شاید بتوان گفت که شیراز از جمله شهرهایی در ایران است که هر چه قدر در آن کند و کاش کنید و بیش تر بگردید، بیش تر متوجه تعداد بیشمار جاذبه های گردشگری این شهر می شوید. از زمانی که این شهر همسایه پاسارگاد بوده، یعنی قدمتی نزدیک به ۳۰۰۰ سال پیش، تا زمان ورود متجاوزانی مانند ارتش یونان و مغول، و البته نقش مهم این شهر در دوران طلایی اسلام در ایران نشان دهند این است که شیراز فراتر از یک شهر عادی بوده و هست. جالب تر از همه این که شیراز از هر کدام از دوران تاریخی خود حداقل یک یادگار را به خوبی حفاظت کرده و در حال حاضر، هزاران یادگار در دفترچه شهری خود قرار داده است.
کد خبر: ۸۷۱۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰ 05 July 2020

تخت جمشید با چهره ای جهانی

 

5 جاذبه گردشگری برتر در شیراز
در مورد این شهر حرف و سخن بسیار است اما اگر بخواهیم مبنای صحبت های مان را بر پایه استنادات تاریخی بگزاریم باید به این نکته اشاره شود که تخت جمشید، میعادگاه شاهان پرقدرت ایرانی بوده است و روزگاری، به عنوان مرکز امپراطوری هخامنشی و حکومت آن بر سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا تمام سران کشورهای دیگر را مانند قطب نمایی مشخص به سمت خود می کشانده است. البته عبارت تخت جمشید، زمانی به این مکان داده شد که اعراب به ایران آمدند و با دیدن ابهت این مکان، اعلام کردند که این بنا همان تخت سلیمانی است که حضرت سلیمان آن را با کمک جنیان بنا کرده است. سرستون های این بنا با تمام تخریب هایی که به دست طبیعت و دشمنان این مرز و بوم انجام شده هنوز از زیباترین گونه های معماری جهان است که ساحتی اساطیری را به مردم جهان معرفی می کند و فلسفه وجودی تخت جمشید که به نام های پارسه و پاسارگاد معروف بوده اند را به نمایش می گذارند. هر آن چه که در حال حاضر در تخت جشمید می بینید، نمونه ای چند درصدی از کلی واحد بوده که زمانی نمونه آن را حتی در روم باستان نیز قابل مشاهده نبوده است. پاسارگاد در ۱۰ کیلومتری مرودشت قرار دارد که اگر از شیراز بخواهید سری به آن بزنید باید مسیری ۴۵ دقیقه ای را طی کنید.

 

باغ ارم، شهره تاریخ زمان خود

باغ ارم شیراز - هم اقلیم


بی تو اگر به سر شدی زیر جهان زیر شدی باغ ارم سقر شدی بی تو به سر نمی شود

استشهادیه های ادبی بسیاری را می توان در تاریخ ادبیات کشور از هر شاعر و نظم پردازی در هر شهری از ایران یافت که نامی از باغ ارم آورده و آن را به چشم بزرگ ترین باغ جهان دیده است. سبک معماری این باغ به سبک ایرانی است و روش آبیاری و آب رسانی آن نیز از مهندسی های قدیم ایران است که بدون نیروی برق می تواند آب را به تمام نقاط مختلف باغ هدایت کند. برای قدم زدن در میان فضای سبز باغ ارم و از عمارت آن بازدید کردن لطفی دارد که باید آن را تجربه کرد. در این باغ که از ۵ جاذبه گردشگری برتر در شیراز است دیدن کنید و لذت سفر خود به شیراز را دوچندان کنید.


حافظیه و صاحب بی مثالش

آرامگاه حافظیه شیراز


یکی دیگر از ۵ جاذبه گردشگری برتر در شیراز، حافظیه است. شاید در نگاه اول فرق چندانی با بسیاری از مقبره های زیبای دیگری که از شعرا و نویسندگان در شهرهای دیگر دیده اید فرقی نداشته باشد. بی شک این به میزان اطلاعات ما در مورد حافظیه بر می گردد. بنابراین بد نیست که نگاهی دقیق تر به حافظیه بیاندازیم تا از نشانه شناسی های آن سر در بیاوریم. یکی از نشانه هایی که می توان در حافظیه دید، گنبد مقبره است که چهره ای زنگ زده دارد و به شکل کلاه یک قلندر است. این نوع نشانه گزاری برای مقبره حافظ بی دلیل نبوده است. حافظ قلندر شعر پارسی است و همه اهالی ادبیات او را از میان اشعارش این گونه شناخته اند. این مقبره با بازسازی هوشمندانه در دوران پهلوی اول، شکل جدیدی به خود گرفت و از یک مقبره ساده به باغی پر از گل تبدیل شد که هر ساله هزاران گردشگر را به طرف شهر شیراز می کشاند.


به زیارت نور و آینه برویم

درب حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) به روی زائران باز شد
شاه چراغ تنها مکانی برای زیارت و دعا کردن نیست بلکه یکی از شاهکارهای معماری اسلامی است که تکه تکه آن با عشقی سرشار که هیچ میزان پولی نمی تواند حق الزحمه آن را بپردازد ساخته شده است. شاید باورش سخت باشد اما تکه های شیشه های رنگارنگی که با تقارن خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند همگی کار دست هستند و دانه دانه های آن را معماران و آینه کاران درجه یک ایرانی بدون کمک هیچ بیگانه ای ساخته اند و این چنین صحن و سرای شاهچراغ را چراغانی کرده اند. گچ بری های شاه چراغ از زیباترین گچ بری های موجود در کشور است که در حال حاضر، برای بسیاری از هنرمندان منبت و معرق کشور مانند یک کتاب مقدس عمل می کند و همگی به اتفاق از آن استفاده می کنند. جالب است بدانید که درب های ورودی و خروجی و همچنین درب اصلی حرم شاهچراغ همگی از جنس نقره هستند و تمام ریزه کاری هایی آن ها به دست آهنگران هنرمند زمانه خودش به صورت یک تکه و بدون داشتن وسایل پیشرفته امروزی از دل آتش بیرون آمده است


بازار وکیل شیراز جز ۵ جاذبه گردشگری برتر در شیراز

بازار وکیل - اجاره آپارتمان مبله در شیراز جنب بازار وکیل - بازار ...


همه کسانی که به فرش و قالیچه ها علاقه دارند و هنرها دستی ایرانی را دنبال می کنند، بی شک نام بازار وکیل شیراز را نیز در ذهن خود دارند. قدم زدن در این بازار تمامی ندارد. هر چه رنگ است در این بازار جمع شده و هر چه قالیچه زری باف و پشمی است همین جا آرام گرفته اند. تمام کسبه اش قدیمی هستند و با هم آشنا و شغل پدری شان را دنبال کرده اند. البته تنها فرش نیست که خودنمایی می کند؛ هنرهای دستی این بازار و هر چیزی که می توان به آن نام هنر داد در این مجموعه جمع شده اند. دالان های بازار وکیل شیراز مملو از خاطراتی دور و نزدیک است. روزی مشروطه خواهان در گوشه و کنار آن از ترس حکومتی ها پناه می گرفتند و روزی دیگر، مردم از بمباران نیروهای دژخیم بعث عراق با آن پناه می بردند. ساختار زیبا و سراسر گنبدی شکل بازار برای خرید و قدم زدن و گم شدن در میان نور طلا و چراغ های نورانی آن بی نظیر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار