استان فارس نیز از اواسط اردیبهشت ماه موج گرمای بهاری را تجربه کرده به‌گونه‌ای که روز گذشته شهر لامرد از گرمترین نقاط کشور اعلام شد.
کد خبر: ۸۶۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵ 18 June 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: هنوز روزهای آخر بهار روی تقویم خودنمایی می‌کند اما گرمای هوا نشانه‌های تابستان را دارد. استان فارس نیز از اواسط اردیبهشت ماه موج گرمای بهاری را تجربه کرده به گونه‌ای که روز گذشته شهر لامرد از گرمترین نقاط کشور اعلام شد.

محسن علی‌مردانی، کارشناس هواشناسی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم در این باره اظهار داشت: بر اساس بررسی نقشه‌های هواشناسی این روزها با گرمای هوا مواجه هستیم به نحوی که دیروز دماسنج لامرد به عنوان گرم‌ترین شهرستان استان دمای 50 درجه را ثبت کرده است اما پیش‌بینی مبنی بر ماندگاری هوای گرم طی 72 ساعت آینده است.

وی با بیان اینکه پیک گرما معمولا در تیرماه رخ می‌دهد ولی موج گرمای بهاری از اواسط اردیبهشت‌ماه در اغلب مناطق استان حاکم می‌شود، گفت: بر اساس بررسی نقشه‌های هواشناسی، هوای گرم در 72 ساعت آینده در استان ماندگار است و مردم شهرستان‌های جنوب دمای 50 درجه را تجربه خواهند کرد.

علی‌مردانی ادامه داد: در 24ساعت گذشته شهرستان لامرد با 50 و صفاشهر با 11 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنک‌ترین نقاط استان گزارش شده‌اند.

وی با بیان اینکه آسمان استان تا 48 ساعت آینده صاف تا کمی ابری در مناطق جنوب شرقی و برای بعداز ظهرها برای اغلب مناطق وزش باد پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: در همین مدت، هوای کلان‌شهر شیراز بین 38 و 39 درجه سانتیگراد بالای صفر در نوسان خواهد بود.

 

کارشناس هواشناسی استان فارس به شهروندان به ویژه افراد سالمند، کودکان و بیماران توصیه کرد برای جلوگیری از گرمازدگی در ساعات اوج گرما از حضور در فضاهای باز خودداری کنند.

علی‌مردانی همچنین گفت: روزگذشته شهرستان لامرد به‌عنوان گرمترین نقطه در کشور نیز بوده است.

گرمای هوا بالطبع استفاده از برق را افزایش می‌دهد و همین موضوع سبب شده صرفه‌جویی در مصرف برق و مدیریت آن از سوی مسئولان امر مطرح شود. به گفته مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس برای کشاورزان، صنعتگران، مشترکان خانگی و تجاری که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند جایزه خوش مصرفی در نظر گرفته شده است.

احمدرضا خسروی افزود: عبور از پیک بار تابستان نیازمند همراهی مشترکان در بخش‌های مختلف بوده و مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت کنند و نسبت به پارسال مصرف برق خود را کاهش دهند، مشمول پاداش می‌شوند.

وی ساعات اوج مصرف برق در روز برای ماه‌های گرم سال را از ساعت 13 تا 17 برشمرد و تصریح کرد: عدم بهره‌گیری همزمان از وسایل پرمصرف برقی در این ساعات، استفاده از روشنایی طبیعی در طول روز، سرویس کولرهای آبی و گازی و نصب سایبان بر روی آنها و استفاده از دور کند کولرهای آبی و تنظیم درجه ترموستات کولرهای گازی بر روی دمای 24 درجه سانتی‌گراد از مواردی به شمار می‌روند که می‌تواند تا حد زیادی در مدیریت مصرف برق اثربخش و تاثیر گذار باشند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس ادامه داد: کشاورزانی که در ساعت اوج مصرف برق، چاه‌های کشاورزی خود را به مدت 4 ساعت خاموش کنند، می‌توانند در 20 ساعت بعدی از برق رایگان استفاده کرده و مشمول پاداش نیز شوند.

تابستان پارسال اوج مصرف برق در استان فارس نقطه 3600 مگاوات بوده است و اگر بر اساس برآوردهای هر ساله با 5 درصد افزایش مصرف روبرو باشیم امسال باید توان تولید حدود 3800 مگاوات انرژی در ساعت اوج را داشته باشیم و بنابراین تجهیزات و تاسیسات نیروگاهی و انتقال و توزیع باید برای تامین 180 مگاوات انرژی بیشتر از تابستان پارسال آماده باشد.

 

برچسب ها: فارس ، تابستان ، گرما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار