یک فعال گردشگری گفت: 15 سالی می‌شود که روستای کندوله با وجود ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی، تاریخی، ادبی، مذهبی و طبیعی منطقه نمونه گردشگری شده، اما کماکان کمبودها و ضعف‌های زیرساختی زیادی دارد که ماندگاری گردشگر را در این منطقه کم می‌کند.
کد خبر: ۸۶۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵ 15 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،آرش امیری ، بابیان اینکه کندوله از جمله مناطق هدف گردشگری دارای جاذبه‌های دیدنی بسیار در استان است، اظهار کرد: باتوجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری زیادی که در این منطقه وجود دارد، از حدود سه سال پیش اجرای برنامه‌ها و جشنواره های گردشگری مختلفی را در آن شروع کردیم.

وی تصریح کرد: برگزاری این برنامه ها و جشنواره ها در فصول مختلف سال تا حدودی به معرفی جذابیت های گردشگری منطقه کندوله کمک کرد، اما با توجه به اینکه تمامی این برنامه‌ها با هزینه‌های شخصی و بدون اسپانسر و حمایت دستگاه‌های مربوطه برگزار می‌شد، چندان تداوم پیدا نکرد.

مدیر اقامتگاه بوم گردی بانیان کندوله با تاکید براینکه کندوله قابلیت‌های گردشگری بسیاری دارد که مورد غفلت قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: در این منطقه انواع مختلفی از گردشگری مثل گردشگری کشاورزی، تاریخی، مذهبی، ادبی و طبیعی را داریم که آنگونه که باید معرفی نشده‌اند.

وی افزود: علاوه بر محصولات کشاورزی متنوعی که در زمان فصل برداشت داریم، در ایام خارج از فصل هم حدود 25 محصول باغی، کشاورزی و دامی از گردو و بادام و توت خشک گرفته تا کشک و دوغ و روغن حیوانی در این منطقه وجود دارد.

امیری به تنوع محصول انگور در تاکستان های کندوله هم اشاره کرد و گفت: در کندوله 23 نوع انگور تولید می‌شود که در هیچ کجای دنیا چنین ظرفیتی آن هم در یک منطقه نمی‌بینیم. حتی در شهر تاکستان هم تنها شش نوع انگور برداشت می‌شود، اما توجه مسئولین این شهر باعث شده تا به عنوان شهر انگور معرفی شود، درحالیکه این عنوان زیبنده منطقه کندوله است.

وی همچنین با اشاره به ظهور شاعران و ادیبان بزرگی از منطقه کندوله کرمانشاه، افزود: وجود آرامگاه الماس خان از شاعران کرد در این منطقه می‌تواند ظرفیتی مهم برای گردشگری ادبی باشد، اما متاسفانه بنای آرامگاه این شاعر کرد در سالهای گذشته دچار آسیب و تخریب هایی شده که نیاز به مرمت دارد.

مدیراقامتگاه بوم گردی بانیان کندوله برگزاری مراسم تاریخی تعزیه و وجود زیارتگاه امامزاده‌ای بر بام کندوله را نیز از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی این روستا برشمرد و عنوان کرد: وجود رودخانه های فصلی، درختان و باغات انبوه، کوه های مناسب برای گردشگری ورزشی مانند کایت سواری، دوچرخه سواری کوهستان و کوهنوردی از دیگر ظرفیت‌های گردشگری این منطقه است.

وی در ادامه با انتقاد از ضعف‌های زیرساختی گردشگری در منطقه، اعلام کرد: 15 سال پیش کندوله به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شد، اما طی این مدت اقدامات چندانی برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در آن نشده است.

این فعال گردشگری با بیان اینکه این کمبود زیرساخت ها مدت اقامت گردشگران را در منطقه کوتاه می‌کند، گفت: روستای کندوله مرکزیت دهستان کندوله را دارد، اما مردم این روستا در طول روز تنها دو ساعت آب شرب دارند که این موضوع ماندگاری گردشگر را در روستا کم می‌کند.

وی آنتن دهی ضعیف و سرعت پایین اینترنت، عدم دفع مناسب زباله ها و نبود سرویس های بهداشتی عمومی را از دیگر مشکلات زیرساختی این منطقه برشمرد و افزود: همه این مشکلات می‌تواند مانع از رشد گردشگری منطقه شود.

امیری در ادامه به خطر نابودی بافت سنتی خانه‌های روستایی منطقه کندوله اشاره کرد و گفت: تا همین چندسال پیش خانه‌های روستایی این منطقه عموما کاهگل و دارای بافت و معماری کاملا تاریخی و سنتی بود، اما طی این سالها حدود 75 درصد این واحدها با تسهیلاتی که تحت عنوان مقاوم سازی پرداخت شده، تخریب و شکل مدرن به خود گرفته‌اند، این درحالی است که یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری این منطقه وجود بافت تاریخی و سنتی آن بود و حداقل در زمان بازسازی می‌شد، نظارتی روی نوع معماری آن انجام داد.

این فعال گردشگری در ادامه با تاکید براینکه اگر گردشگری کندوله رونق بگیرد مهاجرت مردم آن معکوس می‌شود، عنوان کرد: در چندسالی که فعالیت گردشگری این منطقه رونق پیدا کرده بود، شاهد استقبال خوب مردم و مهاجرت معکوس به روستاهای آن بودیم، لذا انتظار داریم با توجه به ظرفیت‌های گردشگری خوبی که داریم، مسئولین توجه بیشتری به این منطقه داشته باشند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار