یک متخصص قلب و عروق گفت: بروز عوارض قلبی و عروقی، شایع‌ترین درگیری بیماران کرونایی است.
کد خبر: ۸۶۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷ 01 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:مصطفی میری بنجار، متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی زابل درباره عوارض قلبی و عروقی کرونا اظهار کرد: در چند ماه اخیر بیماری کرونا در جهان شایع شده و روند ابتلا در ایران و جهان رو به افزایش است و همه افراد جامعه به ویژه بیماران قلبی و عروقی در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند. براین اساس بروز عوارض قلبی و عروقی، شایع‌ترین درگیری بیماران کرونایی است.

متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: ریه و مجاری تنفسی مهمترین ارگان‌های مورد هدف ویروس کرونا هستند. وقتی ریه درگیر شود، دچار التهاب و عفونت می‌شود و بار کاری قلب افزایش پیدا می‌کند و در نهایت صدمات جبران ناپذیری به قلب وارد می‌شود.

او با اشاره به عوارض قلبی و عروقی کرونا گفت: التهاب‌های عضله قلب یکی از عوارض قلبی و عروقی ناشی از کروناست که به آن میوکاردیت گفته می‌شود که به دنبال آن درجات مختلفی از نارسایی قلبی برای بیمار ایجاد می‌شود. دیگر عارضه قلبی کرونا سکته یا انفارکتوس قلبی است، این ویروس به علت ایجاد التهاب عمومی یا سیستمیک در بدن باعث می‌شود، پلاک‌های چربی که در عروق افراد وجود دارند، تحریک و پاره شوند که در این صورت عروق خون‌رسان به قلب مسدود می‌شود و فرد سکته می‌کند.

این متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی زابل ادامه داد: آریتمی‌های قلبی از دیگر عوارض کروناست. در این حالت در ضربان طبیعی قلب اختلال ایجاد می‌شود و این عارضه می‌تواند بدون علامت باشد یا حتی به صورت ایست قلبی بروز کند، افزون بر این ایجاد لخته‌های خونی می‌تواند از دیگر عوارض کرونا باشد و این لخته‌ها با جریان خون به ارگان‌های مختلف بدن منتقل می‌شوند و علائم مختلفی ایجاد می‌کنند.

او بیان کرد: باتوجه به اینکه درمان اختصاصی یا واکسنی برای مقابله با کرونا وجود ندارد، بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا، رعایت بهداشت و عمل به توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت است. انتقال این بیماری از طریق قطره‌های کوچک تنفسی از فرد بیمار به افراد سالم است و این قطره‌ها در سرفه و عطسه و هوای بازدمی فرد می‌توانند وجود داشته باشند.

این متخصص قلب و عروق تاکید کرد: برای اینکه این قطره‌های کوچک وارد سیستم تنفسی ما نشوند باید فاصله حداقل سه فوتی یا یک متری با یکدیگر داشته باشیم، همچنین شست و شوی دست ها به مدت ۲۰ ثانیه، پرهیز از تماس دست با چشم، بینی و دهان، اجتناب از تردد‌های غیر ضروری و استفاده از ماسک در صورت خروج از منزل می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به کرونا کمک کند.

میری بنجار به بیماران قلبی و عروقی توصیه کرد: فردی که به بیماری قلبی و عروقی دچار است و به کرونا مبتلا شده باید دارو‌های تجویز شده را تحت نظر پزشک معالج خود مصرف کند تا دچار تداخل عارضه‌های دارویی نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار