کد خبر: ۸۶۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۴ 25 June 2020

نسخه نویسی الکترونیکی در شرایط کرونایی، عملیاتی شد

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: کرونا علی رغم همه سختی ها باعث شد، سیستم نسخه نویسی الکترونیک عملی شود بطوریکه ما در آخر هر روز می دانیم که کدام دارو در کدام استان بیشتر مصرف می شود و بهترین داده ها را به ما می‌دهد.

طاهر موهبتی اظهار کرد: مدیریت منابع یکی از چالش های اصلی نظام است و بحث سلامت نیز جزو همین چالش‌هاست.

وی با بیان این‌که کمک به محرومین و بیماران نیازمند دارای اهمیتی زیادی است، اضافه کرد: ما به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی باید کاری کنیم که ذات بیمه‌ای ما حفظ شود و دچار مشکل نشویم؛ لذا یک مجموعه تخصصی اقتصادی را در سازمان بیمه سلامت قرار دادیم.

موهبتی با اشاره به این‌که از سال 90 تا سال 95 نرخ رشد مرکب سالیانه در مصارف این سازمان 42 درصد افزایش پیدا کرده اما در منابع 26 درصد، گفت: در فاصله‌ی پنج ساله، ۹۰ درصد مصارف و هزینه های سازمان بر منابع پیشی گرفته و این به معنی ورشکستگی است.

وی ادامه داد: قانون سرمایه می گوید؛ شرکت های خصوصی نباید نصف سرمایه زیان داشته باشند اما زمانی که ما سازمان را تحویل گرفتیم،  615 برابر زیان انباشته داشتیم و کارشناسان پیش بینی می کردند اگر با فرمان گذشته ادامه بدهیم، در سال ۹۸، ۲۳ هزار میلیارد تومان بدهی خواهیم داشت اما امروز تنها ۳۸۰۰ میلیارد بدهی داریم و این موضع نیز ضعف مدیریتی ما نیست و به علت تاخیر چهار ماهه در تخصیص بودجه در سال ۹۷ اتفاق افتاده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان سلامت، صیانت مالی از مردم است که این پاسخ دغدغه رهبر معظم انقلاب است که فرموده اند: «بیمار بجز دغدغه بیماری، دغدغه دیگری نداشته باشد».

وی یارانه متقاطع را یکی از تهدیدات جدی در این سازمان برشمرد و بیان کرد: یارانه متقاطع در بیمه یعنی  کسی که سالم است، برای دوران بیماری خود و یا کسی که جوان است باید برای دوران پیری اش هزینه کند اما وقتی ما رایگان بیمه می کردیم و بیماران را در بیمارستان بستری می کردیم، این هزینه ها از کجا باید جبران می شد؟

به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران خاطرنشان کرد: امریکا ۹۸۰۰ دلار سرآمد هزینه بیمه دارد در حالیکه سرامد هزینه بیمه  ما در ایران ۴۱۵ دلار است که با این مقدار سرآمد کارهای بزرگی را انجام می دهیم.

وی با تاکید براین‌که حرکت ما به سمت اصلاح امور بود و همه چیز پول نیست، اظهار کرد: در گذشته ۱۲ میلیون نفر رایگان بیمه شدند و کار بجایی رسید که سازمان هایی که دفترچه بیمه اختصاصی داشتند، دفترچه خودشان را جمع کردند و دفترچه سلامت دریافت کردند که ما همه این کارها را جمع کردیم.

وی یادآور شد: حاکمیت نسبت به محرومین مسئولیت دارد اما نباید بنام محرومین و به کام دیگران باشد.

موهبتی رفع همپوشانی های دفترچه های درمان را اتفاق مهم بعدی یاد کرد و افزود: امروز دفترچه ای صادر نمی شود مگر اینکه مشخص شود فرد مورد نظر دفترچه دیگری ندارد و همچنین با کمک شرکت های وابسته به وزارت ارتباطات، پایگاه اطلاعی بیمه شدگان راه اندازی شد و مهم تر این است که اجازه هم پوشانی جدید را ندهیم.

 وی اضافه کرد: برای اولین بار، هزینه های سال ۹۷ نسبت به ۹۶ ، هفت درصد کاهش یافت.

 وی در ادامه به نسخه نویسی الکترونیکی این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: با استقرار دولت الکترونیک، می توان نسخه نویسی الکترونیکی انجام داد در این حالت، تمام قواعد بیمه (اعم از تعداد دفعات ام آرآی، تعداد دفعات سی تی اسکن، تعداد مجاز دارو ها و...)از طریق سامانه هشدار داده می شود.

وی با اشاره به اینکه امتیاز این سازمان ۷۰ است و سایر دستگاه ها هنوز به ۴۰ نرسیده اند، گفت: در حوزه نیروی انسانی و معیشت نیز با حداقل تغییرات مدیران کل، بیشترین کار ها را انجام دادیم.

موهبتی در پایان خدمت در سیستم سلامت جمهوری اسلامی را نعمت بزرگی خواند و تاکید کرد:باید قدر این روز ها را بدانیم چون که سلامتی نعمتی است که تا دچار درد نشویم، قدرش را نمی دانیم و خدمت در نظام سلامت، نعمت دیگری است که نصیب ما شده است و مردمی که فرزندش در بیمارستان شفا و بهبود می یابد، چقدر از ته دل پزشکان و پرستاران را دعا می کنند.

گفتنی است؛ صبح امروز با حضور مقامات کشوری و استانی ساختمان جدید بیمه سلامت آذربایجان شرقی در زمینی به متراز ۲۲۰۰ متر مربع و در ۷ طبقه افتتاح شده و به بهره برداری رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار