مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به فصل گرما و لذت شنا در استخرها گفت: شنا در استخر های کشاورزی اکیدا ممنوع است و خطر مرگ افراد را تهدید می کند.
کد خبر: ۸۷۱۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲ 05 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مهدی همتی ضمن یاد آوری حوادث ناگوار متعددی که در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی رخ داده است، تصریح کرد: رعایت نکات ایمنی در هنگام ساخت و بهره برداری از استخر‌های آب کشاورزی برای مالکین الزامی است.

او با بیان اینکه استخر‌های کشاورزی به هیچ وجه برای شنا مناسب نیستند، افزود: دارندگان استخر‌های کشاورزی موظف به نصب تابلو شنا ممنوع در پیرامون استخر بوده و تمامی استخر‌های کشاورزی باید فنس کشی مناسب داشته و به نردبان نجات استاندارد به تعداد کافی مجهز باشند تا در زمان نیاز به سرعت از آن استفاده شود.

همتی بیان کرد: امیدواریم مقررات بسیار دقیق و سخت گیرانه تری برای احداث و بهره برداری و همچنین نظارت بر ایمنی این استخر‌ها در سطوح تصمیم گیری بالا دست تدوین شود تا سومین عامل غرق شدگی در ایران سالانه ده‌ها انسان را به کام مرگ نکشاند.

او با بیان اینکه در شهرستان قیروکارزین بیش از ۴۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی تا کنون شناسایی شده است، ابراز کرد: بالغ بر صد باب از این استخر‌ها پلیمری و از پوشش‌های ژئو ممبران در ساخت آن استفاده شده است.

همتی با بیان اینکه خطر سقوط و غرق شدگی در استخر‌های پلیمری در مقایسه با دیگر استخر‌ها بیشتر است، اظهار کرد: پوشش‌های ژئو ممبران حالتی شبیه پلاستیک فشرده دارند و خیلی لیز هستند و به این ترتیب اگر کسی در استخر سقوط کند نمی‌تواند از روی این ورق‌های لیز، خودش را به بیرون استخر کشانده و زندگی اش را نجات دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین توصیه کرد: کشاورزان و تمامی بهره برداران از استخر‌های آب کشاورزی فن شنا را بیاموزند و از وسایل ایمنی مانند جلیقه نجات استفاده و در دسترس داشته باشند.

آمار‌های پزشکی قانونی در سال ۹۸ بیانگر آن است که حداقل ۱۴۰ مورد حوادث غرق شدگی در استخر‌های کشاورزی رقم خورده است که با این تعداد، غرق شدگان در استخر بعد از غرق شدگان در رودخانه‌ها و دریاها، در ردیف سوم علت فوت جان باختگان قرار دارد.

قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار