"دکه ی خبری تابناک همدان" درنظردارد؛ همه روزه مهمترین عناوین اخباراستان راازدیدگاه رسانه های استان به آگاهی مردم برساند؛ لذامخاطبین محترم می توانند مارابانظرات سازنده خودجهت بهبود اطلاع رسانی، همراهی نمایند.
کد خبر: ۸۶۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱ 01 September 2015

اخذ کمک به مدرسه ممنوع

تسنیم - فرماندار همدان با اشاره به اینکه اخذ کمک مالی اولیا به مدارس از طریق انجمن اولیا مربیان باشد، گفت: مدیران آموزش و پرورش در اخذ شهریه از دانش آموزان نباید ورود پیدا کنند.

علی تعالی در شورای آموزش و پرورش شهرستان همدان اظهار داشت: کمک به مدارس یکی از وظایفی است که خانواده‌ ها در حد توان مالی خود باید انجام دهند و در راستای انجام این امر، انجمن اولیا و مربیان با استفاده از افراد توانمندی که بتوانند خانواده ‌ها را متقاعد کنند انتخاب شود.

وی افزود: دانش آموزان در سطوح مختلف مالی در مدارس هستند و باید متناسب با سطح مالی خانواده‌ های آنها شهریه و کمک به مدارس اخذ شود و در این زمینه نباید فشار مالی به خانواده دانش آموزان بی بضاعت وارد شود.

فرماندار همدان بیان کرد: در سال تحصیلی جدید و با توجه به تغییر نظام آموزشی که اتفاق افتاده باید مدیران مدارس با ساماندهی به موقع نیروی انسانی خود، زمینه آغاز سال تحصیلی ۹۴-۹۵ را با کمترین مشکلات را فراهم کنند.

تعالی تصریح کرد: مازاد نیروی انسانی در دوره متوسطه و استفاده از این نیروها در مقطع ابتدایی باید بگونه ای باشد که آسیبی به دانش آموزان مقاطع ابتدایی وارد نشود.


ضرورت تغییر رویکرد شهرداری ها به امور فرهنگی و اجتماعی

همدان پرس - هنر یک مدیر فرهنگی بهره گیری هرچه بیشتر از دیدگاه های افراد جامعه بویژه فعالان حوزه فرهنگی و شناخت جامع از افکار عمومی موجود در جامعه است که شورا و شهرداری همدان در این زمینه جلسات هم اندیشی با فعالان فرهنگی را جهت بهره گیری از نظرات کارشناسانه آنها در این حوزه برگزار می کند.

رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر همدان گفت: تغییر رویکرد شهرداری ها به امور فرهنگی و اجتماعی ضروری است

علي رضايي در جلسه كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا که با موضوع هم اندیشی فعالان فرهنگی برگزار شد، ضمن تبریک هفته دولت افزود: فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در عرصه ارتقای فرهنگ شهروندی زیر بنای اصلی توسعه شهری است.

رضایی اضافه کرد: رسالت اصلی حوزه فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری ارتقای فرهنگ شهروندی، توجه به سلامت اجتماعی، ایجاد نشاط و امید به زندگی برای شهروندان و احیای فرهنگ ویژه شهری است.

وی با اشاراه به اینکه مدیریت شهری به حوزه فرهنگی و اجتماعی نگاه ویژه ای دارد اظهار کرد: هنر یک مدیر فرهنگی بهره گیری هرچه بیشتر از دیدگاه های افراد جامعه بویژه فعالان حوزه فرهنگی و شناخت جامع از افکار عمومی موجود در جامعه است که شورا و شهرداری همدان در این زمینه جلسات هم اندیشی با فعالان فرهنگی را جهت بهره گیری از نظرات کارشناسانه آنها در این حوزه برگزار می کند.


اراده‌ی ضعیف دستگاه ‌ها برای ساماندهی زنان کارتن‌ خواب

همدان نیوز - عضو کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر وجود الزامات قانونی برای ساماندهی زنان کارتن خواب، گفت: دستگاه های اجرایی اراده‌ اجرای قوانین و ساماندهی زنان کارتن خواب را ندارند.

به گزارش "همدان نیوز"، رسول خضری در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر پیش‌فروش کودکان زنان کارتن خواب پیش از تولد، گفت: سازمان بهزیستی و شهرداری‌ها در کلانشهرها متولی جمع آوری و ساماندهی زنان کارتن خواب هستند، افزایش زنان کارتن خواب نه تنها در کلانشهرها بلکه در مسیرهای حاشیه شهر و جاده‌های بین شهری نیز دیده می‌شود.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: زنان کارتن‌خواب اکثرا دچار سوءتغذیه بوده و متاسفانه ناقل بیماری‌هایی چون ایدز و هپاتیت نیز هستند.

وی افزود: با توجه به اهمیت این مسئله برای دستگاه‌های اجرایی، ساز وکار ساماندهی زنان کارتن خواب تعریف شده؛ ضمن اینکه در قانون اساسی و برنامه پنجم توسعه نیز بر رسیدگی به وضعیت این افراد تاکید شده است، علاوه بر این در بخش نامه‌ و آیین نامه‌های داخلی سازمان‌های ذی‌ربط نیز ساز وکار جمع‌آوری و درمان این افراد برای مسئولان مشخص شده است.

خضری با انتقاد از اینکه دستگاه‌ها در اجرا اراده لازم را ندارند، گفت: با وجود الزامات قانونی، دستگاه‌های اجرایی اراده اجرای قوانین را ندارند البته ضرورت دارد تا دولت هم کمک بودجه‌ای برای اجرای این قوانین داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: اجرای نادرست قوانین و نبود مدیریت قوی سبب شده تا زنان کارتن خواب به اعتیاد و انواع بیماری‌ها دچار شده و حتی به شغل تکدی گری هم گرایش پیدا کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: اگر بیماری‌هایی چون ایدز و هپاتیت که این افراد یا کودکان‌شان به آن مبتلا هستند مورد توجه قرار نگیرد درآینده نزدیک هزینه های اجتماعی، مالی و درمانی و بیمارستانی سنگین‌تری باید پرداخته شود.


محکومیت هلال احمر در تصرف منابع طبیعی

همدان پیام - حکمی امیدوار کننده برای حفظ منابع طبیعی و شاید آثار تاریخی. روز گذشته سرپرست اداره حقوقی استان همدان از توقف تصرف هلال‌احمر در تپه میشان خبرداد و گفت که این سازمان ملزم شده طی یک هفته خاکبرداری غیرمجازی که خارج از محدوده خود بوده را در یک هفته به حالت قبلی خود برگرداند.

چند روزی بیشتر از خردادماه گذشته نگذشته بود که کوهنوردان دلبسته به طبیعت الوند لودرهایی را مشاهده کردند که مسیر کوهنوردان را مسدود می‌کرد.

این لودرها اما طبق تجربه مربوط به بخش خصوصی و ویلا سازان دامنه الوند نبودند او این بار دستگاهی از میان دستگاه‌های استان میل کوه کنی با لودر در ارتفاع 2 هزار و 600 متری الوند را کرده بود.

هلال‌احمری‌ها میشان را برای گسترش ساختمان امدادی هدف قرار داده بودند خبر ساخت‌وساز هلال‌احمر در تپه میشان از خردادماه روی زبان‌ها افتاد و انتقادات مطرح شده از آن کار را به شکایت منابع طبیعی در مرجع قضایی کشاند تا سرانجام روز گذشته علیرضا قاسمی مجاهد از تعیین‌تکلیف این موضوع و صدور حکم پرونده پس از 3 ماه خبر دهد.

سرپرست اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به صدور حکم تصرف زمین میشان توسط هلال‌احمر با بیان اینکه دادگاه رسیدگی به این پرونده نیز برگزار شده است، گفت: هلال‌احمر ملزم شد تا خاکبرداری غیرمجازی که خارج از محدوده خود بوده را در یک هفته به حالت قبلی خود برگرداند.

سرپرست اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه دادگاه این پرونده دو هفته پیش برگزار شد، افزود: هلال‌احمر باید تاکنون عملیات بازگردانی خاک را انجام داده باشد.

وی خاطرنشان کرد: زمین‌هایی که هم‌اکنون مالکیت آنها با هلال‌احمر است در سال 1352 از سوی اداره تربیت بدنی به اداره هلال‌احمر واگذار شده که در آن پایگاه امدادونجات بسازد.


حکمی امید بخش

برای حفظ منابع استان

با صدور حکم قضایی برای ارجاع زمین‌های تصرف شده از سوی هلال‌احمر در تپه میشان این امیدواری وجود دارد که روند کوه‌خواری و دست‌درازی به ابنیه طبیعی‌تاریخی استان نیز هرچه زودتر متوقف شود.

کوه‌خواری‌هایی از سال‌ها پیش در ارتفاعات 2 هزار و600 متری الوند آغاز شد و به بهانه احداث امکانات گردشگری ساخت‌وساز شهری به کوه‌ها و دامن طبیعت انتقال داده شد تا امروز در دامنه الوند زیبا شاهد ویلاسازی و دستگاه‌هایی باشیم که برای جایگزین هر کدام از آنها بخشی از طبیعت خدادادی از بین رفته است و البته کمتر معترضی هم داشته است.

در سال‌های گذشته به علت تغییرها و ساخت‌وسازها رفته رفته دشت الوند ماهیت خود را از دست داده است به ویژه در ادامه ساخت و گسترش پروژه تفریحی و ورزشی تله‌کابین همدان، ساخت دریاچه مصنوعی برای ماهیگیری و جاده‌سازی‌های مختلف در این دشت آغاز شده است که این امر باعث نابودی منظر طبیعی و پوشش گیاهی آن شده است.

اما دست‌درازی به طبیعت که متعلق به عموم و آیندگان است در استان همدان این روزها در نقاط دیگری هم دیده می‌شود به بارزترین و اسفبارترین آن تخریب کناره‌های بنای تاریخی و باستانی نوشیجان به بهانه ایجاد امکانات برای گردشگران و بازدیدکنندگان بوده است.

هرچند در مقابل این اتفاق مدیرکل میراث فرهنگی بر برخورد با عوامل آن تأکید داشته اما برای حفظ منابع طبیعی و آثار تاریخی استان به پیگیری و جدیتی بیش از آنچه که بوده و هست نیاز است.

اگر در همان زمانی که تأسیسات به اصطلاح گردشگری دامن الوند را اشغال می‌کرد مقابله می‌شد امروز دیگران نیز اجازه ساخت‌وساز و تصرف فضای بکر طبیعت آن را به خود نمی‌دانند. اما حکم بازگشت زمین‌های تصرف شده در میشان خبری است که جای پرداخت و پیگیری برای مقابله با باقی تصرفاتی است که در اراضی طبیعی استان می‌شود.


لرزش 24 باره همدان

مدیرکل بحران استانداری همدان از ثبت 24 مورد زمین‌لرزه در مرداد سال‌جاری خبر داد.

"علی‌مردان طالبی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه همدان، اظهار کرد: از مجموع زمین‌‌لرزه‌های به وقوع پیوسته 15 مورد در نیمه جنوبی استان، پنج مورد در بخش مرکزی و چهار مورد نیز در بخش شمالی استان رخ داده است.

وی افزود: بزرگی این زمین‌لرزه‌ها تنها در حدی بوده که دستگاه‌های لرزه‌نگاری وقوع زمین‌لرزه را به ثبت رسانده و مردم این لرزش‌ها را احساس نکرده‌اند.

طالبی تصریح کرد: بزرگترین مقیاس ثبت شده در این مدت 2.4 دهم ریشتر بوده که در حوالی نهاوند به وقوع پیوسته است همچنین کوچکترین مقیاس ثبت شده کمتر از یک ریشتر بوده است.

وی به خسارت‌های وارد شده در روز گذشته 9 شهریور سال‌جاری توسط وزش طوفان در همدان اشاره کرد و گفت: در روز گذشته حداکثر سرعت وزش باد 108 کیلومتر در ساعت بوده که این امر باعث وارد خسارت‌های تاسیساتی در سطح شهر، انبارها و اسطبل‌ها شد.

وی گفت: تا کنون گزارش مبنی بر خسارت در باغات و زمین‌های کشاورزی اعلام نشده است.


نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان

ایرنا - پانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان و همزمان با آن دوازدهمین نمایشگاه تخصصی تاسیسات و سیستم های سرمایشی و گرمایشی شامگاه دوشنبه در محل شرکت نمایشگاههای بین المللی استان همدان گشایش یافت.

نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان در همدان گشایش یافت

به گزارش روابط عمومی نمایشگاه بین المللی همدان مدیر عامل شرکت نمایشگاههای بین المللی استان همدان در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: آخرین محصولات شرکتهای داخلی و نمایندگان برندهای خارجی با 110 غرفه در سه سالن در یک فضای رقابتی در این نمایشگاه ارایه می شود.

حسین الماسی با بیان اینکه این نمایشگاه می تواند بعنوان حلقه ارتباطی بین تولید و تجارت باشد خاطرنشان کرد: 80 واحد در صنعت ساختمان و 30 واحد نیز در سیستم های سرمایشی و گرمایشی و تاسیسات فعالیت می کنند.

وی گفت: عمده محصولات قابل ارایه در نمایشگاه صنعت ساختمان، تاسیسات و سیستم های سرمایشی و گرمایشی شامل تاسیسات، تجهیزات تهویه مطبوع، دربهای ضد سرقت و ضد حریق ، قفل دیجیتال و یراق آلات، انواع پکیج، شوفاژ دیواری رادیاتورهای آلومنیومی، چیلر، فن کوئل، هواساز، فروش و نصب لوازم آسانسور و پله برقی، کاشی و سرامیک، شیرآلات بهداشتی، مصالح ساختمانی و سایر محصولات وابسته است.

به گفته وی در مجموع از 11 استان تهران، البرز، قم، قزوین، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی ،یزد، کردستان، هرمزگان و همدان در پانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان و دوازدهمین نمایشگاه تخصصی تاسیسات و سیستم های سرمایشی و گرمایشی حضور دارند و از استان همدان نیز شهرستانهای همدان، ملایر و اسدآباد به ارایه و معرفی محصولات خود می پردازند.

الماسی اضافه کرد: نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان فرصتی برای مبادله اطلاعات بین تولید کنندگان از آخرین دستاوردهای این صنعت است.

نمایشگاه تخصصی ساختمان 9 تا 13 شهریور از ساعت 16 تا 21:30 برای بازدید علاقمندان به این صنعت دایر است.

شتاب خشکسالی همدان با محصولات کشاورزی نا کارآمد

هندوانه به عنوان محصول پرآب بر در همدان به میزان زیاد کشت شده و جلوگیری از صادرات سبب افت قیمت شدید این محصول در بازار همدان شده است.


کشت محصولات پرآب ‌بر، تنش آبی را در همدان تشدید می ‌کند

کورنگ - از 10 سال گذشته با تنش شدید آبی مواجه شده و همین امر موجب بروز مشکلات بسیاری در زمینه تامین آب شرب شهرهای استان شده است.مدیران حوزه آب استان همدان برای جلوگیری از قطعی آب در سطح شهرها تلاش بسیاری داشته و مردم را به صرفه‎‌جویی در مصرف آب دعوت می‌کنند تا بتوان مشکلات کم‌آبی را مدیریت کرد.

اما باید به این نکته توجه داشت که نزدیک به 90 درصد از منابع آبی استان همدان در بخش کشاورزی، هفت درصد در بخش شرب و سه درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود و این آمار نشاندهنده این است بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب را دارد.

حال باید به این نکته توجه داشت که باید مدیریت بهینه آب در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف آب را دارد صورت گیرد ولی متاسفانه در سالهای اخیر مدیریت بهینه آب در بخش کشاورزی همدان به تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار منتهی شده است.

اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی خود با مسائل و مشکلاتی مواجه بوده و راندمان بالایی را در مصرف بهینه ندارد ولی بحث اصلی در این گزارش کشت محصولات پرآب بر در اقلیم خشک و نیمه خشک همدان است.

از پنج سال گذشته شاهد افزایش سطح زیرکشت محصولات پرآب بری همچون سیب زمینی، یونجه و تاحدودی هندوانه در استان همدان هستیم که سبب تشدید بحران آب در منطقه شده است.

متاسفانه عدم تناسب بین بهای آب مصرف شده و قیمت نهایی محصول یکی از مشکلاتی است که استان با آن روبه‌رو بوده و پدیده صادرات آب مجازی ضربه سنگینی به منابع آبی استان همدان وارد کرده است.

براساس اظهارنظر برخی کارشناسان و کشاورزان، پس از اعلام مسئولان استان همدان در زمینه کمبود آب و وجود بحران در این حوزه، گویا کشاورزان به تکاپو افتاده‌اند تا بیشترین بهره‌بهرداری را از منابع آبی موجود داشته باشند که از این رو به کشت محصولاتی همچون هندوانه پرداخته‌اند.

مسئولان جهاد کشاورزی استان همدان بارها به تغییر الگوی کشت در استان همدان تاکید داشتند ولی متاسفانه ضعف در حوزه فرهنگ‌سازی و ترویج آموزشهای اصولی در این زمینه سبب شده تا کشاورزان همچون سابق به کشت محصولات پرآب بر در همدان ادامه داده و توجهی نسبت به منابع آبی نداشته باشند.

مسئولان جهاد کشاورزی استان همدان به خوبی به محدود بودن منابع آبی در استان همدان واقف هستند ولی جای سوال دارد چرا اجازه کشت محصولات پرآب بر و غیراستراتژیک همچون سیب زمینی، هندوانه و یونجه در استان همدان داده می‌شود.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان جهاد کشاورزی همدان، در استان همدان نزدیک به چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیرکشت هندوانه رفته که سالانه نزدیک به 102 هزار تن محصول هندوانه در آن تولید می‌شود.

براساس اعلام کارشناسان کشاورزی نیز هر کیلوگرم هندوانه برای تولید به 400 لیتر آب نیاز دارد که با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که تولید هندوانه در همدان 40 میلیارد لیتر آب خورده است.

در اوایل فصل برداشت شاهد صادرات این محصول به کشورهای عربی همسایه بودیم که سبب شد قیمت هندوانه در بازار داخلی نیز منطقی باشد اما پس از توقف صادرات هندوانه به کشورهای همسایه به سبب بالا بودن "اوره" قیمت این محصول در بازار داخلی نیز کاهش یافت تا جایی که این روزها شاهد هستیم هندوانه در بازار همدان به کیلویی 200 تومان رسیده و برخی نیز برای اینکه محصول خود را بفروشند هر عدد هندوانه را 500 تومان می‌فروشند.

سازمان جهاد کشاورزی همدان بارها اعلام کرده که از کشاورزانی که اراضی خود را به زیر کشت هندوانه می‌برند حمایت نمی‌کند ولی سازمان جهاد کشاورزی باید در این زمینه ورود پیدا کرده و برخورد جدی با این کشاورزان داشته باشد چراکه دیگر زمان آن نیست با اینگونه اقدامات مماشات شود.

در کنار بسیاری از کشاورزان تلاش‌گر و زحمتکش در استان همدان برخی کشاورزان سودجو نیز هستند که متاسفانه توجهی به حفاطت از منابع آبی نداشته و تنها به سود خود فکر می‌کنند که این امر سبب می‌شود بدون هیچ معیاری به برداشت آب از منابع زیرزمینی اقدام کنند.

بهره‌وری آب در بخش کشاورزی همدان وجود ندارد

معاون عمرانی استاندار همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با اشاره به اینکه در زمینه استفاده از منابع آب در بخش کشاورزی بهره‌وری وجود ندارد، شکی نیست، گفت: تغییر الگوی کشت در همدان طولانی شده که باید در این زمینه تسریع صورت گیرد.

محمودرضا عراقی با اشاره به اینکه در استان همدان از آب استفاده بهینه نکرده و بهره‌وری لازم در تولیدات کشاورزی وجود ندارد، شکی نیست، تصریح کرد: استان همدان با کشاورزی عجین شده و اگر به کشاورزان گفته شود که هندوانه کشت نکنید باید جایگزینی برای آن ارائه شود.

وی با بیان اینکه سالهاست تغییر الگوی کشت در دستور کار بوده ولی روند آن طولانی شده است، عنوان کرد: اگر قیمت آب و برق را در بخش کشاورزی واقعی کنیم کشاورزان حاضر نیستند آب و برق را به صورت بی‌رویه برای کشت هندوانه مصرف کنند.

عراقی با اشاره به اینکه دولت برای برق بخش کشاورزی سوبسید پرداخت می‌کند، تاکید کرد: باید در زمینه مدیریت آب در حوزه کشاورزی اقدامات لازم صورت گیرد چراکه با منابع آبی محدود نباید اجازه کشت محصولات پرآب بر و غیراستراتژیک را صادر کرد.

معاون استاندار همدان با اعلام اینکه وضعیت منابع آبی استان همدان در حال حاضر مطلوب نیست، گفت: بخش کشاورزی به عنوان حوزه‌ای که بیشترین مصرف آب را دارد باید میزان راندمان آب را افزایش دهد که یکی از این راه‌ها استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار است.

کشت محصولات پرآب‌بر، تنش آبی را در همدان تشدید می‌کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با تاکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی از کشت محصولات پرآب بر و کشت دوم در همدان جلوگیری کند، اظهار داشت: کشت محصولات پرآب بر همچون هندوانه و سیب زمینی در دشتهای ممنوعه و بحرانی همدان تنش آبی را در همدان تشدید می‌کند.

مرتضی عزالدین با اشاره به اینکه در استان همدان با 240 میلیون مترمکعب کسری مخزن روبه‌رو هستیم، افزود: سطح دشتهای استان همدان به سبب برداشتهای بی‌رویه و اضافه برداشت هر سال یک متر افت کرده که این رقم در دست کبودراهنگ دو برابر است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی سالهای سال بهایی بابت آب برداشت شده پرداخت نمی‌کند، افزود: تا زمانی که آب در بخش کشاورزی رایگان باشد وضعیت استفاده به همین روال بوده و کمتر شاهد مصرف بهینه آب در این بخش هستیم.

عزالدین با اشاره به اینکه همگان باید به تنش آبی در استان همدان واقف باشند، تصریح کرد: برخی از کارشناسان اعلام می‌کنند که بحران آب در سال‌های آینده آغاز می‌شود ولی باید به این مسئله توجه داشت که تنش آبی در همدان از سال‌های قبل آغاز شده و مدیریت آن نیازمند همراهی اقشار مختلف مردم است.

وی با بیان اینکه دشتهای استان همدان در 15 سال گذشته سبز و پرآب بوده است، افزود: اما امروز به سبب برداشتهای بی‌رویه و کشت محصولات پرآب بر همچون هندوانه، سیب زمینی، خیار و یونجه نه تنها آبی در این دشتها باقی نمانده بلکه در حال بیابانی شدن نیز هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان همدان تاکید کرد: متوسط جهانی برداشت از منابع آبی زیرزمینی 40 درصد بوده و این رقم در کشورهای پیشرفته تنها 30 درصد است که نشان از اهمیت نگهداری بالای منابع آبی است.

عزالدین با اشاره به اینکه متوسط برداشت آب از منابع زیرزمینی در ایران 80 درصد بوده که این رقم در استان همدان 100 درصد است، افزود: سالانه یک متر از سطح آب‌های زیرزمینی استان همدان کاهش مییابد و متاسفانه برداشتهای غرمجاز و بیش از حد در دشت کبودراهنگ سبب شده تا بیش از 2 متر افت داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین منابع آب در استان همدان معادل 92 درصد در بخش کشاورزی همدان مورد استفاده قرار میگیرد، تصریح کرد: بخاطر اینکه آب به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار میگیرد آنها تنها به دنبال منافع خود بوده و در مصرف آب بهرهوری و صرفهجویی را لحاظ نمیکند.

کیفیت پایین هندوانه سبب کاهش قیمت این محصول در بازار شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: عدم برنامه‌ریزی مناسب و کیفیت پایین هندوانه سبب شده تا فروش این محصول در بازار با قیمت پایین صورت گیرد.

حمیدرضا متین با اشاره به اینکه در ابتدای ورود هندوانه به بازار قیمت این محصول 1650 تومان بود، افزود: قیمت هندوانه به سبب صادرات در ابتدای ورود به بازار بالا بود ولی پس از بروز مشکلات غذایی در این محصول و بالا بودن "اوره" محموله‌های صادراتی برگشت خورد .

وی افزود: در ابتدا چشم‌انداز خوبی برای بازار هندوانه دیده شده بود ولی شکست صادرات این محصول تمام این موارد را از بین برده و قیمت هندوانه در بازار به شدت افت کرد.

متین تاکید کرد: باید برنامه‌ریزی صحیحی برای کشت و فروش هندوانه صورت گیرد که کنترل سطح زیرکشت مهمترین اقدام در این زمینه بوده و سبب می‌شود تا مردم و کشاورزان متضرر نشده و هر یک به منافع خود دست یابند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری در بخش کشاورزی باید به گونه‌ای باشد که واحدهای تولیدی و صنعتی نیز آسیب نبینند، گفت: تعرفه صادرات و واردات نیز باید به گونه‌ای باشد تا سبب نابودی واحدهای تولیدی نشود.

به گزارش تسنیم؛ تنش آبی شدید در همدان می‌طلبد تا برنامه‌ریزی مناسبی برای کشت محصولات کشاورزی صورت گیرد چراکه کشت محصولات پرآب بر نمی‌تواند راهگشای مناسبی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در استان همدان باشد.


رصد عمومی آسمان همزمان با فعالیت شهاب های بر ساووشی

غرب ایران - معاون امور اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان از رصد عمومی آسمان همزمان با فعالیت شهاب های برساووشی در مرکز اختر شناسی ابن صلاح همدانی خبر داد.

مرداد ماه و اوایل شهریور هر سال آسمان میزبان شهاب های برساووشی است. در میانه تابستان شهاب هاب پر شمار بارش برساووشی گاه و بی گاه آرامش و سکون آسمان شب را به هم می زنند و با گذر ناگهانی خود توجه زمینی ها را به خود جلب می کنند. برخی از شهاب ها آن قدر پر نور هستند که مثل آذرخشی درخشان ناگهان زمین را روشن می کنند.

به رد نور حاصل از اصطکاک ذرات بسیار ریز سرگردان میان سیاره ای با جو زمین که ابعادی در حد سانتی متر و حتی کوچکتر دارند شهاب می گویند. این ذرات که شهاب واره نامیده می شوند پیش از اینکه به شکل شهاب در جو زمین دیده شوند با سرعت سرسام آوری با جو زمین برخورد کرده و نوری حاصل از برخورد شدید آنها دیده می شود .

این شهاب ها عمدتاً بقایای به جا مانده از ذرات غباری جدا شده از دنباله دارها در مسیر گردش شان به دور خورشید هستند. برخی دنباله دارها در بخشی از مدار گردش خود به دور خورشید با مدار گردش زمین به دور خورشید برخورد می کنند. در نتیجه گاهی تعداد شهابها در آسمان از شب های عادی بیشتر می شود.

هر سال در مجموع حدود ۶۰ بارش شهابی در شب های مختلف خود به اوج می رسد. بسیاری از این بارش ها شهاب های متعدد و پرنوری همراه خود ندارند و مثلاً ممکن است در طول یک ساعت ۴ تا ۵ شهاب با منشاء متعلق به آن ها در آسمان مشاهده شود

وی در این راستا آشنایی عموم مردم با پدیده های نجومی ،شناسایی زیبایی های نجوم ،آموزش علمی تخصصی شهروندی با هدف ارتقاء مهارت های آموزشی و توانمند سازی کشف استعدادهای نهان در زمینه علم نجوم را از اهداف برگزاری این رصد عمومی خواند.

بیاناتی با بیان اینکه کانون بارش شهابی برساووشی در صورت فلکی ذات الکرسی و در نزدیکی مرز آن با صورت فلکی برساووشی واقع شده است افزود:به دلیل اینکه در گذشته سنجش دقیق مکان نور باران بارش های شهابی میسر نبود اختر شناسان مکان کانون این بارش را در برساوش می دانستند و آن را بر ساووشی می نامیدند.

وی گفت: مرکز اختر شناسی ابن صلاح همدانی به عنوان یکی از مراکز مهم در زمینه نجوم آماتوری وابسته به معاونت امور اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان ،آمادگی پذیرش هنرجویان و همشهریان گرامی جهت برگزاری برنامه های رصد عمومی و همچنین آموزش نجوم و علوم وابسته رانیز خواهد داشت.

این مرکز از سال ۱۳۸۳ تا کنون هر ساله مهمترین بارش های شهابی سال را رصد کرده است . از جمله این بارش ها ،بارش شهابی برساووشی است که با استقبال خوب اعضای مرکز و نیز همشهریان مواجه گردیده است.

امسال این برنامه به صورت تخصصی در محدوده شهر همدان و بر بام باغ میوه شهرداری همدان برگزار گردید. در این برنامه که ۴۵ نفر از اعضای مرکز شرکت داشتند از ابتدای شب تا طلوع خورشید حدود ۴۰ شهاب رصد شد و اعضای مرکز با اطلاعات آموزش داده شده قبلی به ثبت این شهاب ها به همراه مشخصات آنها پرداختند.

معاون امور اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان در پایان اظهار داشت : رصد عمومی آسمان همزمان با فعالیت شهاب های برساووشی ۱،۲ و ۷ شهریور ماه از ساعت ۲۰ الی ۲۴ دزر محل مجتمع تفریحی صدف ،مرکز اختر شناسی ابن صلاح همدانی میزبان همشهریان گرامی و همچنین مستند سازان خواهد بود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار