در شرایط همه‌گیری کرونا برخی از طیف‌های جامعه از جمله بیماران خاص و به ویژه بیماران تالاسمی در استان فارس نگرانی‌هایی در رابطه با احتمال ابتلا به این بیماری دارند و با پرسش‌هایی مبنی بر اینکه آیا بیماران تالاسمی در معرض ابتلای بیشتر به این بیماری قرار دارند مواجه می شوند.
کد خبر: ۸۶۳۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ 15 June 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر مهدی شهریاری فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان بیمارستان شهید آیت الله دستغیب و رئیس بخش خون کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز دوشنبه به برخی پرسش های بیماران تالاسمی در شرایط کرونا پاسخ داد و بیان داشت : تا این لحظه اطلاعات کمی درباره کرونا در بیماران تالاسمی ثبت شده است ، اما بیماران مبتلا به تالاسمی که به عوارض مزمن دیگری مانند نارسایی قلبی، افزایش فشارخون، بیماری های ریه و دیابت مبتلا هستند، احتمال دارد با خطر بیشتری نیز روبرو باشند.

این متخصص خون و آنکولوژی کودکان تاکید کرد: اما بر اساس جدیدترین تحقیقات انجام گرفته در شمال ایتالیا، تعداد کمی از بیماران تالاسمی در این ناحیه به کرونا و آن هم به صورت خفیف تا متوسط مبتلا شدند. تعداد بیماران تالاسمی مبتلا به کرونا از آنچه که بر اساس جمعیت این بیماران انتظار می رفت بسیار کمتر بود که می توان دلیل آن را رعایت نکات بهداشتی دانست.

شهریاری در پاسخ به این پرسش که آیا طحال برداری در بیماران تالاسمی خطر ابتلا به کرونا را بیشتر می کند؟ گفت: تا کنون شواهدی مبنی بر اینکه طحال برداری باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های ویروسی بشود وجود ندارد، اما بروز تب همچون همیشه باید در افراد طحال برداری شده جدی گرفته شود و بررسی از نظر وقوع عفونت میکروبی و شروع آنتی بیوتیک مناسب را در نظر داشت.

وی در باره ضرورت تغییر در برنامه تزریق خون در دوره شیوع کرونا هم گفت: تا امروز هیچ مستندی از انتقال بیماری کرونا در فرآیند انتقال خون، گزارش نشده است، بنابراین ضرورت دارد که برنامه تزریق خون تغییر نکند، اما مراکز تزریق خون همه اقدامات بهداشتی را رعایت کنند، بیماران و همراهان آنان از نظر تب و علائم تنفسی غربالگری شوند و همچنین بیماران و کارکنان مراکز با ماسک و تجهیزات حفاظتی شخصی در بخش حاضر شوند.

رئیس بخش خون کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطر نشان کرد: به دلیل کاهش اهدای خون و احتمال کاهش ذخایر خون، تدابیر لازم باید از سوی پزشکان خون شناس انجام گرفته و برای بیماران دارای آنتی بادی (ایزو ایمیونیزاسیون) باید از سابقه خون های سازگار قبلی استفاده شود.

این پزشک متخصص همچنین در باره مصرف داروهای آهن زدا در بیماران تالاسمی مبتلا به کرونا گفت: اگر بیمار بی علامت باشد و فقط تست کرونای او به دلیل سابقه تماس با بیمار دیگر چک شده و مثبت اعلام شده باشد، لازم است طبق روال همیشگی داروی آهن زدا را مصرف کند، اما افراد مبتلا به کرونای شدید یا متوسط بهتر است به صورت موقت مصرف این دارو را متوقف و با پزشک خود درباره زمان شروع مجدد دارو مشورت کنند.

شهریاری ادامه داد : بسیاری از عوارض بیماری تالاسمی ناشی از صدمات آهن اضافی به اعضای مختلف بدن است، پس بیش از پیش باید در مصرف منظم و برنامه ریزی شده داروهای آهن زدا مقید و وفادار بود تا صدمات اعضای حیاتی همچون قلب، کلیه و غدد درون ریز، باعث عوارض و مشکلات جدیدی نشود.

این متخصص خون و آنکولوژی کودکان در باره مصرف داروی «لوپاترسپت» و ژن درمانی در دوران کرونای جدید نیز گفت: چنانچه دارویی تجویز شده و نیاز به خون را کم می کند، دلیلی برای قطع آن نیست، اما در مورد پیوند سلول های بنیادین اگر چه ثابت نشده که بیماری از طریق تزریق سلول های بنیادین قابل انتقال است، اما به دلیل تضعیف سیستم ایمنی در اثر داروهای آماده سازی برای پیوند؛ بهتر است اقدامات غیرفوری را تا پایان همه گیری کرونای جدید به تاخیر بیندازیم تا خطر عفونت به کمترین میزان برسد.

هزار و ۳۸۶ بیمار تالاسمی در استان فارس از خدمات حوزه سلامت بهره مندند این خدمات در ۲۲ مرکز بهداشتی و پایگاه سلامت به این بیماران ارائه می شود.

تا ظهر روز یکشنبه ۲۵خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۷۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران به ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر رسید، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت از ظهر شنبه ۲۴ تا یکشنبه ۲۵ خرداد سال ۹۹ نیز ، ۱۰۷ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۸۳۷ نفر رسید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار