رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: باید مردم را توجیه کنیم که با این جنگ اقتصادی مواجهیم و اگر درست به آنان اطلاع داده شود از طرق مختلف به ویژه در عرصه تولید و اقتصاد، انضباط اجتماعی و اقتصادی و وجدان کاری بالا مقاومت کنند تا بتوانیم بر تهاجم دشمن غلبه کنیم.
کد خبر: ۸۶۴۹۳۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰ 20 June 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:آقای فریدون عباسی با بیان اینکه برجام با گروه ۵+۱ معنی داشت، گفت: آمریکا بود که نمی‌گذاشت تفاهمی صورت گیرد.
وی افزود:، چون آمریکا عامل اصلی خشونت بود، علیه کشورمان پرونده سازی می‌کرد و زمانی که از برجام خارج شد، توافق هسته‌ای دیگر موضوعیت نداشت و ماندن ما هم قابل قبول نبود، چون توافق نامه‌ای برای آمریکایی‌ها بود نه اروپایی‌ها پس عملا توافقی وجود ندارد.

 

آقای عباسی تاکید کرد: با خوش خیالی تصور می‌شد که سه کشور اروپایی کانال‌های مالی را باز می‌کنند و تحریم‌ها را بر می‌دارند، اما دیدیم که هیچ یک از این‌ها که در خور متن برجام باشد انجام نشد و نباید کلا به آنان امید می‌بستیم.
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به تصویب قطعنامه ضد ایرانی دیروز شورای حکام، گفت: در گذشته، درباره دقیق نبودن متن برجام و احتمالات مربوط به سوء استفاده آمریکا و کشور‌های اروپایی و تلاش برای صدور این گونه قطعنامه‌ها تذکر و هشدار داده شد، اما شاید مسئولان اجرایی نیز توجه لازم را به تذکر منتقدان نکردند.

 

وی افزود: پس از اینکه برجام با شروط مختلف قرار بود در کشورمان اجرا شود شاهد بودیم که طرف‌های مقابل به شروط مندرج در برجام عمل نکردند، اما متاسفانه دستگاه اجرایی ما، اقداماتش را گام به گام اجرا نکرد و همه تعهدات ما را یک جا انجام داد.
آقای عباسی گفت: شایسته بود که ما یک گام برمی داشتیم و آنان تحریم بانک مرکزی ما را برمی داشتند و به همین ترتیب گام به گام پیش می‌رفتیم تا طرف مقابل نیز به تعهداتش عمل کند.

 

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه گام‌هایی نیز که ایران در کاهش تعهداتش برداشت برای طرف غربی کافی و چشمگیر نبود و آنان در سال‌های اخیر در پی سندسازی علیه کشورمان بودند.
وی با رد ادعای پیشین مبنی بر وجود دو سایت هسته‌ای در اطراف تهران تاکید کرد: مطمئنا این دو مکان جزء تاسیسات هسته‌ای نیست و از آن برای انبار یا زمین‌هایی برای فعالیت‌های خدماتی استفاده می‌شد که با ارائه اطلاعات غلط از جانب رژیم صهیونیستی و به دستور امریکایی‌ها منجر به اعمال فشار به کشورمان برای نشان دادن این مناطق و دسترسی به مناطق دیگر شد.

 

آقای عباسی گفت: خوشبختانه این بار خواسته آنان برای دسترسی مشابه؛ با مقاومت مسئولان کشورمان مواجه شد و اجازه دسترسی به سایت‌هایی که آنان ادعا می‌کنند داده نشد، به همین علت در پی چنین مقاومتی پیش بینی می‌شد که سه کشور اروپایی علیه کشورمان اقدام کنند که نتیجه آن قطعنامه دیروز است که با مخالفت چین و روسیه صادر شد.

 

وی افزود: البته مهره چینی‌ها در شورای حکام آژانس به نحوی است که کشور‌های همسو با غربی‌ها در تصویب این قطعنامه نقش داشتند، اما این مصوبه، مسئله خاصی برای ما ایجاد نمی‌کند و صرفا تذکری از جانب آژانس است که در مهلت مشخصی با آنان همکاری کنیم.
آقای عباسی اضافه کرد: اگر با آنان همکاری نکنیم قطعنامه دیگری در شورای حکام آژانس صادر می‌شود و اگر تعداد قطعنامه‌ها از حد مشخصی بالاتر رود، موضوع به شورای امنیت ارجاع خواهد شد.

 

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا برغم ادعای بسته شدن پرونده PMD علیه کشورمان، دوباره ادعا‌هایی درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای گذشته کشورمان می‌شود؟ گفت: این اشتباهی است که متاسفانه مصرف داخلی داشت و مسئولان ذیربط در این باره تا حدی صداقت به خرج ندادند.

 

وی افزود: شاید از این باب که PMD بسته شد درست بگویند، اما چه چیزی باز شد؟ زیرا p آن را برداشتند، اما MD آن را گذاشتند یعنی درست می‌گویند که پرونده بسته شد، اما MD «میلیتری دایمنشن» یعنی ابعاد نظامی را علیه ما باز کردند.
آقای عباسی تصریح کرد: تا قبل از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵، آژانس ما را مجرم شناخت و برجام، مجازات مجرم است ما باید بحث‌ها را کنار بزنیم و به جامعه راست بگوییم یعنی نتیجه مذاکرات تیم مذاکره کننده ما این شد که کشورمان را مجرم شناختند و برجام به عنوان مجازات برای ایران در نظر گرفته شد.

 

نماینده مردم کازرون افزود: با این حال می‌گویند آن مجازات برای ما کافی نیست و نمی‌گذارند تحریم‌ها برداشته شود تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های بانکی، فروش نفت، کشتیرانی، خرید و فروش سلاح و مانند آن برداشته شود و جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ما راه انداختند.
وی تاکید کرد: باید مردم را توجیه کنیم که با این جنگ اقتصادی مواجهیم و اگر درست به آنان اطلاع داده شود از طرق مختلف به ویژه در عرصه تولید و اقتصاد، انضباط اجتماعی و اقتصادی و وجدان کاری بالا مقاومت کنند تا بتوانیم بر تهاجم دشمن غلبه کنیم.

 

آقای عباسی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا برغم خروج امریکا از برجام و عهدشکنی اروپایی ها، آژانس همچنان از ایران مطالبه گری می‌کند گفت: آژانس، تحت تسلط غربی هاست و اگر چین و روسیه نیز حق وتو نداشتند آن کشور‌ها را نیز تحت فشار می‌گذاشت، اما چون دارنده سلاح و حق وتو هستند خیلی نمی‌توانند با آنان کاری کنند.
وی افزود: آژانس بیشتر برای کنترل کشور‌های دیگر است تا اقدامی در زمینه هسته‌ای نکنند و همواره وابسته کشور‌های دارای فناوری هسته‌ای باشند و این بهره غربی‌ها از آژانس است.

 

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: به همین علت پول به آژانس می‌دهند و کارمندانش را تامین می‌کنند، چون با فروش حتی یک رآکتور هسته‌ای و درآمد حاصل از آن می‌توانند حقوق چندین ساله کارمندانی که در اختیار آژانس گذاشته اند بپردازند.
آقای عباسی تاکید کرد: از این بابت باید مطمئن باشیم آژانس همواره به عنوان ابزار غربی‌ها کشور‌های دیگر را به بهانه‌های مختلف تحت فشار می‌گذارد.

 

این نماینده مجلس بار دیگر بر انسجام مدیریتی و حاکمیت تفکر علمی در داخل و نیز وحدت، همفکری و همدلی جناح‌های مختلف برای ایستادگی جمعی در مقابله با دشمنان و اتخاذ سیاست واحد برای استیفای حقوق هسته‌ای تاکید کرد.
آقای عباسی افزود: باید در این زمینه از نظر همگان به خصوص دیدگاه منتقدانی که در این سال‌ها با صداقت مضرات برجام را گوشزد کردند توجه شود در حالی که متاسفانه به آنان توجه نشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار