خلبانان هوانیروز ارتش در دوران دفاع مقدس حماسه‌ای بزرگ را خلق کردند.
کد خبر: ۸۶۶۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷ 23 June 2020

به گزارش تابناک سمنان:، عرصه دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان ایرانی در این دوران همواره یکی از مباحث مهم و با اهمیت در تاریخ کشورمان است که شاید کم تر به این رشادت‌ها پرداخته شده باشد.

کدام خلبان از ۵ کیلومتری تانک عراقی را منهدم کرد؟

ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار نیرو‌های مردمی در قالب بسیج و سپاه پاسداران نقش تعیین کننده‌ای در این دوران داشته است. رشادت‌های ارتش قهرمان در نیرو‌های زمینی، هوایی و دریایی در دوران  دفاع مقدس در هر سه عرصه باعث شده تا انقلاب اسلامی از پیچ‌های مهم تاریخی در  این دوران به سلامت عبور کند. اگر بخواهیم به صورت کوتاه به این عملیات‌ها اشاره کنیم باید به عملیات‌هایی مانند مرصاد، مروارید، کمان ۹۹، ۱۴۰ فروندی و بسیاری دیگر اشاره کرد که نقش مهم در حفظ انقلاب اسلامی در مقابل رژیم بعثی عراق داشته است.  

کدام خلبانان ایرانی از فاصله ۵ کیلومتری تانک عراقی را منهدم کردند؟

هوانیروز، بال نیروی زمینی ارتش در دفاع مقدس

در این میان، نقش هوانیروز در نیروی زمینی بسیار ویژه و قابل توجه است. نقش هوانیروز در دوران دفاع مقدس به قدری تعیین کننده بود که به طور مثال در عملیاتی که منجر به حفظ و عدم اشغال سرپل ذهاب و پادگان ابوذر ارتش شد، شهید شیرودی به همراه دو فروند بالگرد دیگر با رشادت مثال زدنی و پرواز بی وقفه مانع از سقوط سرپل ذهاب به عنوان نقطه ای راهبردی در غرب کشور شدند.

کدام خلبان از ۵ کیلومتری تانک عراقی را منهدم کرد؟

سرهنگ خلبان حسین فرید علیپور یکی از خلبانان همراه با شهید شیرودی در این عملیات با اشاره به این عملیات می گوید که در این عملیات در حالی که ما دستور داشتیم تا عقب نشینی و پادگان را تخلیه کنیم، اما شهید شیرودی به عنوان سرپرست و مدیر تصمیم به مقاومت گرفت. در این مقاومت، ما با سه فروند هلیکوپتر کبرا به طور مداوم پرواز کردیم و حتی برای سوخت گیری موتورها را خاموش نمی کردیم و HOT REFUELING یا سوخت گیری با موتور روشن انجام می دادیم تا نیروهای عراقی را بی وقفه نابود کنیم.

کدام خلبان از ۵ کیلومتری تانک عراقی را منهدم کرد؟

در عملیات مرصاد نیز هوانیروز با رشادت های خود مانع از پیشروی منافقین شد؛ به نحوی که اگر بالگردهای هوانیروز نبودند، ستون نظامی منافقین که تا نزدیکی کرمانشاه پیشروی کرده بود و شاید تهران یا شهرهای اصلی کشورمان را اشغال می کردند.

ماجرای ابتکار جالب در هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران

دوران دفاع مقدس که ایران تحت تحریم‌های شدید مالی و تسلیحاتی بود با ابتکاری جالب این تحریم‌ها و محدودیت‌ها را پشت سر گذاشت. بالگرد‌های کبرا اصلی‌ترین توان رزمی هوانیروز در این دوران بودند و با سلاح‌های گران قیمت و مهم خود مثل موشک‌های تاو و توپ ۲۰ میلی متری بزرگ ترین تهدید ایران برای تانک‌ها و قوای زرهی عراقی به شمار می‌آمدند.

کدام خلبان از ۵ کیلومتری تانک عراقی را منهدم کرد؟

یکی از این ابتکارات نصب موشک ماوریک بر روی بالگرد کبرای هوانیروز بود، هنگامی که قوای زرهی عراق که از نظر تعداد بسیار بیشتر از نیروی زرهی ایران بود به مرزهای کشورمان نزدیک می شدند، توسط بالگردهای هوانیروز شناسایی و منهدم می شدند.

کدام خلبان از ۵ کیلومتری تانک عراقی را منهدم کرد؟

موشک ماوریک

ماجرای شکار تانک از فاصله ۵ کیلومتری

۱۲ اردیبهشت ماه سال ۶۱ بود که با شروع عملیات آزادسازی خرمشهر، در محور شمال این شهر نیرو‌های خودی در محاصره قرار گرفتند. این هنگام بود که دو خلبان کبرای هوانیروز به پرواز در آمدند و با شلیک دقیق یک موشک ماوریک و انهدام یک فروند تانک عراقی در فاصله ۵ کیلومتری، علاوه بر شکستن محاصره نیرو‌های خودی، راه نفوذ به خرمشهر و آزادسازی آن را هموار کردند.

کدام خلبان از ۵ کیلومتری تانک عراقی را منهدم کرد؟

این دو خلبان هوانیروز ارتش به نام‌های شهید خلبان نصیر رادفر و شهید خلبان نصرالله تفضلی خلبانان دلاور این کبرا بودند که دو ساعت بعد از این عملیات به شهادت رسیدند.

سرهنگ خلبان شهید نصرالله تفضلی از تیزپروزان هوانیروز ارتش بود که پس از این عملیات مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بالگرد وی حین سقوط، شعله‌ور شد. در چنین شرایطی، وقتی هلی کوپتر دچار حریق می‌شود کاری از دست کسی بر نمی‌آید، با این حال، آن روز آقای فرجی خودش را داخل آتش کرده بود و توانست پیکر سوخته‌ی تفضلی را که بیش از ۶۰ درصد صدمه دیده بود، از میان آتش بیرون بکشد و به بیمارستان برساند.

کدام خلبان از ۵ کیلومتری تانک عراقی را منهدم کرد؟

 

اما متاسفانه به دلیل شدت برخورد بالگرد به زمین، رادفر در همان لحظه اول به شهادت رسیده بود و البته با توجه به حجم شعله‌های آتش و احتمال بروز انفجار، نتوانسته بودند جسدش را به همان موقع بیرون بکشند و ساعاتی بعد با فروکش کردن آتش دشمن و خاموش شدن شعله‌های بالگرد، توانستند جسد سوخته اش را به پشت خط تخلیه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار