متخصص طب ایرانی گفت: افراد می توانند با خوردن کاهو سکنجبین در گرمای تابستان تا حدود زیادی از ابتلا به گرمازدگی جلوگیری کنند.
کد خبر: ۸۷۰۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ 04 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محدثه کمالی، متخصص طب ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان  گفت: سکنجبین‌ها در طب سنتی ایرانی در واقع دارو محسوب می‌شوند و کاربرد فراوانی در دستورات حفظ سلامتی و نسخه‌های درمانی دارند.

او افزود: سکنجبین در واقع شربت سرکه است؛ یعنی از سرکه و عسل یا شکر تشکیل شده است و از قدیمی‌ترین شربت‌هایی هست که از سوی انسان استفاده شده است. برخی از منابع طبیعی ایرانی، فیثاغورث را اولین سازنده و پایه گذار آن دانستند و برخی دیگر آن را به بقراط، پزشک مشهور یونانی نسبت داده‌اند؛ اما ابوعلی‌سینا، آن را دستاورد حکمای فارسی زبان می‌داند که از طریق آن‌ها به یونان رفته است.

کمالی بیان داشت: برای درست کردن سکنجبین، می توان از روش های مختلفی بهره برد؛ اما نوع ساده آن فقط از سرکه با عسل یا شکر تهیه می‌شود.

او تصریح کرد: حتی دستور نوع ساده آن در منابع مختلف تا حدی متفاوت بیان شده؛ ولی معمول‌ترین روش ساخت به این صورت است که ابتدا یک جز سرکه، دو جز عسل و چهار جز آب را در یک ظرف ریخته و با حرارت ملایم جوشانده و مرتب کف آن را گرفته تا حجم مایع به یک چهارم یا یک پنجم اولیه برسد و به قوام بیاید. این نوع سکنجبین با این دستور، خیلی ترش و شیرین نیست؛ بلکه طعمی معتدل و ملس پیدا می‌کند و طبع آن معتدل رو به گرمی و خشکی می‌شود.

متخصص طب ایرانی گفت: چون سرکه سرد و خشکو عسل گرم و خشک است ؛ بنابراین، گرمی و سردی یکدیگر را تعدیل می‌کنند و با تغییر نسبت‌های سرکه و عسل، انواع مختلف سکنجبین ساده با خواص متفاوت به دست می‌آید.

او افزود: از نظر حکمای طب سنتی، سکنجبین به عنوان یک ترکیب مناسب برای حفظ سلامتی شناخته شده است و نوع ساده آن که فقط از سرکه و عسل یا شکر تشکیل شده است، موافق همه مزاج‌ها؛ حتی مزاج‌های بلغمی، چون: بلغم سرد و‌ تر هست و سکنجبین دارای طبع گرم و خشک است.

کمالی بیان داشت: ابوعلی سینا، سکنجبین را از بهترین شربت‌ها می‌داند و می‌گوید بهترین شربت‌ها در همه مزاج‌ها و هم سن‌ها برای حفظ سلامتی، سکنجبین است که مجاری را باز می‌کند و یکی از بهترین تدابیر حفظ سلامتی در فصل بهار و تابستان، خوردن سکنجبین است که تشنگی را رفع می‌کند و گرمای بدن را کاهش می‌دهد و از بسته شدن رگ‌ها جلوگیری می‌کند.

او با بیان اینکه از گذشته سکنجبین در فصل تابستان، همراه با کاهو مصرف می‌شده است، تصریح کرد: کاهو صاف کننده خون است و حرارت بدن و خون و تشنگی را رفع می‌کند و خواب‌آور خوبی است؛ ولی زیاده روی در مصرف آن، باعث کاهش میل جنسی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: سکنجبین گرم و خشک و کاهو سردو‌تر است؛ بنابراین این دو در کنار یکدیگر، طبع همدیگر را تعدیل می‌کنند و مصرف متعادل این دو در کنار یکدیگر در گرمای تابستان، خالی از لطف نیست.

او با اشاره به نقش خوب کاهو سکنجبین در گرمای تابستان بیان کرد: با خوردن آن، می‌توان تا حدودی از گرمازدگی در دومین فصل سال جلوگیری کرد.

برچسب ها: کاهو ، سکنجبین ، گرما زده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار