عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه حضور معتادان متجاهر معضل اصلی بافت تاریخی شیراز است خواستار برنامه‌ریزی همه جانبه مسئولان برای برطرف کردن این مشکل شد.
کد خبر: ۸۶۹۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳ 01 July 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم:سولماز دهقانی امروز در جلسه علنی شورای شهر ، اظهار داشت: به تازگی خانه‌هایی جهت اسکان و مصرف مواد به صورت گروهی با شبی 5 تا 10 هزار تومان اجاره در اختیار آنان قرار می‌گیرد که وجود این خانه‌ها نیز خود به دلیل عدم وجود نظارت توسط نهادهای مربوطه سبب به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی مضاعفی شده است.

 

عضو شورای شهر شیراز تاکید کرد: شهروندان ساکن در بافت تاریخی شیراز و به خصوص کودکان و نوجوانان تا چه زمانی باید شاهد مصرف مواد مخدر در گذرها و مسیرهای هر روزه خود باشند؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در حال حاضر بیش از دو هزار معتاد متجاهر و کارتن خواب در شهر شیراز وجود دارد که اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی با 14 نفر نیروی اجرایی و شش دستگاه ون و بودجه‌ای اندک مسئولیت جمع آوری این تعداد معتاد متجاهر را بر عهده دارد در صورتی که وظیفه اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی، ساماندهی کودکان کار، متکدیان و در راه ماندگان و وظیفه جمع آوری معتادان متجاهر بر عهده نیروی انتظامی است که متاسفانه در حال حاضر هیچ مسئولیتی در این خصوص متوجه نیروی انتظامی نیست و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هم مسئولیتی متوجه خود نمی‌داند‌ و به نظر می‌رسد در این حوزه ضعف عملکرد آشکار است.

این عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: در قانون پنج ساله ششم توسعه در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر به صراحت عنوان شده است، از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان بهزیستی) و با همکاری شهرداری‌ها نسبت به بهره‌برداری و تکمیل مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر و بی‌خانمان و راه اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبود یافته در استان‌ها با رعایت احکام ماده 77 این قانون اقدام کند. اداره این مراکز به عهده سازمان بهزیستی کشور یا شهرداری‌ها حسب مورد با بهره‌گیری از ظرفیت سازمانهای مردم‌نهاد و بخش غیر دولتی است. نیروی انتظامی موظف است پس از اخذ دستور قضایی نسبت به جمع آوری این معتادان و تحویل آنها به این مراکز اقدام کند. ترخیص این افراد از مراکز مورد نظر با تایید سازمان بهزیستی و با هماهنگی نیروی انتظامی و مقام قضایی است.

دهقانی گفت: سوال اینجاست که نقش شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی در ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر چیست؟ شهری که در حال حاضر دو هزار معتاد متجاهر در آن وجود دارد که البته درصد قابل توجهی از آنها از شهرها و استان‌های مجاور به شیراز آمده اند، با یک کمپ ماده 16 چهارصد نفره چگونه می‌تواند به امر ساماندهی بپردازد؟ آیا بودجه‌ای جهت جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر شهر شیراز از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اختصاص داده شده است؟

وی افزود: با توجه به اینکه شورای هماهنگی مواد مخدر هر ساله بودجه بسیاری را جهت پیشگیری و مبارزه با اعتیاد در اختیار دارد، لازم است که گزارشی در خصوص هزینه کرد این بودجه ارائه کند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه با اشاره به برخی مطالبات عمومی و سؤالاتی که در خصوص آخرین وضعیت نیروهای شهرداری شیراز، حقوق و مزایا و شرایط کار آنها مطرح می‌شود اظهار داشت: این اطلاعات به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد چرا که این اهتمام در شهرداری شیراز نیز به وجود آمده است.

وی با اشاره به دستور مستقیم شهردار به مدیران شهرداری در خصوص بارگذاری اطلاعات لازم این موضوع در سامانه شفافیت، گفت: گزارش مصوبات و اقدامات و عملکرد شورای اسلامی شهر شیراز نیز به زودی به طور کامل در سامانه شفافیت قرار می‌گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: این هفته شاهد برگزاری مراسم افتتاح سه پروژه بزرگ شهرداری شیراز بودیم که محصول تلاش‌ها و زحمات کارکنان، مهندسان و مدیران شهرداری و همین طور نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر شیراز، کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا و مهم‌تر از همه همکاری مردم بود که جای قدردانی دارد.

موسوی بخش دیگری از نطق خود را به درخواست از مجموعه مدیران شهرداری اختصاص داد و افزود: مدیران شهرداری در انعقاد قرارداد، برگزاری مناقصه و پیگیری مسائل حقوقی مربوط به حوزه شهرداری نهایت تلاش و دقت خود را به کار بسته و در تمامی قراردادها صرفه و صلاح مردم را لحاظ کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم از شورای اسلامی شهر شیراز انتظار نظارت دارند ابراز امیدواری کرد که شورا نیز در خصوص مصادیق کلی صرفه و صلاح مصوبات خوبی با هدف کمک به شهرداری داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار