در استان فارس نیز به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور خسارت کرونا به شدت احساس می‌شود و سبب گلایه فعالان این عرصه شده است. آنگونه که مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس 500 واحد اقامتی خصوصی و دفاتر خدمات مسافرتی مجموعاً متحمل 600 میلیارد تومان خسارت در مدت سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت شده‌اند.
کد خبر: ۸۶۶۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳ 24 June 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم:شیوع بیماری کرونا این روزها ابعاد مختلف زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده به گونه‌ای که به جرأت می‌توان گفت زندگی از روال طبیعی خود خارج شده است. بسیاری از فعالیت‌ها تحت تاثیر این بیماری روزهای تعطیلی را پشت سر گذاشتند.

صنعت گردشگری که به اعتقاد اغلب کارشناسان یک صنعت شکننده است، یکی از نخستین فعالیت‌هایی بود که با شیوع بیماری کرونا تحت تاثیر قرار گرفت. هر چند با اتمام موج اول بیماری برخی از محدودیت‌ها برداشته شد و گمان می‌رفت که فعالیت‌های تعطیل شده به ویژه در بخش گردشگری بتوانند به روال سابق خود بازگردند اما با آغاز موج دوم این تصور نیز رنگ باخت.

سازمان جهانی گردشگری چندی پیش با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرد این صنعت براثر بحران شیوع ویروس کرونا با کاهش 20 تا 30 درصدی سفر در سال 2020 و بازگشت آمار سفر به هفت سال پیش روبه‌رو می‌شود. این سازمان زیان ویروس کرونا را به صنعت گردشگری290 تا 440 میلیارد دلار برآورد کرده است.

خسارت 600 میلیارد تومانی گردشگری فارس از کرونا

در استان فارس نیز به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور خسارت کرونا به شدت احساس می‌شود و سبب گلایه فعالان این عرصه شده است. آنگونه که مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس 500 واحد اقامتی خصوصی و دفاتر خدمات مسافرتی مجموعاً متحمل 600 میلیارد تومان خسارت در مدت سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت شده‌اند.

محمود فخری، نائب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به شرایط بحرانی صنعت گردشگری و آژانس‌های خدمات مسافرتی اعلام کرد که اگر فکر جدی برای این صنعت نشود، گردشگری نمی‌تواند رونق سابق را داشته باشد.

به گفته وی دولت باید به صورت جدی برای حمایت از بخش گردشگری وارد شود این در حالی است که دولت همان وعده‌ای که درباره ارائه وام و تسهیلات نیز داده بود، عملی نکرده است. نائب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری معتقد است که این شرایط برای آژانس‌های مسافرتی بحرانی‌تر است چراکه محصولی برای عرضه ندارند.

فخری می‌گوید: هیچ صنفی مانند دفاتر خدمات مسافرتی نیست چراکه کارخانه‌ها یا صنوف دیگر اگر نیمه تعطیل شوند یا در روز یک ساعت اجازه بازگشایی داشته باشند، محصولی برای فروش دارند اما در گردشگری چون یک زنجیره بهم پیوسته است و باید بسته سفر تعریف شود، نمی‌توانند فعالیت داشته باشند.

آینده نامعلوم دفاتر خدمات مسافرتی

به گفته نائب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری فعالان این عرصه و شغل‌های تعریف شده در این صنعت نیاز به تبلیغات در فضای عمومی و مجازی دارند تا بتوانند دوباره شروع به فعالیت کنند.

 

وی البته به یک هشدار اجتماعی نیز در صحبت‌هایش اشاره می‌کند؛ به گفته فخری 90 درصد از شاغلان دفاتر خدمات مسافرتی بانوان هستند که بیکاری آنان و در تنگنا قرار گرفتن‌شان برای امرار معاش ممکن است تبعات اجتماعی به دنبال داشته باشد.

نائب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری همچنین معتقد است که البته هنوز به مرحله پساکرونا نرسیده‌ایم چراکه شرایط دیگر استان‌ها و همچنین استان فارس دوباره رو به هشدار و بحرانی شدن رفته است.

فخری محدودیت‌های پروازی و عدم استقبال از سفر در سطح جهانی را از دیگر عواملی می‌داند که سبب رکود در صنعت گردشگری شده و معتقد است با این شرایط و در مجموع نمی‌توان آینده خوبی را برای گردشگری و فعالان این عرصه متصور بود.

اشغال 5 درصدی هتل‌های فارس

سید حسن سیادتان، رئیس جامعه هتلداران استان فارس نیز در گفت‌وگو با تسنیم به ضریب اشغال 5 درصدی هتل‌های استان اشاره می‌کند و می‌گوید: پس از اعلام بازگشایی همه هتل‌های استان فعالیت خود را از سر نگرفتند چراکه این موضوع به دلیل نبود مسافر مقرون به صرفه نبود.

به گفته وی هتل‌های استان فارس در این 3 ماه متحمل بیش از 100 میلیارد تومان خسارت شدند و امروز نیز سفری انجام نمی‌شود تا جبران خسارت گردد بنابراین دولت باید ارائه و تعریف بسته حمایتی برای هتل‌ها و مراکز اقامتی را در دستور قرار دهد.

آنگونه که سیادتان می‌گوید: مسافرین هتل‌ها بسیار کاهش یافته و اندک مسافرانی که به هتل‌ها مراجعه می‌کنند به دلیل سفر کاری است نه تفریحی این در حالی است که هتل‌ها تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و تحت نظارت ستاد استانی مقابله با کرونا فعالیت خود را آغاز کردند.

رئیس جامعه هتلداران استان فارس از استرداد 80 درصد از وجه سفر پرداخت شده مسافران نوروزی خبر داد و افزود: 20 درصد باقی مانده نیز بنابر خواست و توافق مسافران برای بهره‌مندی از خدمات هتل در شرایط مناسب نزد هتلداران باقی مانده که البته هیچ اجباری نیز در این میان نبوده است.

وی اعتقاد دارد که هتل‌ها با وجود خسارتی که متحمل شدند و با توجه به افزایش قیمت دلار اما نرخ خود را تغییر نداده و هیچ افزایشی نداشته‌اند اما برای احیای صنعت گردشگری دولت باید حمایت کند.

سیادتان از عدم توجه دولت نسبت به فعالان و شاغلان گردشگری گلایه دارد و می‌گوید: با وجود وعده‌هایی که داده شده اما برای بسیاری از پرسنل هتل‌ها بیمه بیکاری پرداخت نشده و مشکلاتی نیز در همین رابطه در تامین اجتماعی برای پرسنل و کارکنان هتل پیش آمده است بنابراین از تامین اجتماعی و دیگر دستگاه‌های مرتبط درخواست داریم که این مشکلات را برطرف کنند.

خسارت به صنعت گردشگری در مدت شیوع بیماری کرونا سبب شده که بسیاری از فعالان این عرصه نگران آینده شغلی خود باشند و خواستار حمایت جدی از این صنعت از سوی دولت شوند. همچنین اغلب کارشناسان معتقدند که تعریف سفرهای قسطی یا قرار دادن تعطیلاتی برای سفر پس از کرونا می‌تواند راه نجاتی برای این صنعت باشد اما سوال اصلی این است که آیا می‌توان پایانی برای بیماری کرونا مشخص کرد؟ تا آن روز تکلیف فعالان صنعت گردشگری چه می‌شود؟

 

برچسب ها: کرونا ، گردشگری ، خسارت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار