دورهمی‌های خانوادگی، مراسم عروسی و ختم، بیشترین علت افزایش ابتلا به کروناویروس در فارس گزارش شده است.
کد خبر: ۸۶۶۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 23 June 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم:از سرگیری مراسم‌های عروسی و عزا بدون توجه به شیوع کرونا سبب شده، این روزها خبرهای متعددی در زمینه ابتلای افراد زیادی به این بیماری در مراسم‌های مختلف منتشر شود، خبرهایی که حکایت از آن دارد اگر همین روند ادامه یابد، نتایج جبران ناپذیری به جای خواهد گذاشت. باید توجه داشت که برگزاری مراسم عروسی و خوشحالی چند ساعته آن ارزش از دست دادن عزیزانمان را برای همیشه ندارد.

 

مهرزاد لطفی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و مراسم‌های عروسی و ختم را بدون رعایت توصیه‌های بهداشتی، مهم‌ترین علت شیوع کروناویروس در شهرستان‌های استان فارس عنوان کرد و از مردم خواست تا از برگزاری اینگونه برنامه‌ها بدون در نظر گرفتن اصول بهداشتی پرهیز کنند.

در همین راستا عنایت الله رحیمی استاندار فارس با بیان اینکه در روز‌های گذشته برخی تصور کرده‌اند شرایط عادی است، افزود: این برداشت کاملا نادرست است و بارها تکرار شده است تا زمانی که حتی یک فرد مبتلا به کرونا وجودداشته باشد خطر همچنان باقی است و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی نیز سبب تشدید شیوع آن خواهد شد.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه باید تدابیری برای این موضوعات اندیشیده شود، بیان کرد: البته ایجاد حساسیت در میان مردم به منظور رعایت اصول بهداشتی به معنای ایجاد استرس و اضطراب نیست.

رحیمی با تاکید بر اینکه کنترل‌های هدف‌مند در مکان هایی مانند ترمینال ها، حمل و نقل عمومی درون شهری، مراسم‌ها و تجمعات و... باید با جدیت تداوم یابد، بیان کرد: بازرسان دانشگاه علوم پزشکی موارد تخلف از پروتکل‌های بهداشتی راگزارش کنند و نیروی انتظامی برابر با دستورات قضایی و مقررات اعمال قانون کنند.

رئیس ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در فارس عنوان کرد: مراکز آموزشی از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه باید آمادگی لازم برای هر نوع شرایطی را داشته باشند.

استاندار فارس بر لزوم تداوم این روش‌های پیشگیرانه تاکید و اظهار کرد: شهرداری شیراز نیز ضد عفونی معابر و خیابان‌های منتهی به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، متروو اتوبوس‌ها وغیره را در دستور کار قرار دهد.

نماینده عالی دولت در استان فارس، با اشاره به شدت بیشترشیوع کرونا در شهرستان‌هایی مانند لار، خنج، اوز، گراش، جهرم عنوان کرد: فرمانداران این شهرستان‌ها محدودسازی بعضی فعالیت‌ها و تشدید رعایت پروتکل‌ها را با جدیت در دستور کارقرار دهند.

رحیمی با تاکید بر اینکه کارکنان همه دستگاه‌های اجرایی مکلف به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند، اظهار کرد: انجام ضد عفونی در ورودی ادارات و ترغیب مراجعان به استفاده از ماسک در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

وضعیت شهرستان فسا قرمز است

علی اصغر خالقی رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در این شهرستان، اظهار داشت: بیماری کرونا در فسا طغیان کرده به‌طوری که 270 نفر در 20 روزگذشته به این ویروس مبتلا شدند.

وی با اشاره به اینکه تنها در یک روز شاهد مثبت بودن تست 69 نفر بودیم، افزود: عاجزانه تقاضا داریم مردم با همان حساسیت روز‌های اول، دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند که اگر این مهم انجام نشود، در روز‌های آتی شاهد افزایش قابل توجه این بیماری در سطح این شهرستان خواهیم بود.

خالقی با بیان اینکه شهرستان فسا در وضعیت قرمز است، ابراز نگرانی کرد: اگر شهروندان همراهی نکنند پیش بینی می کنیم تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در روز‌های آتی بیشتر شود.

وی ادامه داد: روند فعلی حضور مردم در مجالس مختلف، مسافرت به شهرهای آلوده جنوب و یا مهمان پذیری از آن شهرها، ازدحام در فروشگاه ها، پاساژها بدون رعایت نکات بهداشتی به هیچ عنوان مناسب نیست و استمرار آن تبعات منفی به دنبال دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا تاکید کرد: در شرایط قرمز کلیه تجمعات باید تعطیل و برخی از صنوف که ستاد کرونای کشور تعیین کرده است برای مدت 5 تا 7 روز بایستی تعطیل شوند تا وضعیت رنگ شهر تغییر کند .

خالقی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 30 نفر در بخش بیمارستان بستری هستند و روز گذشته و امروز هم شاهد فوتی بودیم، گفت: متاسفانه وضعیت و شرایط خوبی نداریم و نگرانی ما این است که میزان مراجعین نیازمند به مراقبت‌های ویژه به اندازه ظرفیت خدمت کادر درمان نباشد.

وی اظهار کرد: مردم باید بدانند که کرونا تمام نشده است و مقابله آن مربوط به دستگاه خاص نیست و همه مسولین و مردم باید برای مبارزه با این بیماری بهمیدان بیایند و مطابق با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت عمل کنند.

خالقی با ابراز تاسف، گفت: طی روزهای اخیر تعدادی از کادر حوزه سلامت این شهرستان به بیماری کرونا مبتلا شدند، مردم باید تلاش کنند این سرمایه ها از دست نروند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان اینکه کرونا با رفتار مردم مرتبط است، افزود: از مردم عاجزانه میخواهیم که از تجمعات خانوادگی، جشن‌های عروسی، تشییع جنازه‌ها و غیره که کانون انتشار کرونا است پرهیز و خودداری کنند.

تمام تخت های بیمارستانی اشغال شده است

کریمی رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان هم با ابراز نگرانی از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان، گفت: متاسفانه وضعیت این شهر رو به سمت قرمز شدن است.

وی با بیان اینکه استان هرمزگان در همجواری شهرستان لارستان است، افزود: به همین دلیل این شهرستان در آستانه وضعیت قرمز قرار دارد و متاسفانه تردد اهالی سه شهرستان لارستان، خنج و اوز با توجه به وضعیت شغلی آن‌ها و حضور در هرمزگان سبب افزایش تعداد مبتلایان شده است.

کریمی از دیگر عامل مهم که اخیرا آمار ابتلا به کرونا در منطقه لارستان را افزایش داده است، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی شهروندان اعلام کرد.

وی ادامه داد: تعداد افراد بستری رو به افزایش است و تمامی تخت های بیمارستان اشغال شده است و جوابگو نیست و بایستی بخش جدیدی راه اندازی کنیم، از این رو از مردم می خواهیم نسبت به این بیماری بی پروا نباشند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان بیان کرد: در ایام اخیر شاهد بوده ایم که به رغم ممنوعیت برگزاری مراسم جشن عقد و عروسی در لارستان، برخی مراسم خود را در باغ های شهرستان های همجوار برگزار می کنند.

کریمی با بیان اینکه ممنوعیت برگزاری مراسم بخاطر جلوگیری از تجمع افراد است، افزود: پا فشاری برای برگزاری مراسم ولو در شهرهای دیگر تنها سبب ابتلای بیشتر مردم بی گناهی می شود که شاید با توجه به سن و یا بیماری های زمینه ای، مبتلا شدن آن ها خطرات جدی را بهمراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز دوشنبه (دوم تیرماه) تست 12 نفر مثبت اعلام شد، افزود: در حال حاضر 30 بیمار مثبت قطعی در بیمارستان بستری هستند که شرایط مناسبی ندارند و در بخش ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

کریمی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کووید 19 در این شهرستان 9 نفر جان خود را از دست دادند و تعداد کل بهبود یافتگان کامل و از قرنطینه خارج شده را حدود 700 نفر اعلام کرد.

ورود جهرم به مرحله هشدار

محمد رحمانیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: در هفته گذشته با افزایش چشم گیر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا مواجه بوده ایم، به طوری که تا حدود 50 درصد از نمونه های روزانه، مثبت شده است، اما تا قبل از این به طور میانگین 13 در صد از نمونه های روزانه، به عنوان مورد مثبت شناسایی می‌شدند.

وی افزود: در روزهای اخیر بیش از دو سوم از مبتلایان دارای علائم بالینی هستند و این در حالی است که در ماه‌های اخیر بیشتر بیماران فاقد علامت بوده و بیشتر در روند بیماریابی شناسایی می‌شدند.

رحمانیان تصریح کرد:این موضوع باعث شده تا تعداد موارد بستری در بیمارستان نیز افزایش یابد،هم اکنون آمار کلی مبتلایان به کرونا در جهرم از مرز 800 نفر عبور کرده است، 19 بیمار مثبت قطعی نیز در بیمارستان بستری هستند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم عنوان کرد: اکنون شهرستان جهرم از لحاظ شیوع ویروس کرونا از مرحله زرد عبور کرده و وارد مرحله هشدار شده است،یعنی با ادامه این روند وارد مرحله قرمز خواهیم شد که محدودیت‌های بسیاری را به همراه دارد.

وی ادامه داد: برخی از افرادی که به استان‌های پر خطر مانند هرمزگان سفر داشته‌اند بدون توجه به اصول بهداشتی و فاصله فیزیکی در مکان‌های عمومی حضور یافته و با شرکت در جمع‌های خانوادگی و میهمانی‌ها، موجب انتقال این بیماری به افراد دیگر شده‌اند این امر خوشه‌های متعدد خانوادگی مبتلا به کرونا را به وجود آورده است.

رحمانیان گفت: دومین عامل بعد از سفر به مناطق پرخطر، حضور در دورهمی‌ها، مهمانی‌ها، مراسم ها و اجتماعات است که موجب ابتلای زیاد زنان خانه‌دار و کودکان شده است، چنانچه 24 درصد از مبتلایان جدید را زنان خانه دار و کودکان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به موارد قرنطینه شده جدید، افزود: در حال حاضر تعداد بیماران قرنطینه شده در خانه 226 نفر است که در مقایسه با دو هفته گذشته که 94 نفر بوده روندی تصاعدی داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: تا امروز دوشنبه، هفت نفر در جهرم جان خود را از دست داده اند؛ 535 نفر نیز به‌طور کامل بهبود یافته و از قرنطینه خارج شده اند.

 

برچسب ها: کرونا ، شهرستان ها ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار