فوتبال در سطح استان پهناور فارس مدت‌ها است در بستر بیماری به سر می برد. اما هیچ‌گاه اراده‌ای قوی برای ریشه یابی و کشف علت و علل بیماری حادث شده به چشم نخورده است.
کد خبر: ۸۷۰۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰ 04 July 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: از آخرین حضور یک تیم از استان فارس یا در سطح نخست فوتبال کشور حالا دیگر هفت سال می‌گذرد. چشم انتظاری برای بازگشت شور و هیجان به محافل فوتبالی و غیرفوتبالی شیراز و استان فارس، امید به روزهای خوب آینده با یادآوری خاطرات شیرین گذشته. فوتبال در سطح استان پهناور فارس مدت ها است در بستر بیماری به سر می‌برد. اما هیچگاه اراده‌ای قوی برای ریشه یابی و کشف علت و علل بیماری حادث شده به چشم نخورده است.

تیم‌های ریشه‌دار استان فارس در حال حاضر در چه شرایطی به سر می‌برند؟ اصلا وجود خارجی دارند؟! برق شیراز با قدمتی بیش از هفت دهه در دسته سوم کشور، فجر سپاسی در میانه جدول لیگ دسته اول، مرصاد منحل. کما سال‌هاست که در کماست و تیم جدیدی چون قشقایی که از پشتوانه هواداران پرشور ایل محترم قشقایی نیز برخوردار است در نیمه پایینی لیگ دسته اول کشور. در تحلیل چیستی و چگونگی این وضعیت نابسامان نگاهی کوتاه و مختصر به برخی مسائل و مشکلات به نظر خالی از لطف نیست.

سوء مدیریت

گاهی حتی می‌توان به جرات واژه عدم مدیریت را به کار برد. این معضل البته مسئله‌ای فرا استانی است که نه تنها استان فارس بلکه گریبان گیر کل فوتبال کشور نیز است. مدیران ورزشی و غیرورزشی که در این سال‌ها با اهداف متفاوت و بعضا شخصی وارد این عرصه پر رنگ و لعاب شده و می‌شوند و قصدشان صعود از نردبان ورزش و فوتبال جهت دستیابی به شهرت، ثروت و سایر اهداف سیاسی و جناحی است، اغلب فاقد برنامه‌ریزی کلان، سازماندهی اصولی، هدایت و کنترل مناسب بر فرآیندهای اجرایی و زیر مجموعه کاری خود هستند

فوتبال فارس به رغم وجود ده‌ها کارخانه صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و نیمه‌بزرگ در استان هنوز در جذب منابع مالی ناتوان است

سال‌هاست فوتبال فارس در رده های گوناگون ملی یا بازیکن نداشته و یا تعداد آنها به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. درست بر خلاف گذشته، که بسیاری از بازیکنان این استان در تیم‌های ملی و باشگاه های مطرح حضور داشتند. اما به راستی چرا؟ کدامیک از مسئولین تاکنون به دنبال ریشه‌یابی این مسئله بوده است؟ زمانی‌که این استان آکنده از استعدادهای بالقوه است چرا مدیریت در خصوص ایجاد بستر مناسب و ساماندهی لازم جهت رشد و تکامل فنی این کودکان، نوجوانان و جوانان مستعد اقدامی نمی‌کند؟! چگونه می شود که نرخ هدر رفت سرمایه انسانی در فوتبال فارس تا این میزان بالاست؟! بی تردید افت بازیکنان تیمهای پایه و عدم درخشش آنان در سطوح ملی و باشگاهی به منزله فروپاشی ساختار فوتبال استان محسوب می‌شود.

فقر مالی

چگونه می‌توان اعتماد اینگونه موسسات درآمدزا را جهت سرمایه گذاری در فوتبال جلب نموده و با همکاری و همیاری مدیران بسیاری از آن ها که از قضا فوتبال دوست هم هستند و بارها تمایل خود به ورود به این فضا را اعلام کرده‌اند، بسیاری از کمبودهای مالی ریز و درشت فوتبال استان را حل و فصل کرد؟! این پرسش کلیدی را مسئولین باید پاسخگو باشند.

فقدان هدف

به نظر می‌رسد فوتبال فارس فاقد هرگونه اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. هر جا که هدف مشخصی وجود نداشته باشد باری به هر جهت می‌شود، سقف آرزوهایش کوتاه می‌شود و به حداقل‌ها بسنده خواهد شد موضوعی که هم اینک شاهد آن هستیم و غایت آرزوهای فوتبال فارس حضور یک تیم در لیگ برتر فوتبال کشور است.

نبود اتحاد و انسجام کافی

میان مسئولین، مربیان و پیشکسوتان فوتبال فارس به ظاهر رفاقت، صمیمیت و همدلی موج می زند اما انگار در پس پرده عداوت، خصومت و دو رنگی طغیان می کند.

چرخه محدود استفاده از مربیان بومی

حضور مربیان بومی تحصیل کرده و با دانش فنی بالا روی نیمکت تیم های استان و اعتماد و ایجاد فرصت برای شکوفایی ایشان و همین طور به کارگیری مربیان جویای نام جوان در کنارآنان می تواند زمینه ساز پرورش سایرمربیان بومی، استفاده ازهمه پتانسیل موجود و نیز موجب پیشگیری از خروج سرمایه از استان شود. حال آنکه مربیانی که از اقبال بسیار کمی برخوردارند تا سکان هدایت تیمی را بر عهده بگیرند در بسیاری از مواقع ثابت کرده اند که نه تنها چیزی از مربیان شاغل و فعال کم ندارند بلکه گاهی یک سر و گردن از ایشان هم بالاتر هستند فقط کافی‌ست حمایت لازم از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی باکیفیت و به روز رسانی دانش و دراختیار گذاشتن فرصت کافی به آنان انجام شود.

عدم نظارت اصولی بر عملکرد مدارس فوتبال

به‌نظر می‌رسد بسیاری از مدارس فوتبال تبدیل به یک بنگاه تجاری برای عده ای سودجو شده که با صرف کمترین هزینه و امکانات به دنبال پر کردن جیب های خود هستند

در اولویت قرارنداشتن فوتبال

گویا در بسیاری اوقات فوتبال برای مسئولین بلند پایه استانی از درجه اهمیت و اولویت بالایی برخوردار نیست زیرا آن حمایت های قاطعانه مادی و معنوی از تیم های بومی دیده نمی‌شود. از آن جنس حمایت‌هایی که در استان های برای خالی نبودن عریضه، حضور گهگاهی در ورزشگاه و گرفتن چند عکس یادگاری با اعضای تیم خلاصه می‌شود.

در هر صورت از آخرین حضور یک تیم از استان فارس در سطح نخست فوتبال کشور هفت سال می‌گذرد و با این رویکرد کنونی، سریال انتظار کماکان قسمت پایانی ندارد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار