با توجه به وجود تخلف در کشتارگاه‌ها، مرغداری‌ها و مراکز عرضه مرغ، سازمان صمت به همراه دیگر دستگاه‌های نظارتی بر این صنف نظارت دارند که تخلفات را شناسایی و پس از تشکیل پرونده به تعزیرات ارسال می کنند.
کد خبر: ۸۶۷۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷ 27 June 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:در هفته‌ای که گذشت قیمت هر کیلوگرم مرغ تا ۱۹ و ۲۰ هزارتومان هم مشاهده شد در حالی که نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است.
نرخی که مسوولان مربوط مدعی بودند از اواخر سال ۹۷ تا کنون بدون تغییر مانده است و خواستار افزایش آن به جهت کمک به تولیدکننده و افزایش تولید این محصول بودند.
این اظهارنظرات طی گزارشی ، چهارشنبه هفته گذشته بر خروجی خبرگزاری فارس استان فارس قرار گرفت که دیری نپایید و همان شب نرخ مصوب مرغ با افزایش دو هزار و ۱۰۰ تومانی، ۱۵ هزار تومان اعلام شد تا بار دیگر منجر به قوت گرفتن همهمه ای در جامعه مبنی بر افزایش چند درصدی قیمت شود!
محصولی که مردم پس از گرانی بیش از حد گوشت، بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارند و به عنوان غذای اصلی و روزانه مردم به حساب می‌آید.
نکته قابل ذکر اینجا است که مسوولان امر از وجود تخلف‌ها آگاه و آن را انکارناپذیر می دانند و از سوی دیگر از برخورد با متخلفان سخن می گویند.
چنان چه طبق گزارشهای دریافتی تنها در خرداد ماه گذشته شاهد ثبت ۱۱ تخلف به صورت رندم در خرده‌فروشی‌های شهر شیراز بوده‌ایم.
بررسی آمار، خبر از تخلف در خرده‌فروشی‌ها می دهد و در این میان جزئیات آمار واصله از عدم ثبت تخلف در کشتارگاه‌ها و عمده‌فروشان در ماه‌های ابتدایی سال جاری چه در فارس و چه در شیراز خبر می دهد بنابراین به نظر می رسد نظارت‌های دقیق‌تر و بیشتر در خرده فروشی‌ها ضروری است.

ضرورت نظارت بر روند عرضه عمده‌فروشان و خرده‌فروشان


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این باره می گوید: براساس نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کشور مرغ گرم هر کیلو به قیمت ۱۵ هزار تومان و نه بیشتر باید به دست مصرف‌کننده برسد و افزایش این رقم تخلف محسوب می شود و قابل پیگیری است.
ایزدی در این راستا از شهروندان تقاضا کرد که در صورت مشاهده تخلف با شماره ۱۲۴ تماس و یا شکایت خود را در سامانه 124.ir به ثبت برسانند.
وی با اشاره به احتمال بروز تخلف در کل زنجیره تهیه و توزیع مرغ گفت: با توجه به وجود تخلف در کشتارگاه‌ها، مرغداری‌ها، عمده فروشان و خرده فروشان، معاونت بازرسی سازمان صمت به همراه دیگر دستگاه‌های نظارتی بر این صنف نظارت دارند و تخلفات را شناسایی و پس از تشکیل پرونده به تعزیرات ارسال می کنند.
ایزدی ضمن اشاره به پیگیری انجام شده جهت دریافت مجوز توزیع مرغ منجمد در ستاد تنظیم بازار ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام نیز جهت تنظیم و برقراری تعادل در قیمت مرغ کمک خواهد کرد.
وی بیان کرد: در جلسه‌ای که یکشنبه، هشتم تیر ماه در ستاد تنظیم بازار استان تشکیل می‌شود، احتمال افزایش یا کاهش پنج درصدی قیمت اعلام شده مرغ نیز در صورت تایید، وجود دارد اما در حال حاضر مبنا همان نرخ ۱۵ هزار تومان است‌.

 

مردم نگران تامین مرغ در فصل تابستان نباشند

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس از توزیع ۶۰۰ تن مرغ منجمد در سطح استان که از چهارشنبه پیش آغاز شده است به جهت تعدیل قیمت مرغ خبر داد.
صمد رنجبری با اشاره به اینکه قیمت مصرف کننده درباره مرغ منجمد، ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است، گفت: علاوه بر سهمیه ۶۰۰ تنی استان، ۹۰۰ تن سهمیه نیز به دستگاه‌های حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد اختصاص داده شده است.
وی همچنین نرخ مصوب تخم‌مرغ را ۱۱ هزارتومان اعلام کرد که با ترانس ۷ درصد قابل تغییر و عرضه است.

تامین نهاده برای مرغداری ها به عنوان عامل اصلی در تهیه مرغ و تخم‌مرغ نیز امری قابل توجه است که از مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در این باره پرس و جو کردیم.
رنجبری در این باره توضیح داد: آنچه تاکنون به عنوان سهمیه نهاده از سوی دولت اختصاص یافته، تامین شده است و کمبود نهاده ای در استان وجود ندارد اما به دلیل کافی نبودن نهاده‌های تخصیصی دولت و عدم رفع نیاز مرغداران، آنها مجبور به خرید نهاده با نرخ آزاد هستند و از آنجا که قیمت بازار آزاد به دلیل افزایش نرخ ارز بالا رفته، مرغداران را با مشکل مواجه کرده است.
وی با اشاره به اینکه این امر منجر به بالا رفتن هزینه‌های تولید شده است ، گفت: ما‌ خوش بین هستیم که این وضعیت افزایش تولید را در پی دارد و این روند، مرغ بیشتری را روانه بازار کرده و مانع از افزایش قیمت‌ها می شود.
رنجبری از صادرات مرغ به سایر استانها توسط فارس نیز خبر داد و گفت: اگر چه صادرات مرغ به کشورهای دیگر اکنون به دلیل شرایط پیش آمده ممنوع شده است اما فارس به استانهای دیگر صادرات دارد و هیچ کس نمی‌تواند مانع این تعامل شود.
تلفات ناشی از گرما در مرغداری ها یکی دیگر از مباحثی بود که خبرنگار فارس مطرح کرد و مدیر توسعه بازرگانی فارس این گونه پاسخ داد: گرمای هوا عملکرد را پایین می آورد و بر نسبت خوراک به تولید اثرگذار است اما این اتفاق که امری طبیعی است با افزایش جوجه‌ریزی جبران می شود.
وی با بیان اینکه معدوم کردن جوجه ها که قبلا اتفاق افتاد به دلیل مازاد تولید بود،گفت:‌ مردم نگران کاهش مرغ نباشند؛ چرا که جوجه‌ریزی برای دو ماه آینده انجام شده و کمبود مرغی را در فصل تابستان در استان فارس شاهد نخواهیم بود.

برچسب ها: مرغ ، قیمت مرغ ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار