نحوه تنظیم قرارداد کرایه دادن جای پارک در حاشیه خیابان های شیراز به مردم و تعیین نرخ ۳۰۰ درصدی آن بحث داغ جلسه علنی شورای شهر شیراز بود و گفته شد شهرداری شیراز هیچ منفعت مالی از این قرارداد نداشته است.
کد خبر: ۸۶۳۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷ 16 June 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:اینگونه که از صحبت‌های اعضای شورای شهر شیراز در یکصد و سی و هفتمین جلسه صحن علنی شورای این شهر در بیست و ششم خرداد ۹۹ بر می آمد قرارداد سی پی (محل پارک خودرو در حاشیه خیابان) که ۵ سال و اندی در این کلانشهر در حال اجرا است افزرون بر آنکه هیچ منفعت مالی برای شهرداری شیراز نداشته برای این شهر و شهروندانش هم رضایتبخش نبوده است.

اشکالات متعدد به سی پی

رییس شورای شهر شیراز در این جلسه گفت: اشکالات متعددی به قرارداد سی پی در شیراز وارد است؛ نحوه وصول مبالغ، درآمد و هزینه های سی پی نیز غیرشفاف است و مشخص نیست که این سیستم تاکنون چه میزان سودآور بوده است.

سید عبدالرزاق موسوی اضافه کرد: پیشنهاد می کنم که هرگونه اصلاح و تمدیدی قرارداد سی پی در شیراز با تصویب شورای این شهر صورت گیرد در غیر اینصورت مشکل ساز خواهد شد.

فرمولی عجیب و غریب در محاسبه سود و زیان سی پی

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در این باره گفت: در تنظیم قرارداد سی پی فرمولی عجیب و غریب بکارگرفته شده بگونه ای که در سال ۹۶ مبلغ ناچیزی که تنها ۱۸ میلیون تومان بوده برای شهرداری شیراز آورده داشته است.

نواب قائدی افزود: با تلاش و پیگیری شورای پنجم و شهرداری شیراز در سال ۹۷ درآمد شهرداری شیراز از محل درآمدهای حاصل از سی پی به مبلغ ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: براساس مذاکره با مدیریت سی پی مقرر شده که در قرارداد این طرح تغییراتی ایجاد شود بنحوی که درآمد حاصل از آن بصورت حق العمل کاری و ۵۱ درصد سهم شهرداری شیراز و ۴۹ درصد به شرکت سی پی تعلق گیرد.

سی پی باید گران شود

وی با بیان اینکه قرارداد شرکت سی پی از سال ۹۳ منعقد شده و تا ۷ سال نیز اعتبار دارد گفت: پارک حاشیه خیابان باید برای استفاده شهروندان باشد و به همین دلیل قیمت کنونی استفاده از آن بنحوی است که مغازه داران و کارکنان بازار و واحدهای تجاری و اداری از آن بهره می برند و به همین دلیل این رقم باید افزایش پیدا کند تا این قشر به فکر پارک خودرو در پارکینگ باشند و حاشیه خیابان را برای استفاده شهروندان خالی بگذارند.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز عنوان کرد: نرخ پارک در حاشیه خیابان های شیراز نباید کمتر از نرخ استفاده از پارکینگ ها باشد.

گرانی ۳۰۰ درصدی سی پی منطقی نیست

لیلا دودمان،رییس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز که مخالف گران کردن قیمت نرخ سی پی بود در این باره گفت: گران کردن نرخ استفاده از سی پی در شیراز تا ۳۰۰ درصد اصلا منطقی نیست و باید در این باره تجدید نظر شود.

تصویب بدون مشخص شدن جزئیات

پس از بررسی اعضای شورا، میزان حق توقف وسایل نقلیه در پارک‌های مجاز حاشیه‌ای در معابر پرترافیک شیراز در حالی تعیین شد که نرخ گذاری و جزئیات دقیق آن اعلام نشد به همین جهت سوالاتی در این باره در جلسه شورای شهر برای خبرنگاران حاضر در جلسه بی پاسخ ماند که خبرنگار ایرنا جزئیات آن را در گفت و گو با سخنگوی این نهاد جویا شد.

سعید نظری،سخنگوی شورای شهر شیراز اعلام کرد: شورای شهر شیراز برای نرخ گذاری سی پی تنها می تواند پیشنهاد دهنده باشد.

تعیین قیمت سی پی شیراز در دست استاندار فارس

نظری توضیح داد: طرف قرارداد سی پی سازمان همیاری شهرداری‌ها است و تصویب نرخ گذاری سی پی بر عهده وزیر کشور است و وی نیز این اختیار را در استانها به استانداران تفویض کرده است.

وی ادامه داد: استاندار فارس از شورای شهر شیراز نرخ پیشنهادی برای استفاده از سی پی در این کلانشهر را مطالبه کرده است که شورای شهر قیمت پیشنهادی خود را در این خصوص در ۳ گروه پیشنهاد داده است.

سخنگوی شورای شهر شیراز بیان کرد: نرخ استفاده از سی پی در شیراز برای گروه الف طی یک ساعت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان،گروه ب برای ساعت اول ۱۶۰۰ تومان و گروه ج برای یک ساعت هزار تومان تعیین شد.

وی عنوان کرد: قیمت در گروه های مختلف براساس استفاده از پارک حاشیه خیابان در مناطق مختلف شهر بصورت متفاوت تعیین شده است.

نظری گفت:‌ نرخ پیشنهادی شورای شهر شیراز بعد از تصویب در صحن شورا به استاندار فارس برای تصمیم گیری نهایی ارسال خواهد شد.

این در حالی است که در گذشته این قیمت در همه مناطق برای ساعت اول ۸۰۰ تومان بوده و اکنون براساس نرخ پیشنهادی شورای شهر شیراز این قیمت در گروه الف بیش از ۳۰۰ درصد گرانتر تعیین شده است.

بازاریان متضرر از کرونا را دریابید

رییس اتاق اصناف استان فارس میهمان این جلسه شورای شهر شیراز بود که در این نشست گفت: دولت بودجه‌هایی برای حمایت از مشاغل و اصنافی که از کرونا زیان دیده اند اختصاص داده و در شیراز نیز نیاز است که مدیریت شهری همت کرده و حمایت هایی از این قشر داشته باشد.

محمود هاشمی با اشاره به آغاز طرح ممیزی اصناف در شیراز بیان کرد: بیش از ۷۰ هزار واحد صنفی در سطح این کلانشهر فعالیت می کند که این گروه عظیم قادر به رفع مشکلات بسیار اقتصادی در این شهر هستند.

وی بر ظرفیت اصناف در حل مشکلات شهری تاکید و بیان کرد: شهرداری و مدیریت شهری شیراز باید به دلیل آسیب اصناف از شیوع کرونا این قشر را در خصوص عوارض کسب و پیشه کمک کرده و مورد حمایت قرار دهد.

رییس اتاق اصناف استان فارس گفت: هر اندازه بازار رونق داشته باشد شهر در امنیت بیشتری خواهد بود و اقتصاد روان، امنیت را نیز در پی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار