مسئول و دبیر کمیته علمی غنی‌سازی مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره ویژگی‌های شیر شتر و نظارت بر عرضه بهداشتی آن مطالبی ارائه کرد.
کد خبر: ۸۶۹۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸ 02 July 2020


مهندس عاطفه فولادی مقدم، مسئول و دبیر کمیته علمی غنی‌سازی مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، با پذیرش موضوع فراگیری استفاده از شیر شتر و فراورده‌های آن در سبد غذایی مردم، در خصوص هویت علمی این محصول لبنی اظهار داشت: میزان سدیم، پتاسیم، روی، آهن، مس، نیاسین و ویتامین C شیر شتر، سه برابر بیشتر از شیر گاو است.

وی ضمن اینکه پروتئین موجود در شیر گاو را با شتر برابر ارزیابی کرد و با مقایسه میزان تیامین، ریبوفلاوین، فولیک اسید، ویتامین B12، ویتامین B، ویتامین A، پانتوتنیک اسید، لیزین، تریپتوفان و میزان چربی اسیدهای چرب کوتاه‌زنجیر این مواد تشکیل دهنده شیر شتر را نسبت به گاو کمتر دانست.

مهندس فولادی مقدم در ادامه با بیان اینکه در مابقی مواد تشکیل دهنده تفاوت معنی‌داری بین شیر شتر و گاو وجود ندارد تصریح کرد: این شیر از نظر اسیدهای چرب غیراشباع که برای بدن مفید است غنی بوده و با توجه به شباهت زیادی که با شیر انسان دارد از اهمیت تغذیه‌ای برخوردار است.

مسئول و دبیر کمیته علمی غنی‌سازی مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو به صدور چند پروانه تولید شیر پاستوریزه از این حیوان نیز اشاره کرد و گفت: در صورتی که شیر شتر تولید صنعتی شود باید ویژگی محصول نهایی با معیارهای ملی مصوب و ضوابط جاری سازمان غذا و دارو مطابقت داشته باشد ضمن اینکه مواد اولیه و بسته بندی نیز بایستی پروانه ساخت یا مجوز ورود معتبر از همین سازمان داشته باشد.

این مقام مسئول در انتهای سخنانش خاطرنشان کرد: شیر شتر نیز همانند سایر محصولات لبنی باید دارای بسته بندی بوده و با نشان سازمان غذا و دارو و شماره پروانه بهداشتی عرضه شود.

منبع: ایفدونا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار