رئیس کل دادگستری فارس در پاسخ به سئوالی پیرامون پرونده سیل شیراز، تاکید کرد که هیچ یک از نمایندگان وقت شیراز در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان فعلی، در این پرونده هیچگونه مداخله‌ای نداشته‌اند.
کد خبر: ۸۶۴۹۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷ 20 June 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی شنبه ٣١ خرداد در یک کنفرانس خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، ضمن بزرگداشت این ایام، گفت: سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار پرونده وارد محاکم قضایی فارس شد؛ این عدد آمار بالایی است و باید برای کاهش آن فکر چاره بود.

وی با اشاره به تلاش‌های دستگاه قضایی برای کاهش هرچه بیشتر اطاله دادرسی و کاهش ۱۱ هزارفقره پرونده از موجودی دادگستری فارس طی یکسال گذشته، خاطرنشان کرد: اکنون بالغ بر ۱۲۰۹ پرونده در محاکم تجدید نظر، مراحل رسیدگی را طی می‌کند.

موسوی کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی در محاکم فارس را چشمگیر دانست و گفت: یک پرونده حقوقی ۲۵ و یک پرونده کیفری حدود ۱۶ روز رسیدگی شده و رای آن صادر می‌شود.

او با اشاره به سفر رئیس قوه قضائیه به شیراز، تاسیس دادگاه در بخش‌های محروم فورگ، خشت، سرچهان و شهرستان اوز و ساخت یک مجتمع قضایی در شهر صدرا، را از مصوبات این سفر اعلام و اضافه کرد: مجتمع قضایی شهر جدید صدرا طی یکسال آینده راه‌اندازی می‌شود.

موسوی خاطرنشان کرد: وجود پرونده‌های مسن با عمر بیش از ۲ سال طی سال‌های اخیر به یک چالش در فارس تبدیل شده بود که سال گذشته ۵ هزار فقره آن کم شد و در حال حاضر تنها ۶ پرونده مسن در دادگاه‌های استان تعیین تکلیف نشده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه سال گذشته ۴۳ پرونده فساد اقتصادی در دستور کار دستگاه قضایی فارس قرار گرفت که ۱۴ فقره از آنها در شمار پرونده‌های کلان اقتصادی بوده است، گفت: در مبارزه با فساد، حزب، گروه، جناح و مسائل سیاسی مد نظر و ملاک عمل دستگاه قضایی نبوده است.

موسوی ورود دادگستری به پرونده شهرداری صدرا، سیل شیراز، کاهش جمعیت کیفری زندان‌های فارس، وجود کمترین رندانیان مالی در فارس نسبت به سایر استان‌ها، حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی فارس و ...را از مهمترین اقدامات دادگستری استان طی یکسال گذشته اعلام کرد.

رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه امسال ٣٢٠ زندانی جرائم غیرعمد با کمک خیرین در فارس آزاد شده‌اند، به حل مشکل ۳۵ شرکت تولیدی در فارس و ورود آنها به چرخه تولید به عنوان عملکرد خوب دستگاه قضایی فارس اشاره و خاطرنشان کرد: طی سه ماه گذشته از سال ۹۹ مشکل ١٢ واحد تولیدی با دخالت و حمایت دادگستری فارس حل و فصل شده است.

 

موسوی به ارتقای ضریب امنیتی فارس هم اشاره و بیان کرد: سال گذشته در سرقت مسلحانه ۵۸، آدم ربایی و تجاوز به عنف ۶۳، تیراندازی ۵۵ و مواد مخدر ۸ درصد کاهش را در فارس شاهد بوده‌ایم.

وی به موضوع جابه‌جایی زندان عادل آباد شیراز و برگزاری جلساتی در سفر ریاست قوه قضائیه اشاره و اضافه کرد: زمینی خارج از محدوده شیراز برای استقرار زندان مرکزی پیش‌بینی شده که امیدواریم امسال با قرار گرفتن در ردیف اعتبارات ملی، روند اجرایی آن به سرانجام برسد.

او همچنین به اجرای طرح "مقابله علوی با مظاهر فساد" با حضور ۲۸ دستگاه اجرایی اشاره و بیان کرد: اینجا حرم سوم اهل بیت(ع) است و باید جلوه‌ای از آن در جای جای شهر قابل مشاهده باشد.

رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه در برخی موضوعات فرهنگی در شیراز موفق عمل نکردیم، بیان کرد: ساماندهی و جمع آوری بد پوشش‌ها و معتادان متجاهر در دستور کار است و از رسانه‎ها هم می‌خواهیم که رسیدگی به این موضوع مهم فرهنگی را از سایر دستگاه‌ها نیز مطالبه کنند.

موسوی با تاکید بر اینکه ابایی از علنی کردن جلسات رسیدگی به فساد اقتصادی در استان نداریم، احتمال داد که با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی، رسیدگی به پرونده پتروشیمی مرودشت به شکل علنی برگزار شود.

او همچنین با بیان اینکه پرونده احتکار خودرو در شهرستان‌های فارس در حال تکمیل شدن است، به مسئله گرانی و فشار اقتصادی در این روزهای کرونایی اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه متولی اصلی مقابله با گرانی دولت و تعزیرات است اما در صورت اعلام نیاز سازمان صمت و تعزیرات، دادگستری همواره کمک کرده و خواهد کرد.

نمایندگان مجلس دخالتی در پرونده سیل شیراز ندارند

رئیس کل دادگستری فارس در پاسخ به سئوالی پیرامون پرونده سیل شیراز، تاکید کرد که هیچ یک از نمایندگان وقت شیراز در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان فعلی، در این پرونده هیچگونه مداخله‌ای نداشته‌اند.

موسوی به اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان، به عنوان یک طرح موفق اشاره و با بیان اینکه این طرح در٢٣٢ مسجد فارس اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: شیوع بیماری کرونا مانع تداوم این طرح شد.

او همچنین با بیان اینکه اوضاع مسکن شیراز خوب نیست و به یک معضل تبدیل شده، گفت: هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که اجاره بها و قیمت مسکن به اراده افراد باشد، البته در این موضوع باید رسانه‌ها نیز مطالبه‌گری بیشتری داشته باشند تا کار ضابطه‌مند شود.

موسوی دادگستری استان فارس را از سالمترین حوزه‌های قضایی کشور دانست و با بیان اینکه تخلف قضات در فارس بسیار نادر بوده است، گفت: علیرغم نادر بودن تخلف، ورود و برخورد با هرگونه تخلفی در دستگاه قضا در هر سطحی، بسیار شدید و بدون اغماض و مسامحه بوده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس همچنین به ورود جدی دادستان‎ها به آتش سوزی‌ها هم اشاره و تاکید کرد: در صورت کوچکترین ناامنی در اراضی، شدیدترین برخوردها اعمال خواهد شد.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار