ترخون به دلیل داشتن اسانس‌های معطر در خود مجاری دستگاه گوارشی را ضدعفونی می‌کند و محرک مناسبی برای معده به شمار می‌رود؛ این سبزی برای بیماری‌های رحم و تسهیل جریان خون قاعدگی بسیار موثر است.

رنگ میوه‌‎ها نشانه چیست؟
رنگ قرمز

قرمز رنگی‌ محرک و اشتهاآور است؛ رنگی پر انرژی که همین خصوصیات در مواد غذایی قرمز رنگ هم دیده می‌شود. معمولا ما برای خوردن خوراکی‌هایی با رنگ قرمز بسیار راغب هستیم.

این رنگ و در واقع میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ علاوه بر این که افزایش دهنده اشتها هستند، برای افراد کم خون و افرادی که کمبود آهن دارند بسیار مناسب است، همچنین در درمان عفونت‌ها و سوختگی‌های شدید بسیار موثر هستند و معمولا این گونه میوه‌ها و سبزیجات در درمان بیماری‌های ریوی، مشکلات روده (یبوست) و رحم به کار برده می‌شود.

مواد غذایی قرمز رنگ بسیار پر انرژی بوده و در تقویت قلب و افزایش فشار خون و غلظت خون بسیار مفید و تقویت‌کننده روده و کبد است.

گیلاس‌

گیلاس تقویت‌کننده و انرژی زا، تنظیم کننده کبد و مناسب برای رفع یبوست و اشتها آور، دفع‌کننده مواد زائد و سموم از بدن است

توت فرنگی‌

توت فرنگی‌ در درمان سل ریوی و همچنین در درمان عفونت‌های روده بسیار سودمند است.

انار

برای پیشگیری از تنگی نفس و عملکرد مناسب روده و تصفیه‌ خون باید انار مصرف کرد.

انگور فرنگی‌

انگور فرنگی‌ در درمان تب‌های عفونی، محرک اشتها و رفع یبوست موثر است.

شاتوت‌

شاتوت‌ تصفیه‌کننده خون و مناسب برای بیماری‌های کم‌خونی و مشکلات ریوی است.

فلفل‌قرمز

فلفل‌قرمز برای تحریک قوای هاضمه، خونریزی‌های رحم، رفع فلج، رفع یبوست و بیماری‌های روده مناسب است.

رنگ نارنجی‌

نارنجی رنگی جذاب و سر زنده و شاداب است که در نهایت جذابیت و جلب توجه احساس زدگی ایجاد نمی‌کند.

سبزیجات و میوه‌های نارنجی رنگ و کلا هر شی نارنجی رنگ در افزایش شیر مادران بسیار موثر است؛ مواد غذایی نارنجی رنگ بسیار انرژی زا است و محرک مناسبی برای اعصاب و سودمند برای مشکلات تنفسی و ضد سرفه، ضد آسم و سل ریوی هستند و در درمان سنگ کلیه و کیسه صفرا و بیماری‌های معده و روده موثر هستند.

هویج‌

هیج برای افزایش شیر مادر، درمان اختلالات شدید روده‌ای، بهبود دهنده زخم‌های دستگاه گوارش، رفع‌کننده یبوست، ضد عفونی‌کننده روده، تقویت‌کننده اعصاب و انرژی‌زا و موثر در بهبود عفونت‌های ریوی مناسب است.

پرتقال و نارنگی‌

برای تقویت‌ دستگاه عصبی، عضلات و غدد، رفع اختلالات دستگاه گوارش، کبد و روده‌ها مصرف پرتقال و نارنگی‌ ضروری است.

زالزالک‌
برای درمان بیماری‌های روده و رفع کم‌خونی زالزالک‌ مناسب است.

رنگ زرد

زرد رنگی شادی‌آفرین، درخشان، زنده و محرک است؛ سبزیجات و میوه‌های زردرنگ معمولا اشتها آور و در عین حال مناسب برای هضم غذا هستند.

میوه‌جات و سبزی‌های زرد‌رنگ تصفیه‌کننده کبد و روده‌ها و کلیه‌هاست؛ این مواد غذایی در درمان بیماری‌های معده (ورم معده) کیسه صفرا، یبوست و فشار خون و همین طور مشکلات ریوی مناسب هستند و در تقویت غدد لنفاوی قلب موثر و بسیار انرژی‌زا هستند و محرک اعصاب است.

زردآلو

زردآلو سرشار از انرژی، موثر در درمان یبوست، کاهش‌دهنده افسردگی و تقویت‌کننده اعصاب است.

آناناس‌

آناناس‌ تقویت‌کننده روده، نیرو بخش، مناسب برای هضم غذا و موثر در بیماری‌های ریه است.

به‌

برای تقویت‌ اعصاب و قلب، درمان بیماری‌های ریوی و سل، درمان ورم معده و روده از به استفاده می‌شود.

گلابی‌

گلابی برای از بین بردن ضعف و بی‌حالی، تقویت‌اعصاب، رفع تنبلی روده‌ها، رفع یبوست و بیماری‌های روده‌ای و معده، درمان سل ریوی، از بین برنده سنگ کلیه موثر است.

آلو

آلو انرژی‌زا و از بین برنده کم‌خونی و ضعف و سستی، برطرف‌کننده یبوست، محرک اعصاب، مناسب برای کلیه‌هاست.

سیب زرد

سیب زرد انرژی‌ساز، ضد عفونی کننده قوی روده و مناسب برای تقویت روده‌ها و معده، محرک کلیه‌ها و مناسب برای سنگ کلیه و مجاری ادرار، تقویت‌کننده اعصاب، رفع‌کننده یبوست و اسهال، مناسب برای اختلالات تنفسی است.

خواص میوه جات بر اساس رنگ آنها+اینفوگرافی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار